ايجاد پارك حيات وحش در كيش

عمليات اجرايي ساخت پارك حيات وحش كيش از نيمه دوم امسال آغاز مي شود

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، اين پارك با هدف ايجاد محدودهاي امن براي آهوان جزيره و افزايش جاذبه هاي گردشگري كيش، در زمینی به مساحت تقریبی ۲۰۰ هکتار در محدوده جنوب فرودگاه جزیره كيش ساخته مي شود. پيش از اين و به دليل افزایش جمعیت آهوان و محدودتر شدن زیستگاه آنها كه حاصل از توسعه عمرانی کیش در سالهای اخیر بود، اين بخش از جزيره كه بهترین زیستگاه طبیعی براي آهوان منطقه است، براي حفاظت از آهوان حصار كشي شده بود كه با توجه به اهميت ايجاد سایتهای گردشگری طبیعی و علاقمندی گردشگران به آشنایی با حیات وحش در كيش، اين سایت به عنوان محل ايجاد پارک حیات وحش کیش در نظر گرفته شد.

بر اساس اين گزارش با توجه به آنکه پارك حيات وحش كيش از نظر ابعاد و گستردگي طرح در كشور بي نظير است مراحل انتخاب مشاور با دقت نظر خاصی انجام شد. پس از آن با مطالعات دقیق‌ و بررسي شرایط اقلیمی جزيره كيش، راهكارهاي افزايش جذابيت اين پارك براي گردشگران، حفظ شرایط طبیعی سایت و هویت واقعی آن، فراهم كردن امکانات حضور گردشگران در پارك، طراحی اکولوژیک برای زیست آهوان، جذب پرندگان و افزایش تنوع زیستی با توجه به اقلیم و محدودیتهای همجواری گونه ها، در نهايت پارك حيات وحش كيش با تلفیق دو گزینه سافاری پارک و اکوپارک طراحی شد.

در اين پارک كه مراحل ساخت آن نيمه دوم امسال آغاز مي شود،گردشگران در ميان جنگل های بکر کیش با صدها اصله درخت کهنسال کهور ایرانی و کنار،  از تماشای حیات وحش اين جزيره مرجاني لذت خواهند برد. در این مجموعه فضایی نیز برای آموزش و پالایش روانی کودکان از طریق انس با طبیعت در نظر گرفته شده است. همچنين برای بالاتر بردن تطابق طرح با شرایط محیط زیست، جهت تامین آب آبیاری و برکه از روشهای سنتی جمع آوری آبهای سطحی استفاده مي شود.

لازم به ذكر است در سال 63، حدود 30 راس آهو از جزیره خارک به کیش انتقال داده شد كه از زمان رهاسازی آهوان در اين منطقه ودر مدت 32 سال گذشته، تا كنون جمعیت آنها به مرور افزایش یافته است. با توجه به نبود دشمن طبیعی، آب و هوای مناسب و فراهم بودن علوفه طبیعی و تغذیه دستی در جزیره، تعداد آنها در حال حاضر به بیش از 750 راس رسیده که در سراسر جزیره خصوصا نواحی جنوبی, مرکزی و جنوب شرقی كيش پراکنده هستند. مشاهده اين آهوان آزاد و آشنايي با شرايط زندگي آنها در محيط طبيعي جزيره كيش يكي از جذابیت های ویژه براي گردشگران داخلي و خارجي است.