غلامحسین مظفری

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش

واقعیت آن است که امروز، بدلیل خصومت های نظام سلطه ، شرایط سختی بر اقتصاد کشور حاکم شده است و برون رفت از آن، نیازمند بسیج تمام ظرفیت ها و ایثار و از خودگذشتگی مردم و مسئولان است. ما در این شرایط سخت، مسئولیت پذیرفته ایم و باید به خوبی به وظایف خود عمل کنیم.

از منظر عمومی، انتظار از مناطق آزاد، انتظاری سنگین و بجاست و از این رو باید کارهای مثمر ثمر برای کشور انجام دهیم. به عنوان فردی که کمتر از دو سال پیش عهده دار مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش شدم، معتقدم در مناطق آزاد، ظرفیت های بسیار خوبی برای رشد و شکوفایی وجود دارد که این موضوع در گرو شناسایی فرصت ها و شهامت ایجاد تغییرات است. تبدیل مناطق آزاد ایران از مناطق اصلی واردات محصولات به سکوی صادرات محصولات غیر نفتی و دانش بنیان، اتفاقی دشوار اما شدنی است که ان شاالله با تدبیر و تلاش جمعی محقق خواهد شد.

نظر به اینکه مناطق آزاد دارای ردیف بوجه نبوده و به صورت درآمد و هزینه اداره می شوند، ما در این دوره با توکل بر خدا و در نظر گرفتن اصول پاک دستی، شفافیت، مردم داری، خدمت رسانی و حمایت از سرمایه گذاران توانمند کار را به پیش بردیم.

پس از قبول مسئولیت در پست مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد کیش، به این جمع بندی رسیدیم که با تداوم شیوه پیش، قادر به تحقق رویکرد بنیادی پیشرفت و رشد همه جانبه نخواهیم بود و باید به سرعت به سمت کشف ظرفیت های تازه و بکارگیری آنها حرکت کنیم.. برای نیل به مقاصد خود، شورای تامین منابع مالی را بصورت هفتگی با حضور مدیران و کارشناسان برگزار کردیم و همه ظرفیت ها را مورد توجه قرار دادیم.

در گام نخست وقت زیادی را صرف رفع مشکلات مربوط به واگذاری های پیشین کردیم و تقریبا - بجز یک یا دو مورد- به همه موضوعات و موارد رسیدگی کردیم. الان تکلیف تمام طرح های نیمه تمام و بلاتکلیف روشن است. با صبر و حوصله، گره های در هم تنیده از هم باز شد و سهم سازمان نیز احیاء گردید. این اتفاق ظرفیت های تازه مالی را برای سازمان به ارمغان آورد.

با بهبود نسبی بنیه سازمان، شهامت توسعه گسترده تر به دست آمده است. با اصلاح ساختار شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش و انطباق با موازین سازمان بورس و اوراق بهادار، توانستیم طرح بزرگی را که بیش از 4 سال راکد شده بود، فعال کنیم. در این زمینه، با عرضه اوراق صکوک و نیز منابع درآمدی سازمان، ترمینال بزرگ مسافربری هوایی را با خرید تجهیزات خارجی مورد نیاز در مسیر تکمیل قرار دهیم که امسال به بهره برداری خواهد رسید. این ترمینال که ظرفیت جابجایی 6 میلیون مسافر را درسال دارد و از بهترین ترمینال های کشور خواهد بود، تحولی در توسعه زیرساختها بویژه در حوزه گردشگری است.

طرح اجرایی مهم دیگر، احداث بندر و اسکله 35 هزارتنی است که ظرفیت تجاری و ترانزیتی این جزیره را افزایش داده و از محل خاکبرداری و لایه برداری ها ، یک جزیره جدید در کنار کیش احداث می شود که آن هم خود در ردیف دارایی ها و ارزش افزوده ها خواهد بود. طرح های شهری متعددی هم تعریف و اجرا شده اند.

نمونه های دیگری از توفیقات بدست آمده نظیر تاسیس صندوق های سرمایه گذاری "زمین و ساختمان" و "املاک و مستغلات" و همچنین طرح عرضه سهام کیش ایر، به سرعت عمل و پیش دستی در استفاده از ظرفیت خوب بازار سرمایه برای کیش در حال انجام است. ما طرح های متعددی برای سرمایه گذاری بلند مدت در این جزیره زیبا تعریف کرده ایم که می تواند در دوره های بعد مورد استفاده قرار گیرد. چنین اقداماتی که مستندات آن در اختیار دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد قرار گرفته، می تواند منجر به رونق فراوان در مناطق آزاد کشور گردد. همچنین بنا داریم برای ایجاد بستری جهت آشنایی با ظرفیت های اقتصادی و تولیدی مناطق آزاد برای اطلاع بیشتر سایر مدیران و علاقمندان، امسال محل دائمی عرضه محصولات و نمایش توانمندی مناطق آزاد و ویژه در ساختمان سازمان منطقه آزاد کیش در تهران راه اندازی شود.

مزیت مهم گردشگری

جزيره زيباي كيش با برخورداري از جاذبه هاي طبيعي و موقعيت بي بديل جغرافيايي در گستره آبهاي فيروزه اي خليج فارس و داشتن زيرساخت هاي مناسب مي تواند به مهمترين مقصد گردشگران داخلي و خارجي و فرصتي مناسب براي سرمايه گذاري تبديل شود .

وجود امكانات اقامتي و زيرساختهاي گردشگري از جمله 50 هتل با بیش از 13 هزار تخت در جزيره كيش، عدم نياز به دريافت رواديد براي سفر ايرانيان خارج از كشور و گردشگران خارجي ،برخورداري از خطوط پروازي و حمل و نقل دريايي بين كيش با كشورهاي حوزه خليج فارس از مزيت ها ي اقتصادي و زيرساخت هاي گردشگري از جمله گردشگري سلامت در جزيره كيش است. ذکر این نکته لازم است که علاوه بر هتل های فعال در جزیره، 51 هتل جدید نیز در دست ساخت و 2 هتل نیز در حال تعمیر است که ظرافیت های اقامتی جزیره را در آینده به شدت افزایش خواهد داد. همچنین 9 پروژه مشخص و مدون براي سرمايه گذاري در حوزه سلامت در بسته فرصت هاي سرمايه گذاري كيش تعریف شده است .درخصوص توسعه گردشگري سلامت درپي نشست هايي كه با مسئولان مرتبط در وزارت بهداشت داشتيم تلاش شده گام هاي جدي براي فعاليت سرمايه گذاران حوزه گردشگري سلامت كشور دركيش برداشته شود.

بیمارستان كيش ، بيمارستان خوبي است اما ظرفيت محدودي دارد. درحال حاضر بخشVIP  بيمارستان كيش در اغلب اوقات ميزبان گردشگران سلامت از كشور هاي خارجي است. دراين بخش، عمان اير براي افزايش پروازها اعلام آمادگي كرده است و البته هواپيمايي كيش اير درحال برنامه ريزي براي اين موضوع است.

در خصوص برنامه ريزيهاي آتي در حوزه سرمايه گذاري در جزيره كيش باید به این نکته اشاره کرد که بسته فرصت هاي سرمايه گذاري به همت متخصصان حوزه اقتصادي مهيا و از بين 620 طرح و ايده مناسب براي جزيره كيش 54 طرح مطالعاتي بصورت دقيق دراين بسته تعريف شده و به سرمايه گذاران ارائه مي شود. اين طرح ها داراي توجيه اقتصادي است و دربازه زماني به سود دهي مي رسند. همچنين در اين بسته مزيت‎ها ومشوق هاي سرمايه گذاري دركيش مانند شرايط ويژه ارائه زمين و پروانه ساخت ونحوه بازپرداخت مطالبات سازمان به سرمايه گذاران درج شده است.

یکی از نکات مهم دیگر برای توجه به هویت بصری جزیره کیش، برگزاری مسابقه معماری برای طرح های جدید عمرانی و گردشگری در این جزیره است. در واقع با این اقدام علاوه بر رعایت استانداردهای زیبایی شناسانه و خلاقانه در ساخت سازه های جدید، زمینه فعالیت جوانان طراح و معمار هم کشورهم ایجاد می شود. نخستین نمونه از این تصمیم، برگزاری مسابقه معماری برای محور امیرکبیر در کیش است و ان شا الله این روند ادامه خواهد داشت.

اتصال بازار سرمایه به منطقه آزاد کیش

آسیب های مخرب غول نقدینگی بر کسی پوشیده نیست. سیلابی که در صورت فقدان برنامه ریزی به هر سو حرکت نماید ، جز ویرانی و به هم خوردن معادلات اقتصادی ، حاصلی ندارد. این تهدید اما، با تمهیداتی قابلیت تبدیل شدن به فرصت را دارد ، هدایت اصولی بخشی از آن به ابر پروژه های بخش حاکمیتی و همچنین خصوصی در مناطق آزاد که با تامین نقدینگی، علاوه بر اتمام پروژه های نیمه تمام ، فرصت های سرمایه گذاری را بالفعل کرده و مناطق آزاد را با رونق روبرو خواهد ساخت. این فرایند مولفه هایی چون سرمایه گذاری بلند مدت، شفاف و قابل نظارت را داراست.

بنابراین با طراحی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد از یک سو و معرفی پروژه های نیمه تمام از سوی دیگر ، در گام نخست نیازمند موردی برای سرمایه گذاری هستند تا برای بلند مدت بتوانند سرمایه گذاری مطمئن انجام دهند. در عین حال شفافیت پروژه مد نظر سرمایه گذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا سرمایه گذاران بتوانند در هر زمانی از روند سرمایه گذاری ، فرآیند آن ، ارزش افزوده آن و ... اطلاع یابند. در همین راستا، نظارت مقامی مستقل که وظایف قانونی نظارت بر سرمایه گذاری و روند آن دارد نیز ، موجب اطمینان بخشی سرمایه گذار است و او را برای سرمایه گذاری ترغیب میکند.

این فاکتورها، مشخصات بازار سرمایه است که در اقتصاد های پیشرفته جهان ، بهترین مسیر برای سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران غیر حرفه ای است . بازار سرمایه با طراحی ابزار های نوین تامین مالی، منابع اندک را جمع آوری و در قالبی استاندارد به سمت تولید یا ارایه خدمات رهنمون می سازد. بنابراین ، این امکان وجود دارد تا سرمایه گذاران با هر میزان دارایی ، در این امر مشارکت و از بازدهی مناسبی برخوردار شوند. در عین حال با وجود بازار ثانویه ، سرمایه گذاران در هر زمانی می توانند دارایی مالی خود را به وجه نقد تبدیل کنند که این نقد شوندی سریع ، آسان و بدون هزینه در هیچ بازار دیگری وجود ندارد. ارایه صورت های مالی در مقاطع و دوره های مشخص ،ایجاد سایت اطلاع رسانی خاص برای هر مورد سرمایه گذاری ، حسابرسی صورت های مالی توسط حسابرسان معتمد و وجود سایر ارکان هر نوع ابزار مالی ، نشان از شفافیت فرایند سرمایه گذاری دارد و سرمایه پذیر را در مقابل سرمایه گذار پاسخگو می داند. با این حساب سرمایه گذار در هر لحطه ای از شرایط سرمایه گذاری مطلع و می توانند در مورد روند سرمایه گذاری خود تصمیم گیری نماید.

این در حالی است که سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مقام ناظر بر بازار سرمایه ، از مدرن ترین ابزار نظارتی برای حفظ حقوق سرمایه گذاران ، برای اطمینان بخشی به سرمایه گذاران استفاده کرده و با دقت و هوشیاری حافظ منافع ایشان خواهد بود.

اتمام به موقع پروژه ها و با میزان سرمایه گذاری قابل قبول، شفافیت مالی ، خلق ثروت و بازدهی مناسب ، کترل نقدینگی سرگردان و هدایت آن به سمت تولید و خدمات بدون واسطه، از جمله ویژه گی هایی است که از اتصال مناطق آزاد با بازار سرمایه حاصل می شود که سازمان منطقه آزاد کیش با بهره مندی از این ویژگی توانسته است با تشکیل کمیته های فنی و برخورداری از متخصصان امر این اتصال را برقرار نماید. انتشار اوراق صکوک از طریق بازار فرابورس ایران برای نخستین بار در تاریخ مناطق آزاد کشور و ایجاد صندوق زمین و ساختمان و طراحی ابزارهایی از این دست برای تامین مالی پروژه های کیش از جمله دستاورد های اتصال بازار سرمایه به مناطق آزاد است.

برج نوآوری کیش، سکوی صادرات کالا و خدمات دانش بنیان ها

با حمایت های سازمان منطقه آزاد کیش و با همکاری دانشگاه های مستقردراین منطقه، مرکز نوآوری کیش همراه با شماری پروژه مهم دیگر بزودی توسط رئیس جمهوری افتتاح می شود که گام های موثری در راستای اهداف تعیین شده است.

همانطور که می دانید، یکی ازنهاد هایی که می تواند با بکارگیری ایده های فناورانه نو و کاربردی، تجارب وتخصص محققان و متخصصان دانشگاهی و غیر دانشگاهی، مشارکت شرکت های بزرگ و کوچک دانش بنیان، موجبات اشتغال پایدار و مولد، خلق ثروت، رفاه ملی و اقتدار بین المللی را فراهم کند مرکز نوآوری (Innovation Center) است. مرکز نوآوری، پایگاه گروه هایی از افراد است که هدف آن‌ها ایجاد یک زیست بوم متشکل از استارت آپ ها، شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران در یک فضای فیزیکی مشخص است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس ضروریات فوق و مبتنی بر ماموریت های کلانی که در جهت توسعه و تقویت زیست بوم نوآوری و اقتصاد دانش بنیان دارد، حمایت از ایجاد مراکز نوآوری را در دستور کار خود قرارداده است که یکی از این مراکز، "برج نوآوری کیش" است که طی  تفاهم نامه سه جانبه بین این معاونت، صندوق نوآوری و شکوفایی و سازمان منطقه آزاد کیش ایجاد شده است و بر اساس مکانیزم هایی،  در اختیار شرکت های دانش بنیان، شرکت های خلاق و شرکت هایی که مستقر در پارک های علم و فناوری سراسرکشورهستند، قرار خواهد گرفت.

با توجه به مزیت هایی از قبیل مشوق های قانونی متنوع، تعداد دانشگاهها، دانشجویان، شرکت های بزرگ و کوچک تولیدی و خدماتی، دسترسی آسان به بازارهای بین المللی، زیرساخت های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات و گردشگری، حجم بالای سرمایه گذاری داخلی و خارجی  که منطقه آزاد کیش دارد، یقیناً توسعه این برج می تواند سکوی صادراتی بسیار مناسبی برای کالاها و خدمات شرکت های دانش بنیان شود و از این طریق علاوه بر توسعه کسب و کار شرکتی، عناصر اقتصاد ملی از قبیل اشتغال، بازار کالا و خدمات و حتی بازار پول متعادل شده و در سطح منطقه ای و ملی شاهد شکوفایی اقتصادی و اجتماعی خواهیم بود.

علاوه بر مزیت های محتوایی این برج از قبیل تمرکز بر اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی، وجود کلیه عناصر زیست بوم نوآوری، بسترشکل گیری استارت آپ ها در حوزه های اولویت دار، محوریت شرکت های دانش بنیان، لازم است به این نکته اشاره شود که برج مذکور دریازده طبقه با مساحتی حدوداً 8000  متر مربع و در بهترین نقطه جغرافیایی کیش واقع شده است که بر اساس اولویت و نیازهای فناورانه منطقه و فضای مورد نیاز شرکت های دانش بنیان متقاضی و بدون گرفتن اجاره بها در اختیار قرار خواهد گرفت.

فین تک و مالی، حمل و نقل هوشمند، گردشگری، شهر هوشمند، پسماند و محیط زیست، دریایی و دریانوردی از حوزهای اولویت داری هستند که شرکت های دانش بنیان می توانند با استقرار در برج نوآوری کیش، نوآوری های مورد نظر خود را تا مرحله نحقق دنبال کنند. نهادهای زیست ‌بوم نوآوری شامل شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و یا دارای سابقه استقرار در پارک‌های علم و فناوری و  شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند مستقیماً درخواست خود را برای حضور در این برج به سازمان منطقه آزاد کیش ارائه نمایند.

همچنین با دریافت مجوز صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و بر اساس مصوبه هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، صندوق پژوهش و فناوری این سازمان در مرکز نوآوری کیش مستقر می شود. فناوری نوین و شناسایی ظرفیت های موجود در این حوزه بسیار مهم است. در سطح کشور با فضای فیزیکی محدود و موضوعات متعدد، ظرفیت های سرمایه گذاری در حوزه های مختلف سازمان منطقه آزاد کیش فراهم شده است. با توجه به این که بیش از 90 درصد سرمایه گذاری ها توسط بخش خصوصی در این کیش تحقق یافته است، بنابریان بخش عمده تقاضایی که می تواند برای این شرکت ها ایجاد شود، توسط بخش خصوصی است. "دریا، اقتصاد دریا، سواحل، تفریحات دریایی و محیط زیست دریایی  از جمله محورهای مورد تاکید سازمان در مرکز نوآوری و صندوق پژوهش و فناوری کیش است. با همکاری هیئت امنا، سازمان منطقه ازاد کیش، دانشگاه ها و بخش خصوصی؛ هوشمند سازی و ساماندهی سواحل در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است. در خصوص مجموعه فراخوان های صادر شده به مرکز نوآوری کیش، از 167 درخواست صادر شده به این مجموعه 80 مورد از درخواست ها واجد شرایط بودند و تمام مصاحبه ها انجام شده است.

مرکز نوآوری کیش با محوریت شهر هوشمند، اقتصاد دریا و سواحل، تفریحات دریایی، محیط زیست دریا و گردشگری دریایی فعالیت خود را در این منطقه آغاز کرده است. اکنون مراکز نوآوری دانشگاه های امیر کبیر و علم و صنعت، شرکت های دانش بنیان، شتاب دهنده ها و صندوق های نوآوری و شکوفایی در این مجموعه استقرار یافتند.  در راستای توسعه نوار ساحلی جنوب و جزایر، شرکت هایی که دانش بنیان هستند و ایده‌ها و محصولات فناورانه در حوزه اقتصاد دریا، سواحل و جزایر دارند، مورد توجه جدی مرکز نوآوری کیش قرار می‌گیرند به نحوی که چشم انداز مرکز در راستای توسعه فناوری جهت گسترش محصولات فناورانه در این حوزه تعریف شده است.

جزیره علم و نوآوری، هاب علمی منطقه

اگر اخبار کیش در دو سال اخیر را دنبال کرده باشید، متوجه این نکته خواهید شد که ما در این مدت زمینه حضور همه دانشگاههای مادر و مطرح کشور را در کیش فراهم آورده ایم.

کیش به لحاظ موقعیت جغرافیایی و امکانات زیربنایی و زیرساختی، استعداد زیادی در رشد تحقیقات علمی و اقدامات نوآورانه را در کشور داراست. جزیره کیش تلاش دارد با همکاری تمام دانشگاههای کشور به هاب علمی، فناوری و نوآوری منطقه در ابعاد بین المللی تبدیل شود.

بر اساس مذاکرات صورت گرفته، اغلب دانشگاههای کشور در پی مذاکرات صورت گرفته، مشارکت بیشتری را با رویکردهای تازه در کیش شروع کرده اند و این اقدامات، نتایج ارزشمند خود را در آینده نشان خواهد داد.

علاوه بر حضور دانشگاههای اصلی در کیش به صورت پردیس نظیر دانشگاه تهران، صنعتی شریف و آزاد، زمینه حضور سایر دانشگاهها نظیر دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، جهاد دانشگاهی، دانشگاه شیراز، دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه فردوسی مشهد فرآهم آمده و این اقدام در پیوند با راه اندازی مرکز نواوری برای شرکتهای دانش بنیان، مرکز نوآوری صنایع خلاق، شهرک دانشگاهی و شهرک فناوری های نو، می تواند کیش را در ابعاد جهانی با نگاهی نو معرفی نماید.

تلاش داریم با ایجاد کنسرسیومی متشکل از روسای دانشگاههای اصلی کشور و با همکاری وزارت علوم به ایجاد یک دانشگاه بین المللی بخش خصوصی با سهامداری بخش خصوصی، دانشگاههای کشور و سازمان منطقه آزاد کیش دست یابیم و در این راه از همکاری اندیشمندان و اصحاب علم و دانش طلب یاری داریم.

ایجاد دانشگاه مهارتی با همکاری دانشگاهها و مراکز معتبر کشورهای توسعه یافته موضوع دیگری است که به زودی اجرایی خواهد شد.

بهره مندی بومیان کیش و هندورابی از بیمه درمانی تکمیلی و بیمه عمر

رویکرد بنیادی سازمان خلق ارزش برای تمامی ذینفعان است . از این رو، ارائه بیمه درمانی تکمیلی و بیمه عمر به بومیان کیش و هندورابی در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی در هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش به تصویب رسید.

در واقع سازمان با هدف رشد و توسعه همه جانبه جزیره ، ترویج و تسهیل سرمایه گذاری، ارائه خدمات کسب و کار و خدمات رفاهی اجتماعی موثر به تمامی فعالان، ساکنان، بومیان و کارکنان مجموعه سازمان ، شرکت ها و مؤسسات تابعه و وابسته، در صدد ارتقای سطح مطلوب خدمات و رضایت صد درصدی است تا با اجرای سیاست های تعیین شده پیرو سلسله اقدامات سه سال گذشته در حوزه های مورد نظر، موجب بهبود شاخص های عملکردی برای همگان شود.

در این روند ما با شناسایی و هدف قراردادن نیازهای اجتماعی و کمتر دیده شده منطقه، در چارچوب ارائه خدمات مطلوبتر و رفع دغدغه های کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش، شرکت ها و مؤسسات تابعه و خانواده های آنها و همچنین بومیان کیش و هندورابی، در راستای دستیابی به آسودگی خاطر برای دریافت خدمات متنوع درمانی و بیمه ای، حرکتی هدفمند و برنامه ریزی شده را دنبال می کنیم. این گام بزرگ برای دستیابی به جایگاه پیشرو در مقام ارج نهادن به کرامت انسانی و خواسته های به حق و قابل دسترس تمامی عزیزان، آغاز و به موازات آن تلاش مستمر برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده و توسعه کامل انجام خواهد شد. در طرح مصوب، بومیان جزایر کیش و هندورابی از این پس می توانند از خدمات درمانی و پزشکی 3254مجموعه بیمارستانی و درمانی طرف قرارداد با سازمان منطقه آزاد کیش در سراسر کشور استفاده کنند. این در حالی است که بومیان کیش در 20 سال تحت هیچ پوشش درمانی بیمه قرار نگرفته بودند.

طرح بزرگ ساماندهی سواحل کیش

یکی از وجوه ممتاز کیش با شهرهای سرزمین اصلی، دارا بودن دریا و سواحل مرجانی است.علاوه بر تمایز با سرزمین اصلی، کیش یکی از چند نقطه در جهان با بیشترین درصد اکسیژن خالص است و همین تفاوت است که این جزیره مرجانی را برجسته می کند. ارتقا کیفیت های بصری و خدمات گردشگری، تقویت سرزندگی در طول نوار ساحلی ،افزایش بهره وری از فضای ساحلی در تمامی ساعات شبانه روز و فصول مختلف، تامین حس ایمنی و آرامش محیطی در طول نوار ساحلی، حفظ محیط زیست وپرهیز حداکثری از انحصاری کردن سواحل از برنامه های مورد نظر سازمان است.

سازمان منطقه آزاد کیش در نظر دارد برای بهبود چشم انداز و بهره برداری اصولی از سواحل مرجانی کم نظیر جزیره، با کمک مشاورین زبده به طرحی تازه دست یابد که مبنای عمل در واگذاری ها، بهره برداری و فعالیت های توسعه ای باشد.  طراحی مناسب، اجرای مطلوب و بهره برداری اصولی  از اولویت های سازمان منطقه آزاد کیش در طرح سامان دهی سواحل جزیره است. چنین ظرفیت هایی طی سال ها مغفول مانده و کمتر به آن توجه شده است. اما از ابتدای این دوره مدیریتی، این موضوع مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته و در دستور کار سازمان است تا با تلفیق ایده ها و مطالعات انجام شده کاری ماندگار در جزیره انجام شود. چارچوب های کلی ما در طرح ساماندهی سواحل ماه ها پیش با مشاوران مطرح شده و کاملا واضح است و براین امر تاکید داریم که مطالعات و بهره برداری از ساحل زیبای کیش به عنوان اصلی ترین ظرفیت ما با کیفیت هرچه تمام تر انجام شود.

طراحی مناسب، اجرای مطلوب و بهره برداری اصولی از سواحل یک اصل است. در این راستا رعایت حریم و بحث های زیست محیطی حتما در طرح ساماندهی سواحل لحاظ خواهد شد. در سواحل شرقی نیز کارهای بسیار مهمی انجام شده یا در حال انجام است که اولویت اول سازمان برای ساماندهی نیز محسوب می شود. شرکت عمران و خدمات در این زمینه بطور جدی فعال است و اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است.

حسن ختام

در پایان باید گفت که سازمان منطقه آزاد کیش با الهام از منویات بنیانگذار انقلاب حضرت امام خمینی قدس سره، ادامه دادن راه صدها هزار شهید انقلاب و جنگ، فرمایشات گهر بار مقام معظم رهبری که سکاندار کشتی نظام در این ایام پر تلاطم هستند و حسب نظرات دولت تدبیر و امید، همه توان خود را برای موفقیت در مسئولیت های محوله، رشد و جهش تولید بکار گرفته است. ذکر صدها اصلاح رویه و تسهیل روند سرمایه گذاری در ابعاد بزرگ، متوسط و کوچک در کیش نیازمند مجالی فراخ تر است. امیدواریم نتیجه فعالیت های متنوع و متعددی که در این مدت به طور شبانه روزی دنبال شده است، در فرداهای زیبای پیش رو نمایان شود و لبخند بر لبان مردم خوبمان ماندگارتر گردد.