کیش باید پرچمدار توسعه یافتگی جزایر ایرانی باشد

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در آیین رونمایی از طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی جزیره کیش گفت: کیش باید پرچمدار توسعه یافتگی جزایر ایرانی باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مهدی کشاورز در آئین رونمایی از طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی جزیره کیش که شامگاه چهارشنبه پنجم مرداد با حضور مشاور رئیس جمهور در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد، گفت: این طرح برای نخستین بار در سطح کشور به صورت یکپارچه با تاکید بر رونق ماندگاری گردشگری دریایی، سرمایه گذاری، تجارت و بازرگانی اجرا می شود.

به گفته کشاورز، نگاه ما نگاه ملی، بین المللی و آرمان شهری به جزیره کیش است.

کشاورز با اشاره به مغفول ماندن مقوله گردشگری در کیش، اظهار داشت: با توجه به داشتن ظرفیت های قابل توجهی در نوار ساحلی، کار قابل دفاعی در این حیطه انجام نشده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: ما از پتانسیل های زیادی در کیش برخوردار هستیم اما از این ظرفیت در راستای جذب گردشگری از اقصی نقاط کشور استفاده بهینه نشده است.

کشاورز، اظهار داشت: در طرح ساماندهی سواحل برای گروه های مختلف با سلایق و سنین مختلف بر پایه و پیوست فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، برنامه ریزی شده است و نباید از این طرح به سادگی عبور کنیم.

رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش رونمایی از این طرح را اقدامی بزرگ و ارزشمند در راستای توسعه و رونق گردشگری کیش برشمرد و افزود: باید این طرح در قالب فرمت های مختلف نسبت به توجیه ذینفعان جایگاه خود را پیدا کند و جای خرسندی است که پس از ۴ ماه نسبت به رونمایی چنین طرحی اقدام کردیم.

مهدی کشاورز با بیان این که یکی از مهمترین برنامه های کوتاه مدت سازمان ساماندهی و نگاه علمی به پیشرفت و رونق اقتصادی کیش بود، اظهار داشت: امروز نخستین گام در حوزه ساماندهی سواحل برداشته شده است.

کشاورز خاطر نشان کرد: طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری آن چه که سبب پیشرفت و حرکت در ملت ها می شود آرمان ها هستند و اگر نگاه آرمانی نباشد دچار روز مرگی خواهیم شد.

وی اظهار داشت: ۷ گام راهبردی مشخص شده و بیانیه گام دوم سند ارزشمندی است که حداقل باید چندین بار مورد مطالعه قرار گیرد.

مهدی کشاورز بر لزوم اهمیت نقش دانش بنیان، آینده نگری، اقتصاد درون زا و مولد پایدار تاکید کرد و گفت: در جزیره کیش فرهنگ رانندگی والاست و انسجام مردم و رفتار خوب زبان زد عام و خاص است پس بنابراین باید در تمام زمینه ها الگو باشیم.

کشاورز با بیان این که عدم توازن توسعه در حوزه های مختلف نمود دارد، بیان داشت: برای تحقق آرمان شهری باید نسبت به ایجاد زیرساخت های لازم اقدام کرد.

وی اظهار داشت: این طرح جامع ساماندهی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و مقاله ای به عنوان مدل کاربردی برای دیگر مناطق ارایه شود و مسایل اسناد بالا دستی و دیگر اسناد نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد

مهدی کشاورز تاکید کرد: جزیره کیش به عنوان یکی از ۱۴ جزایر خلیج فارس نقش کلیدی دارد و به عنوان پیشانی و بین المللی کشور نقش آفرینی می کند.

کشاورز در پایان با بیان این که تمام اصناف کیش می توانند به پیشبرد اهداف این طرح کمک کنند، گفت: کیش باید پرچمدار توسعه یافتگی جزایر کشور باشد و باید از تمام ظرفیت های غنی آن استفاده کرد

لازم به ذکر است: طرح جامع گردشگری کیش به مساحت ۸۰۰ هکتار، به طول ۴۳ کیلومتر و با عمق ۲۰۰ متر با هدف ارتقا جزیره کیش به عنوان مقصد گردشگری نمونه ساحلی- دریایی در مقیاس ملی منطقه ای و بین المللی با ساحلی پویا و زنده مبتنی بر جاذبه های تاریخی، فرهنگی و زیست محیطی با مدیریت و بهره برداری یکپارچه با اقتصاد و توسعه پایدار به عنوان جزیره سبز متکی بر فناوری های نوین و انرژی های تجدید پذیر تعریف شده است. که در این طرح توجه و نگاه ویژه ای به بومیان و کیشوندان شده است.

بر اساس گزارش مشاورین طرح این پروژه:

برآورد اولیه این طرح ۱۸ هزار میلیارد ریال هزینه ساختمانی و ۶۰ هزار میلیارد ریال هزینه زیر ساخت ها عنوان شده است.