کتاب "بابا الهوا" گامی ماندگار درجهت حفظ میراث فرهنگی ناملموس کیش

از کتاب بابا الهوا و آلبوم موسیقی جزیره کیش رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در مراسمی که چهارشنبه 19 آذربا حضورمعاونان فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری و چند تن ازمدیران این سازمان و بومیان و ساکنان کیش درموزه مردم شناسی خانه بومیان برگزارشد ،از دو اثرارزشمند درحوزه فرهنگ و موسیقی جزیره کیش رونمایی و از نویسنده کتاب و بومیان هنرمند عرصه موسیقی کیش تقدیر شد.

کتاب بابا الهوا نوشته محسن شریفیان هنرمند و پژوهشگر برجسته کشورمان دردوازده فصل به معرفی فرهنگ بومیان منطقه و تاثیر موسیقی درآداب و رسوم ، کارو فعالیت های اجتماعی، اعیاد و مناسبت های مذهبی و صید و صیادی در جزیره کیش پرداخته است.

در گذشته برای اجرای موسیقی های آیینی و خاص درکیش ، مکان هایی مانند «بیت الهوا» و «بیت الزار» تعیین شده بود که هر کدام سرکرده، گروه و مقررات خود را داشت.سردمدار گروه نوازندگان مرد در عروسی را «بابا الهوا» می نامیدند. «الهوا» به معنی عشق است و در جنوب ایران به عنوان باد و زارنیز تعبیر می شود.

آلبوم موسیقی جزیره کیش نیز با تلاش محسن شریفیان و هنرمندی صالح احمدپور، عبدالله حاجی زاده و محمد اکبری که هرسه در زمینه نواختن نی انبان ساز سنتی جنوب کشورمهارت دارند، تهیه شده و با ارائه 19 قطعه شنیدنی، موسیقی بومیان کیش را معرفی می کند.

در این مراسم دکترپورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان  منطقه آزاد کیش با اشاره به اهمیت خلیج فارس دراقتصاد و فرهنگ ساحل نشینان و تاثیر فرهنگ سواحلی بر دیگر بخش های فلات ایران گفت: ایران فرهنگی، ازایران جغرافیایی بزرگ تراست و بخش های مهی از شبه قاره هند ، آسیای میانه و قفقاز را تحت تاثیرقرارداده است.

وی با بیان اینکه زبان فرهنگ و تقویت ارتباطات فرهنگی ما را از تنش ها و حرکات مغایربا روح زندگی اجتماعی مصون می دارد گفت: توجه به قرابت های فرهنگی برای آرامش، ثبات و همزیستی درمنطقه پرتنشی که درآن زندگی می کنیم ضروری و حیاتی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان به حضور پررنگ موسیقی درکارو زندگی بومیان کیش اشاره کرد و اظهارداشت: اهل سنت و شیعیان کیش درمناسبت های مذهبی ازجمله اعیاد دینی و جشن ها از موسیقی استفاده می کردند و نوای موسیقی در صیادی و دریانوردی نقش دستوری و ایجاد هماهنگی داشته است.

پورعلی رونمایی از کتاب باباالهوا با موضوع موسیقی و فرهنگ بومیان کیش را اتفاق فرخنده ای برای همه ساکنان این جزیره به ویژه اهالی بومی منطقه عنوان کرد و گفت : تهیه این کتاب به همت محسن شریفیان که با دارابودن نشان درجه یک هنری وزارت ارشاد ، آثارارزشمندی ازجمله 17 آلبوم در زمینه موسیقی جنوب کشور را درکارنامه خود دارد تلاشی ارزشمند درجهت  صیانت ازمیراث فرهنگی ناملموس جزیره کیش است.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش ، ثبت ساخت و مهارت نواختن ساز "نی انبان" به عنوان ساز خاص جنوب کشور درفهرست میراث فرهنگی ناملموس ایران را جزو مهم ترین فعالیت های هنری محسن شریفیان برشمرد و ابراز امیدواری کرد با استمرارحرکت های فرهنگی شاهد برگزاری جشنواره هایی ازجمله جشنواره بابا الهوا  با محوریت موسیقی جنوب و فرهنگ سواحلی در کیش باشیم.  

دکترنشان معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با تقدیرازحمایت های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و دکترپورعلی درجهت چاپ کتاب بابا الهوا و آلبوم موسیقی کیش گفت : اگرچه در ابتدا ، هدف اصلی ما ساماندهی موسیقی بومیان منطقه بود اما جذابیت های فراوان فرهنگ موسیقیایی کیش زمینه ساز تولید یک اثر فاخرپژوهشی و آلبومی زیبا و ماندگار شد.

وی با اشاره به جایگاه ویژه موسیقی در زندگی مردمان جنوب ایران ، علاقه قلبی و آشنایی عمیق محسن شریفیان به فرهنگ و جغرافیای خطه جنوب و مردمان خونگرمش را دلیل اصلی موفقیت این دو اثر برشمرد و گفت: موسیقی بازندگی بومیان کیش عجین شده است و عنصر اصلی جشن ها ، مناسبت های آیینی و دریانوردی وصیادی بوده است.

نشان با تاکید براینکه موسیقی سنتی کیش درکنار آثارو جاذبه های تاریخی و تفریحی منطقه ظرفیتی ارزشمند برای رونق صنعت گردشگری کیش  است اظهارداشت : باید با مستند سازی و توجه به غنای فرهنگی دربخش های معماری بومی و فرهنگ موسیقایی این جزیره بکوشیم فرهنگ غنی و کهن کیش به چشم گردش بیاید و درسطح ملی و بین المللی معرفی شود.

 محسن شریفیان نویسنده کتاب باباالهوا نیز برضرورت توجه جدی مسئولان گردشگری کیش به فرهنگ موسیقیایی بومیان تاکید کرد و گفت : باید درسطح کلان به فکر جذب گردشگران فرهنگی باشیم، کسانی که علاقمند هستند تا با بومیان کیش و جلوه های مختلف هنر و موسیقی درزندگی آنها آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه ازگردشگری فرهنگی غافل شده ایم افزود: باید معرفی بیت الزارو بیت الهوا ، (دو مکان قدیمی و خاص برای اجرای موسیقی درکیش ) در برنامه تورهای گردشگری کیش قرارگیرد.

شریفیان با قدردانی ازبومیان مهربان و خونگرم کیش که در روند پژوهش و تهیه کتاب باباالهوا او را صمیمانه درجمع خود پذیرفته و یاری کرده بودند گفت : این کتاب صید بزرگ و ارزشمند من ازغوص در فرهنگ عمیق کیش بود.

وی ابراز امیدواری کرد بومیان و ساکنان کیش با  اعلام نظرات و انتقادات خود ، او را برای ارائه یک نسخه بهترازاین اثر درچاپ های بعدی کمک کنند.

شریفیان همچنین از رییس دانایی مدیرمسئول نشر نگاه و مسئولان نشرماهور برای تقبل هزینه های چاپ این دواثر فرهنگی و هنری تشکرکرد.

اجرای موسیقی با هنرمندی گروه موسیقی بومیان کیش"جمعه فرج"  ازجمله بخش دیدنی این برنامه بودکه با استقبال خوب حاضران همراه شد.

درپایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر ازمحسن شرفیان، صالح احمدپور، عبدالله حاجی زاده و محمد اکبری ، هنرمندان بومی گروه "جمعه فرج" که درتهیه آلبوم موسیقی جزیره کیش مشارکت داشتند و حسن خلدونی مدیرگروه ، مدیران موسسه نشرنگاه و دست اندرکاران چاپ کتاب باباالهوا و تهیه آلبوم موسیقی جزیره کیش قدردانی شد.