رفع معضل قاچاق و فرار مالیاتی در مناطق آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از رفع سه معضل بنیادین قاچاق، واردات و فرار مالیاتی در مناطق آزاد و تلاش برای تبدیل آنها به موتور محرک اقتصاد کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزادکیش، دکتر حجت الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در بیست و سومین نشست معاونان و مدیران فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان های مناطق آزاد که با حضور رحیم سرهنگی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در سالن رازی مرکز همایش های این جزیره در حال برگزاری است، رفع این سه معضل را یکی از عملکردهای مهم دبیرخانه عنوان کرد که از اواخر دولت قبل آغاز و در این دولت تکمیل شد.

عبدالملکی در ادامه بیان داشت: این موضوعات همچنان درحال پیگیری است تا مناطق آزاد را به سکوی اصلی جهش اقتصادی و موتور محرک چرخ اقتصاد ایران تبدیل کنیم.

بر اساس این گزارش، عبدالملکی ضمن رونمایی از سند جامع فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور تصریح کرد: با وجود 850 بسته سرمایه گذاری متنوع، سرمایه گذاران می توانند از 3 میلیارد تومان تا 20 هزار میلیارد تومان¬ در زمینه های کشاورزی، صنعت، فناوری اطلاعات،گردشگری، بهداشت و درمان، تجارت و مواد غذایی در 23 منطقه ویژه و 7 منطقه آزاد سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به این نکته که "مناطق آزاد بهشت سرمایه گذاری هستند تاکید کرد: 5 ویژگی خاص چون هزینه ارزان تولید، دسترسی به سه بازار ایران، کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان به دلیل وجود آب های آزاد، وجود زیرساخت های لازم ازجمله شبکه بنادر، خطوط ریلی و فیبر نوری، شرایط اداری تسهیل شده نسبت به سرزمین اصلی و دیگر کشورهای دنیا درمقایسه بانک جهانی، معافیت های گمرکی و مالیاتی مسیر را برای سرمایه گذاران مناطق آزاد هموار کرده است.

دکتر عبدالملکی مناطق آزاد ایران را اعضا تیم اقتصاد بین الملل جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و افزود: در صورتیکه مناطق آزاد فعال ما به صورت گروهی و تیمی فعالیت کنند می توانند بسیاری از قله های موفقیت را در عرصه های ملی و بین المللی فتح کنند.

دکتر عبدالملکی در پایان این نشست به هم افزایی مسئولان، مشارکت مردمی در امور و نشان دادن تصویر واقعی سطح بالای فرهنگ ایرانی اسلامی و‌ معرفی صحیح ابعاد و ظرفیت تمام حوزه ها در مناطق آزاد به عنوان دیگر نکات مهم سیاست های دولت اشاره کرد.