دكتر مونسان:

واگذاري زمين در كيش فقط براي توسعه و ايجاد درآمد پايدار انجام مي شود

مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش با اشاره به تصميم اين سازمان مبني بر توقف فروش زمين با هدف كسب درآمد تاكيد كرد: واگذاري زمين در اين منطقه آزاد بر خلاف گذشته فقط براي توسعه گردشگري ٫ تاسيسات و طرح هاي عمراني و زيربنايي و ايجاد درآمد پايدار انجام مي شود.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، دكتر مونسان پنجشنبه 3 اردیبهشت در نشست مشترك با نمايندگان اعضاي كارگروه تخصصي شورايعالي مناطق آزاد كشور افزود: واگذاري زمين در جزيره كيش با رويكرد سرمايه اي و ايجاد درآمد پايدار در سال هاي آينده براي اين منطقه آزاد انجام مي شود.

وي فروش زمين براي كسب درآمد و پرداخت هزينه هاي جاري را بدترين شكل استفاده از منابع خدادادي دانست و گفت: در كنار عدم استفاده از منابع درآمدي فروش زمين براي تامين هزينه هاي جاري ، این هزينه ها نيز در سال گذشته در منطقه آزاد كيش كاهش قابل ملاحظه اي داشته است.

مونسان در ادامه اجراي 29 پروژه عمراني در سال 93 همزمان با متوقف كردن فروش زمين براي كسب درآمد را كاري بسيار سخت و بزرگ توصيف كرد و گفت: خوشبختانه كمبودهاي كيش در حوزه هاي آب ، برق و فاضلاب با اجراي طرح هاي عمراني جديد بر طرف شده و مشكل دفع  زباله به عنوان تنها معضل زير ساختي باقي مانده در سال جاري برطرف خواهد شد.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش در خصوص پروژه هاي عمراني سال جاري گفت: احداث ترمينال بزرگ فرودگاه بين المللي كيش با ظرفيت پذيرش ساليانه چهار و نيم ميليون مسافر ، احداث اسكله 35 هزار تني بندرگاه كيش، احداث انبار كانتينري بندر تجاري ، احداث فرودگاه و بندرگاه جزيره هندورابي ، حمل و نقل ريلي توريستي ، پروژه هاي ورزشي و توسعه مركز همايش هاي بين المللي كيش از جمله پروژه هايي است كه برخي از آنها سال جاري آغاز و برخي از آنها به بهره برداري مي رسد.

وي احداث اسكله 35 هزار تني در بندرگاه كيش را طرحي تاثير گذار در توسعه فعاليت هاي تجاري اين منطقه آزاد دانست و گفت: با احداث اين اسكله امكان پذيرش كشتي هاي اقيانوس پيما در بندر كيش فراهم شده و خطوط مستقيم كشتيراني از كيش به مقاصد خارجي و داخلي برقرار خواهد شد.

مونسان به تكميل عمليات لايروبي در بندرگاه كيش اشاره كرد و گفت: اجراي اين طرح علاوه بر امكان پهلوگيري كشتي هاي با ظرفيت بالاتر در بندرگاه كيش ، 13 هكتار زمين استحصال شده است كه براي اجراي پروژه هاي بندري يا گردشگري اختصاص خواهد يافت.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش در ادامه به رشد آمار ورود گردشگران به جزيره كيش در تعطيلات نوروزي سال 93 اشاره كرد و گفت: كيش در نوروز امسال برخلاف كاهش آمار گردشگر در ديگر نقاط كشور افزايش گردشگر داشت و توانست با ثبت اقامت بيش از 583 هزار نفر اقامت در شب از سفر بسياري از هموطنان به مقاصد گردشگري خارجي جلوگيري كند.

وي با توجه به رونق و توسعه گردشگري در كيش گفت: كيش هر ساله ميزبان يك و نيم ميليون گردشگر داخلي و خارجي است و قصد داريم در سال جاري اين آمار را به دو ميليون گردشگر در سال افزايش دهيم. 

مونسان همچنين به آغاز فعاليت بخش تحقيق و توسعه (R&D)  در حوزه عمراني منطقه آزاد كيش اشاره كرد و گفت: در حال حاضر بسياري از اقدامات انجام شده در اين حوزه به عنوان پايلوت در شهرداري تهران مورد استفاده قرار گرفته است.

در اين نشست كه با حضور نمايندگان معاونت حقوقي رياست جمهوري ، سازمان برنامه و بودجه . وزارتخانه هاي نفت و دادگستري عضو كارگروه تخصصي شورايعالي مناطق آزاد كشور برگزار شد ، اين نمايندگان با ابراز رضايت از روند توسعه همه جانبه در جزيره كيش خواستار اطلاع رساني مناسب اين موفقيت ها در سطح كشور و استفاده از اين تجربيات به عنوان پايلوت و نمونه در ديگر نقاط كشور شدند.