بسمه تعالی

برخود فرض مي‌دانم تا مراتب سپاس و قدرداني خود را نسبت به تلاشهاي دست‌ اندركاران برگزاري دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي انرژي كيش به ويژه مدير عامل محترم سازمان منطقه آزاد كيش ابراز نمايم. برگزاري اين نمايشگاه با توجه به نقش كشورمان در تحولات جهاني انرژي از اهميت بسزائي برخوردار است، چرا كه در آستانه فصلي نو در تاريخ جمهوري اسلامي ايران در روابط بين‌المللي هستيم و جاي آن دارد كه در اين فضاي جديد از چشم‌ اندازي كلان و فراگير و با تحرك كامل، نقش و سهم كشورمان را در آينده انرژي جهان با تأمين حداكثري منافع ملي جمهوري اسلامي ايران تبيين نماييم.

امروز با شتاب‌گرفتن توسعه منابع جایگزین مانند انرژی خورشیدی، زیست‌توده، باد و هسته‌ای که جزء منابع انرژی پاک تلقی‌ می‌شوند، اميد مي‌رود تأثیر قابل‌ توجهی بر عرضه و تقاضای جهانی انرژی ایجاد شود. از دیدگاه علمی راه‌ حل برتر، استفاده از منابع انرژی پاک است که به دلایلی همچون عدم ایجاد آلودگی، در دسترس بودن و افزایش امنیت انرژی و حرکت به سوی توسعه پایدار می‌تواند مورد توجه ویژه باشد. 

کشور ايران به دليل وجود ذخاير عظيم هيدروکربوری و برخورداری از سابقه‌اي بيش از صد سال در بخش انرژی، همواره در منطقه و جهان به عنوان یکی از کشورهای پیشرو و موثر در حوزه انرژی مطرح بوده است

اینجانب با توجّه به سابقۀ مذاکرات صورت گرفته در ارتباط با جلوگیری از گرم شدن کرۀ زمین بر این اعتقادم که چندان نمی‌توان به نتایج مباحثات و مذاکرات بینالمللی جهت وادار نمودن قدرتهای صنعتی به کنترل این رقابت خانمان‌ برانداز امیدوار بود. بلکه باید از پژوهشگران دانشگاهی، محقّقان درد آشنا و نهادهاي تحقيق و توسعه طلب استمداد و یاری نمود. به چالشهاي پيش‌گفته مي‌توان مواردي مانند حوادث و رويدادهاي بين‌المللي، تغييرات مداوم سياستهاي داخلي، پيشرفتهاي سريع فناوري، محدوديت توان سرمايه‌گذاري كشور و شرايط استفاده از سرمايه‌هاي خارجي، توانمندي بخش خصوصي داخلي، رفتار مصرف‌كنندگان انرژي و محدوديتهاي زيرساختي را نيز اضافه نمود

با توجه به اين مسائل و براي كسب آمادگي پيش‌دستانه به منظور رويارويي با حوادث و شرايط پيدا و پنهان فردا و ساختن آينده‌اي بهتر، بايد توجه شايسته و بايسته‌اي به موضوع آينده حوزه انرژي كشور صورت گرفته و از روزمرگي در اين حوزه رهايي يافت. تدوين سناريوها و راهبردهاي هوشمندانه براي روبرو شدن با آينده آميخته با عدم‌ قطعيت‌هاي فراوان مي‌تواند نقشه راهي روشن براي آينده كشور فراهم آورد. این به معنای آن است که باید نگرشی راهبردی در تدوین برنامه بلندمدت بخش انرژی کشور وجود داشته باشد که هم فرابخشی عمل کند و هم جامع باشد. در اين حالت برنامه‌ریزی برای تأمین مطمئن و پایدار انرژی مورد نیاز کشور در بلند مدت و بهینه‌ نمودن تابع هدف و تعیین سهم هر یک از روش‌های تولید با در نظر گرفتن فرصتها، تهدیدات، مزایا و معایب هرکدام، از مواردی است که علاوه بر حصول اطمینان از دستیابی به اهداف بلندمدت، در تعیین  چشم‌ انداز و مأموریتهای نهادهای توسعه‌ دهنده فناوری، مراکز علمی، پژوهشی و بخش خصوصي کشور به عنوان عاملي کلیدی، تأثیرگذار خواهد بود. نبايد فراموش كنيم كه وضعيت كنوني، نتيجه اعمال و رفتارهاي گذشته است و تصميمات امروز به مثابه بذرهايي است كه آينده را خواهند ساخت. توجه داشته باشيم كه آينده مكاني نيست كه بايد به آنجا برويم، بلكه جايي است كه بايد خود ما آنرا بسازيم.

اینجانب معتقدم که برگزاری چنین نمايشگاههايي میتواند طلیعۀ یک حرکت فراگیر برای سازگار نمودن بهره مندی از علوم و فنون جدید براي ساختن آينده مطلوب كشور با حفظ و حراست از مواریث طبیعی باشد. امید است در آیندۀ نزدیک شاهد به ثمر رسیدن این رویکرد خردمندانه و خدا پسندانه در سطح ملّی باشیم.


علی اکبـر صـالحـی

معـاون رییس جمهـور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران