هواپیما که بر فراز جزیره می چرخد، اشتیاق و خوشحالی در بین مسافران اوج می گیرد. قبل از فرود، دور پایانی، درست بر بلندای دریای آبی و بی نظیر خلیج فارس است. مسافران به شیشه های هواپیما می چسبند و از این صحنه فیلم می گیرند. من اما دل از دست می دهم برای این آبی بی کرانه و آرامش بی نظیرش. اینجا کیش است. سرزمین آرامش، زیبایی و دریای بی نظیری که به بهشت خانواده ها در نوروز و دیگر فصول سال تبدیل شده است.

کافی است فقط یکبار کیش را تجربه کرده باشی تا از فرودگاه دلت برای کیش بتپد. اینجا به محض ورود گل های کاغذی رنگارنگ که در میان سبزی بی نظیر ساقه هایشان به شکلی انبوه سر برآورده اند، چشم ها را ذوق زده می کنند. کیش اما زیبایی هایش بسیار بیشتر از اینهاست. اینجا بوی بهار در هر نفس باد احساس می شود و درختان سرشار از شادی و زندگی هستند. درختانی قطور که از بلوار فرودگاه آغاز می شوند و تا مرکز شهر کشیده شده اند. بوی نم و شرجی فضا، آفتاب دلچسب و ابرهای تکه تکه و سفیدی که در بطن آسمان پاک و زیبای جزیره ، شکلی خاص ایجاد کرده اند، هم بخشی دیگر از جذابیت این بهشت کوچک هستند.

صبح های کیش اما شکل دیگری دارد. صدای گنجشک ها و شلوغ بازی هایشان، نشاطی عجیب در رگ های هر مسافر و کیشوندی تزریق می کند. از طلوع صبح همهمه گنجشک ها که هر از چندگاهی مرغ مینایی نیز از کنار آن عبور می کند، نوید صبح و نشاط می دهد. کبوترهای چاهی زیبا و پروازشان در میان شهر هم دست کمی از مرغ های مینای پر سر و صدا ندارد.

اینجا کیش است، به جرات می توانم بگویم که اینجا تکه ای از بهشت زمینی است. خیابان های ساکت و خلوت که این روزها با حضور مسافران نوروزی مملو از شادی ونشاط است، آرامش بی نظیر جزیره، طبیعت زیبایی که از فضایی سرسبز تا بیابان را در بطن خود دارد و دریایی بیکران و خاص، همه و همه خصوصیات اینجاست. این همه زیبایی و دلبری در فضای زیبای نوروز، شادمانی دو چندانی را برای مسافران و کیشوندان به دنبال دارد. برنامه های شادی که در جای جای جزیره صدای خنده مردم را به اوج آسمان می رسانند و آتش بازی های شبانه ای که آسمان شب جزیره را نورانی تر از همیشه می کند، از دیگر بخش های نوروزی کیش است. پارک ماهیگیر اما این وقت سال حال و هوای دیگری در کیش دارد. مسافران خندان و شادمان هر کدام در گوشه ای از این پارک زیبا لذت می برند و شادمانه تفریح می کنند. کنار مجسمه بزرگ مرد ماهیگیر جنوب جنب و جوش عجیبی در شب های نوروز به وجود آمده است. اینجا همان شب های خیال انگیزی است که همه مسافران کیش آن را دوست دارند و برای دیدنش لحظه شماری می کنند. امسال اما فضای پارک ماهیگیر مالامال از هیجان جمعیتی است که هر کدام در گوشه ای تفریحی برای خود دارند. قدم زدن به سمت پارک را که آغاز می کنم، چشمم به کاراکترهای کارتون محبوب شکرستان می افتد که مردم دسته دسته با آن عکس می اندازند و خندان کنارشان ایستاده اند. پیاده روی دلپذیر غروب بهاری در کنار عطر گل های رنگارنگی که تمام فضای شهری را پر کرده است، تنها اندکی از زیبایی هایی است که در کیش می توان یافت. دوچرخه سواران شادمان، بچه هایی که در ایستگاه بازی مشغول خنده و شادمانی هستند، نمایشگاه بهارانه ای که صنایع دستی زیبا را به معرض فروش گذاشته است و از آن مهمتر طنین زیبای فال حافظ که از محفل شاعران کیشوند به گوش می رسد، از دیگر برنامه های پارک ماهیگیر به شمار می رود.

قدم زنان به سمت جمعیتی می روم که صورت هایشان سرشار از شادمانی و خنده است. سجاد 19 ساله از مشهد به کیش آمده است و معتقد است که کیش نسبت به سایر شهرهای ساحلی دلچسب تر و بهتر است. وی می گوید: فضای تفریحی در کیش بسیار متفاوت و لذتبخش است اما امیدوارم که میزان این تفریحات به نسبت جمعیت مسافران نوروزی بیشتر شود.

سجاد که از جایروکوپتر و غواصی استفاده کرده است، می گوید: خدمات دهی بخش های تفریحی و بازی های دریایی در کیش برای من بسیار لذتبخش بود تا جایی که برای تجربه دوباره این تفریحات لحظه شماری می کنم البته امیدوارم که زمان این بازی های دلپذیر نیز افزایش پیدا کند.

محمد 27 ساله هم با سجاد موافق است و می گوید: من چندین سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس داشته ام اما معتقدم که کیش در نوروز بسیار لذتبخش تر از دیگر کشورهاست زیرا اینجا همه چیز به سبک و سیاق ما ایرانی هاست یعنی هر کجا که قدم می گذاری سفره های زیبای هفت سین و فضای نوروزی را می بینید.

محمد معتقد است: کیش از بسیاری جهات جذابتر از کشورهای حوزه خلیج فارس است زیرا اینجا همه نوع تفریحی وجود دارد و در عین حال همه امکانات و فضاها بر مبنای اعتقادات ما ایرانیان و صد البته خواسته های ما از نوروز شکل گرفته است.

یوسف پدر خانواده بزرگی است که کنار دریا نشسته اند تا برنامه شبانه آغاز شود و لحظاتی را با موسیقی و خنده سپری کنند. وی که 70 سال دارد می گوید: ما 3 شب است که به کیش آمده ایم و در این مدت هر شب پای یکی از این برنامه های شاد می نشینیم و لحظات خوشی را  می گذارنیم.

وی می گوید: کیش برای من یادآور خاطرات زیبایی است اما آنچه که امروز در کیش می بینم با گذشته ها بسیار فرق دارد و من از این همه تغییرات مثبت و پیشرفت آن لذت می برم.

یوسف که نوه هایش را به همراه دارد، ادامه می دهد: کیش برای خانواده ها فضای بسیار مناسبی است. اینجا طبیعت زیبا و بکر خداوندی در کنار برنامه های شاد و اجرای آیین ها و رسوم زیبای ما ایرانیان در نوروز دیده می شود و این برای من بسیار جذاب است.

مهدیه بانوی 39 ساله ای است که از کرمان به کیش آمده است.کنار دریا ایستاده و غرق در هوای خوب دریا و لذت فضای کیش است، که به سراغش می روم. وی می گوید: شهر زیرزمینی کاریز و حریره از جمله بخش های جذاب جزیره کیش هستند که من بسیار آنها را دوست دارم زیرا به نظر من شهری که تاریخ نداشته باشد جذاب نیست به همین خاطر کیش را به دبی ترجیح می دهم.

این مسافر نوروزی فضای خدمات دهی کیش را مثبت می داند و می گوید: کیش به عنوان یک فضای تفریحی منحصر به فرد محسوب می شود البته من سعی کرده ام از تمام بخش های جذاب آن بهره مند شوم اما فکر می کنم هنوز بخش هایی هست که شاید لازم باشد روی آن کار انجام شود.

وی ادامه داد: شنیده ام که بخش های بومی جزیره در حال تغییر هستند و قرار است که بوم گردی در کیش ایجاد شود. من برای این اتفاق لحظه شماری می کنم زیرا فکر می کنم این نوع تفریحات روحیه افرادی چون من که به تاریخ و مردم شناسی علاقه دارند را شاد می کند.

بیتا خانم 40 ساله ای است که از کرج به کیش آمده است. او که دورا دور دختر 8 ساله اش را که مشغول بازی در ایستگاه کودکان است، نگاه می کند، می گوید: کیش از همه نظر برای ما به عنوان یک مسافر عالی است. برنامه های تفریحی پارک ماهیگیر برای دختر من بسیار خوب بوده است. او فضای نقاشی کودکانه را بسیار دوست دارد و از وقتی ما آمده ایم هر شب اینجا هستیم.

شب های نورانی، موسیقی سنتی، شادی و خنده هایی که گاهی به قهقه های جمعی تبدیل می شود، همان چیزی است که کیش را تبدیل به بهشت خانواده ها می کند و لحظاتی ماندگار در خاطرات می سازد.