مديرعامل سازمان منطقه آزاد کيش در همایش هنرمندان پیشکسوت کشور:

هنر از ابتدای خلقت شاخصه برتری اشرف مخلوقات است

دکتر علی اصغر مونسان در پیام خود به مناسبت پنجمین همایش سراسری هنرمندان پیشکسوت کشور در جزیره کیش، این هنرمندان پیشکسوت را معلمان و اساتید شایسته ای برای رهروان مسیر درخشان هنر ایرانی دانست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در پنجمین همایش سراسری هنرمندان که صبح روز پنجشنبه 5 اسفند در هتل مارینای جزیره کیش برگزار شد، ابراهیم رضوانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش پیام علی اصغر مونسان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش را قرائت کرد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در این پیام ضمن اشاره به اینکه قالب محققان هنر را نوعی جهان بینی می دانند که از درون انسان با نیرویی الهی در پیوند است، گفت: از این رو هنر توانسته از ابتدای خلقت به عنوان شاخصی برای اشرف مخلوقات بودن بشر باشد.

وی یاد آور شد: هیچ کس نمی‌داند اولین اثر هنری چه زمان خلق شده و نخستین نمایش هنری چه زمان به روی صحنه رفته است و چرا کهن‌ ترین آثار هنری درون غارهای باستان کشف شده‌اند؟ زمانی که زندگی شهرنشینی وجود نداشت و جوامع تشکیل نشده بود.

مونسان در پیام خود در تعریف هنر گفت: هنر را می‌توان مجموعه‌ای از آثار یا فرآیندهای ساخت انسان دانست که در جهت اثر گذاری بر عواطف، احساسات و هوش انسانی و یا به‌ منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق می‌شوند. همچنین می‌توان گفت هنر توان و مهارت خلق زیبایی است که خداوند متعال به بشر هبه کرده است. خلق مسئولانه هنر و داشتن تعاریف مسئولانه در این حوزه امری ست حیاتی چرا که منجر به حفظ ارزش‌‌های فرهنگی هر جامعه و هر دوره از تاریخ بشریت خواهد شد‌.

مونسان در بخشی دیگر از پیام خود در خصوص کشور ایران به عنوان مهد هنر، اظهار داشت: ایران کشوری کهن و دارای تمدنی بسیار قدیمی و به زعم اندیشمندان مهد هنر است و از هر سو نگاه کنید هنرمندان واقعی در اقصی نقاط جهان، حتما نیم نگاهی به هنر چیره ‌‌دستان ایرانی در تمامی زمینه‌ها داشته‌اند و باور داریم شالوده و بنیان غالب هنرهای مفهومی در ایران زمین نقش بسته است. اگر در جهان پر تلاطم و فراموشکار امروز معرفتی به نام ایران پا برجاست از حکمت و هنر ایرانیان بوده و هست، و این افتخار برای ما و فرزندان مان از سوی دانشمندان، حکما و هنرمندان گذشته به ودیعه گذاشته شده تا راه بشناسیم و رهرو باشیم.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه یاد آور شد: جمع فرهیخته‌ای که با نام هنرمندان پیشکسوت در این نشست گرد هم آمده‌اند، میهمانان گرانقدری هستند که در طول زندگی خود بر رشد فرهنگی و ارتقای سطح فکری و اجتماعی جامعه اثر گذاشته و امروز معلمان و اساتید شایسته ای برای رهروان مسیر درخشان هنر ایرانی هستند.

وی پیشکسوت در فرهنگ ایرانی را دارای معنای بسیار والایی دانست و افزود: در هر بخشی از فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نگاه کنیم، افرادی را که عمر خود را در راه افزایش داشته‌های علمی و هنری جامعه صرف کرده‌اند مورد تکریم قرار می‌گیرند و نبودشان لطمه‌ای است که به سختی جبران می‌شود.

مونسان تصریح کرد: این وظیفه امروز ما است که برای احترام به این هنرمندان شایسته کشور، مهم‌تر از ارج نهادن به شخصیت اجتماعی شان، به جایگاه شان شأن بدهیم و با الگوسازی از تجربه و دانش آنها به رأی و نظرشان اهمیت دهیم.

وی در پایان ضمن اشاره به بیتی از اشعار مولوی و آرزوی سلامتی و طول عمر با کرامت برای همه هنرمندان پیشکسوت کشور در پیام خود گفت: امیدوارم آنچنان که شایسته نام ایرانی و این سرزمین اسلامی است، هنر را ارج نهیم و با حمایت بی شائبه از هنرمندان راستین، ضمن حفظ جایگاه هنری کشورمان، گامهای بلندتری در ارتقاء سطح فرهنگی و هنری آن برداریم.