با رای هیئت داوران ؛

هنرمند ایتالیایی جایزه برترسمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی کیش را به خانه برد

درآیین اختتامیه سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی کیش بارای هیئت داوران هنرمندان ایتالیا و ایران به ترتیب اول ودوم شدند و شرکت کنندگان بلاروس وپرتغال مشترکاً عنوان سوم را بدست آوردند.

به گزارش روابط عمومی واموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش٫ آیین اختتامیه نخستین سمپوزیوم بین‎المللی مجسمه سازی کیش صبح دوشنبه ۱۱ اسفند در سالن ابن سینای مرکز همایش‎های بین المللی سازمان منطقه آزاد کیش با حضور مهندس بهبود بهی‎زادی مدیرعامل سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه آزاد کیش و رئیس شورای سیاست‌گذاری سمپوزیوم٫ مرتضی کاظمی مشاور وزیر فرهنگ وارشاد ، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران،  محمد محیط طباطبایی مشاور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سید مجتبی موسوی دبیر سمپوزیوم، سعید شهلاپور و جان وایدمن داوران سمپوزیوم٫  طاهر شیخ‎الحکمایی هنرمند مجسمه‎ساز و هنرمندان ایرانی و خارجی حاضر در سمپوزیوم برگزار شد.

مهندس بهبود بهی‎زادی دراین مراسم ضمن تقدیر از همه دست اندرکاران برگزاری گفت: توسعه فرهنگی وهنری یکی از دغدغه های اصلی دکتر مونسان است که نخستین سمپوزیوم بین المللی مجسمه‎سازی کیش در راستای دستیابی  به این هدف با مشاوره مهندس کاظمی برنامه ریزی‎ شد.

وی افزود: پیشرفت یک جامعه تنها به جنبه اقتصادی وابسته نیست و باید به جنبه‏‌های فرهنگی نیز توجه کرد.

احمد مسجد‌جامعی نیز با اشاره به پیشینه تاریخی جزیره کیش و مرکزیت این جزیره در منطقه خلیج فارس گفت: جزیره کیش ظرفیت های خوبی برای حضور هنرمندان واجرای برنامه های فرهنگی هنری دارد.

وی اثر حجمی ارزشمند مرحوم  بهمن محصص درجزیره کیش را نشانگر فعالیت های فرهنگی هنری خوبی دانست که درسالهای اخیر درجزیره کیش انجام شده وبا اشاره به برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی گفت: هرچه از هنرمندان کشورهای جدید و مختلف در سمپوزویم دعوت شود بهتر است و امیدوارم در سمپوزویم‎های آینده شاهد چهره‎های جدیدی باشیم.

سید مجتبی موسوی دبیر سمپوزیوم هم در این مراسم به تشریح مراحل برگزاری این رویداد هنری پرداخت و با تاکید براهمیت نقش حمایتی مدیران در برگزاری چنین رویدادی گفت: نگاه ویژه مدیران منطقه آزاد کیش و اعتمادی که به مشاوران فرهنگی داشتند باعث شد که چنین رویدادی با این سطح از کیفیت شکل گرفته و به جمع رویدادهای بین‌المللی اضافه شود.

دبیر سمپوزیوم مجسمه کیش با بیان اینکه شرایط به شکل فراخوان به اطلاع هنرمندان ایرانی و خارجی رسید اظهار کرد: در مجموع ۳۵ هنرمند خارجی و ۷ هنرمند ایرانی طرح‎های خود را برای حضور در سمپوزیوم برای ما ارسال کردند که از میان آن‌ها ۱۲ هنرمند خارجی و ۵ هنرمند ایرانی انتخاب شدند. انتخاب هنرمندان ایرانی کار بسیاری دشواری بود زیرا از میان این تعداد آثار رسیده تعداد اندکی انتخاب شدند و این درحالی بود که در میان ۷۲ طرح دیگر اثاری وجود داشت که می‌‎توانند در سپموزیوم‎های ایرانی و خارجی بسیاری حضور داشته باشند.

موسوی افزود: همزمان با انتخاب هنرمندان کار تهیه ملزومات، وسایل کار، ابزارهای لازم و ۱۷ قطعه سنگ تراورتن بزرگ آغاز شد و این وسایل قبل از ورود هنرمندان به محل سایت سمپوزیوم انتقال داده شد. هنرمندان ۱۸ بهمن ماه وارد جزیره شده و از عصر روز نوزدهم کار خود را آغاز کردند. در ‌‌نهایت پس از ۲۳ روز کار مداوم و دشوار فرآیند شکل‎گیری آثار در دماغه زیبای هور اتفاق افتاد.

بر اساس نظر هیأت داوران این سمپوزیوم متشکل از جان وید من مجسمه ساز آمریکایی، سعید شهلاپور و سیدمحمد بهشتی، جایزه اول این سمپوزیوم به السیو رانالدی از ایتالیا رسید و جایزه هفت هزار دلاری و تندیس سمپوزیوم به وی اهدا شد.

جایزه دوم شامل تندیس و مبلغ ۵ هزار دلار به شهریار رضایی از ایران اعطا شد و جایزه سوم نیز شامل ۳ هزار و ۵۰۰ دلار به طور مساوی به ویکتور کوپاچ از بلاروس و ماریو لوپز از پرتغال تعلق گرفت.

کیفیت خوب آثار هنرمندان از نظر طراحی و اجرا هیأت داوران را برآن داشت که علاوه بربرگزیدگان سه برنده پتر پتروف از بلغارستان ٫ هدایت صحرایی و محمد رضا یزدی از ایران به عنوان سه هنرمند شایسته تقدیر معرفی شوند ولوح تقدیر این سمپوزیوم را دریافت کنند.

نخستین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی کیش از 19 بهمن در دماغه هور جزیره کیش با حضور ۱۲ هنرمند خارجی و ۵ هنرمند ایرانی به همراه 17 دستیار آغاز به کار کرد و11 اسفندبا معرفی نفرات برترو اهدای جوایز به برگزیدگان به کار خود خاتمه داد.

گفتنی است ساکنان وگردشگران کیش می توانند با حضور دردماغه هور از 17 اثر زیبای این هنرمندان بازدید کنند.