دكترمونسان: جزيره كيش بايد پيشرو در مبارزه بامواد مخدر باشد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر این جزیره، در سخنانی ضمن تاکید بر مبارزه همه جانبه با معضل اعتیاد برای تحقق شعار جزیره پاک گفت: با تلاش و همت همه جانبه دستگاه های مختلف، جزیره کیش باید پاک و سالم باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش با حضور دکتر مونسان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و روسای ادارات و نهادها در دفتر این شورا برگزار شد.

بر پایه این گزارش، دکتر مونسان در این جلسه مواد مخدر را ریشه همه مفاسد دانست و گفت: آسیب های ناشی از مواد مخدر کانون خانواده ها را هدف قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه ها باید شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش را یاری کنند اظهار کرد: کیش به عنوان جزیره پاک باید پایلوتی برای کشور در امر مبارزه با مواد مخدر باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با تقدیر از اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش و تقدیر ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: به حول و قوه الهی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش در مسیر خودش قرار گرفته و موضوع پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با این پدیده شوم در کیش همه گیر شده است.

مونسان در ادامه گفت: رویکرد اصلی در بحث مواد مخدر بحث پیشگیری و کاهش تقاضا است که می تواند افزایش و کاهش آن بر قانون عرضه و تقاضا حتی عرضه مواد مخدر تاثیر گذار باشد.

رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش برنامه های پیشگیرانه مبارزه با مواد مخدر در کیش را خانواده محور دانست و گفت: آنجایی که در آن شخصیت و هویت هر فرد شکل می گیرد خانواده است و خانواده نقطه شروع آسیب پذیری است و مهمترین رکنی که می تواند در امر پیشگیری از مواد مخدر و نیز پیشگیری از آسیب های اجتماعی نقش داشته باشد خانواده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اضافه کرد: اگر ما بتوانیم این موضوع را به نحو احسن بر روی آن کار کنیم قطعاً در قبال آن کاهش آسیب بیشتری را خواهیم داشت.

دکتر مونسان آموزش های پیشگیرانه برای جوانان و نوجوانان و دانشجویان در کیش را یک ضرورت مهم دانست و گفت: باید در امر آموزش جوانان حساسیت بیشتری به خرج داد تا خدای نکرده دانشجویی نداشته باشیم که در حین تحصیل معتاد شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین از مدیریت ورزش و تفریحات سالم کیش خواست در اسرع وقت نسبت به راه اندازی و استقرار وسایل ورزشی به همراه اعزام مربیان ورزشی در کمپ معمار و کمپ سحر برای استفاده رایگان جوانان و نوجوانان این منطقه در راستای برنامه های پیشگیری از اعتیاد اقدام نماید.

وی در بخش بعدی سخنان خود به راه اندازی سامانه هوشمند مجوز اشتغال جزیره کیش برای ساماندهی کارگران و عدم بکارگیری افراد معتاد در مشاغل کارگری اشاره کرد و گفت: بر آوردهای اولیه نشان از موفقیت این سامانه بر اساس اهداف ترسیم شده داشته و لازم است معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در نشست بعدی آخرین آمار و وضعیت و بر آورد تخصصی خود در خصوص اثرات راه اندازی سامانه هوشمند مجوز اشتغال در موضوع پیشگیری از اعتیاد در کیش را ارائه نماید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در بخش پایانی سخنان خود داشتن آمار معتادان را برای برنامه ریزی بهتر برای اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای مهم دانسته و تاکید کرد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در اسرع وقت نسبت به اجرای طرح شیوع شناسی و آخرین بر آورد از وضعیت و تعداد معتادان جزیره کیش اقدام نماید.

محمد حسن جهان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش نیز در این جلسه ضمن اعلام نتایج مصوبات جلسه قبلی شورا به اهم اقدامات این شورا در سال جاری پرداخت.

جهان آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر در جامعه را بسیار جدی دانست و اظهار اشت: باید اثرات مخرب مواد مخدر را به درستی به خانواده ها و جوانان آموزش داد و از ظرفیت‌های مردمی در امر مبارزه با این پدیده ویرانگر، استفاده کرد.

محمدحسن جهان ضمن بیان سیاست‌های کلان ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در امرمبارزه با مواد مخدر گفت: امروزه اعتیاد بعنوان یک آسیب اجتماعی به عاملی برای ازهم گسیختگی خانواده ها تبدیل شده است بنابراین مبارزه با مواد مخدر باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود تا همه مردم حساسیت موضوع را درک کنند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از اهتمام ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در حمایت از برنامه ها و اقدامات این شورا ابراز امیدواری کرد: همه دستگاهها و نهادها نیز باید در این زمینه فعال شوند و با اطلاع‌ رسانی درست در جامعه مانع تباهی و گرفتاری نسل جوان به این آسیب مهم اجتماعی شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش حمایت از بهبود یافتگان مصرف مواد مخدر را مهم و ضروری دانست و اظهار کرد: بهبود یافتگان مصرف مواد مخدر در کیش که با نام انجمن معتادان گمنام فعالیت می کنند اقدامات خوبی در ترغیب افراد معتاد به ترک مواد مخدر انجام داده اند و لازم است در زمینه ایجاد مکانی برای برگزاری جلسات این انجمن، اقدامی در دستور کار قرار گیرد.
جهان در بخش پایانی سخنان خود آموزش های پیشگیرانه از اعتیاد ویژه زوج های جوان، آموزش دانشجویان جدید الورود، ایجاد تشکل های دانشجویی، فرهنگ سازی و آموزش های پیشگیری در محیط های آموزشی و دانشجویی، کارگری، اصناف، ادارات دولتی و بخش خصوصی و محیط های ورزشی را از اولویت های این شورا در نیمه دوم سال جاری دانست.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش در خاتمه تصریح کرد: باید دستگاه ها مرتبط با برنامه ریزی های عملی و کاربردی و اثر گذار در مبارزه با مواد مخدر، تمام ظرفیت و پتانسیل خود را بکار گیرند تا از رسوخ مواد مخدر در بین افراد جامعه جلوگیری نمایند.
در ادامه این نشست سرهنگ حسین دهکی فرمانده انتظامی کیش و رییس کمیته مقابله با عرضه و ورود مواد مخدر کیش به بیان اقدامات این کمیته در 4 ماه گذشته پرداخت.
دهکی ضمن اعلام رشد 50 درصدی کشفیات مواد مخدر در طول 4 ماه سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، از عزم جدی پلیس در برخورد با سوداگران مرگ خبر داد.
وی با تاکید بر اینکه پلیس در بر  خورد با سر شاخه ها و خرده فروشان مواد مخدر هیچگونه اغماضی نخواهد داشت در عین حال خاطر نشان کرد: مبارزه با مواد مخدر بیشتر نیازمند کار فرهنگی است و بدون تردید کار فرهنگی بر کار فیزیکی و سلبی اولویت دارد.
سرهنگ دهکی با اشاره به تاکید رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش مبنی بر ضرورت ایجاد بانك اطلاعاتی و بر آورد آماری جامع از تعداد معتادان جهت اتخاذ راهكارهای لازم، این امر را تسهیل کننده ماموریت های پلیس نیز دانست.
وی مواد مخدر را فساد انگیز دانست و برخورد پلیس با فروشندگان و قاچاقچیان مواد مخدر را در جهت برداشتن این لایه فساد عنوان کرد و افزود: این هم عزمی همگانی و همکاری همه دستگاه های مربوطه را می طلبد.
فرمانده انتظامی ویژه کیش با تقدیر از اقدامات ویژه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش در حوزه های مختلف گفت: پلیس در کنار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش از هیچ تلاشی برای کاهش اعتیاد و برخورد با معضل مواد مخدر کوتاهی نخواهد کرد.
گفتنی است، تعدادی از اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش نیز در این جلسه به بیان مطالب و دیدگاه های خود پرداخته و در خصوص برخی از پیشنهادها به تبادل نظر و گفتگو پرداختند.