کلاس آموزشی بیوتروریسم و پدافند غیر عامل در کیش برگزار شد

به مناسبت هفته پدافند غیر عامل کلاس آموزشی بیوتروریسم و پدافند غیر عامل در سالن شهید همت مرکز سلامت جامعه بوعلی در کیش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، فیصلی مشاور حراست در امور پدافند غیر عامل به عنوان مدرس این کلاس به بیان نکاتی پیرامون این موضوع پرداخت و عنوان کرد: هرچه برنامه ریزی جهت آشنایی و شناخت اصول و مبانی پدافند غیر عامل بیشتر شود، یقینا تحول شگرفی در ارتقای پایداری، افزایش آسیب ناپذیری زندگی عمومی، اجتماعی و دفاع غیرنظامی ایجاد می شود.

وی با بیان پیشینه تاریخی بیوتروریسم، در خصوص ضرورت برگزاری این دوره ها گفت: از آنجایی که بیوتروریسم و فرآورده‌های میکروبی و ویروسی ناشی از آن می تواند یکی از مهمترین، اساسی‌ترین و راحت ترین تهدیدات و اهداف خصمانه در جنگ‌های غیر مسلحانه و غیر نظامی باشد لذا برنامه ریزی جهت برگزاری اینگونه کلاس های آموزشی ضروری است.

فیصلی گفت: امروزه ما با تهدیدات بیوتروریستی، سایبری و زیستی روبرو هستیم و می‌بایست به تهدید شناسی اهمیت دهیم و مهمترین ماموریت خود را افزایش پایداری و کاهش آسیب‌ پذیری زیر ساخت ها و مراکز حیاتی، حساس و مهم کشور در مقابل تهدیدات متصور، از طریق فرهنگ‌ سازی، آموزش، سیاست‌گذاری و برنامه‌ ریزی جهت دفع این تهدیدات بدانیم.

وی افزود: پدافند غیرعامل در طول تاریخ همیشه جزء مهمی از زندگی بشر بوده، چرا که اقدامات دفاعی انسان سبب دفع یا کاهش میزان اثر تجاوز مهاجمان می‌شود، اما چگونگی دفاع به عوامل و شرایط مختلف بستگی دارد.

لازم به ذکر است، پدافند غیرعامل در بهداشت و درمان و سلامت و امنیت غذایی، تبیین کلیات بیوتروریسم و حملات بیوتروریسمی، و نیز تهدیدات و خطرات ناشی از ویروس‌ها، میکروب‌ها و سیاه‌ زخم، تهدیدات ناشی از وسایل، ابزارها، امکانات حفاظت فیزیکی و بیوتروریسم، بررسی اصول و مبانی جامعه ایمن، تبیین بهداشت آب و محیط در بلایا، حوادث و شیوه سالم‌سازی، محورها و... از اهم مطالب ذکر شده در این کلاس بود.