در دومين روز از رويداد ايران هم كيش عنوان شد:

حفظ موسيقي نواحي مختلف کشور عامل قوام بخشي هويت ملي

دومین روز همایش ایران هم کیش با برگزاری نشست های تخصصی در زمینه ادبیات و موسیقی کهن ایران به پایان رسید.

 

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، سعيد رضادوست دبير رويداد «ایران هم کیش» با بيان اينكه گام نخست اين رویداد به چیستی و چگونگی اعمال حاکمیت ملی از منظر حقوقی، سیاسی، فلسفی، رسانه، ادبیات و موسیقی پرداخته است گفت: کوشش برای ثبت جهانی میراث فرهنگی اين سرزمين از موارد بسيار مهم در دست اقدام برای گسترش قلمرو‌های حاکمیت ملی است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

رضادوست، دبیر علمی و اجرایی "ایران هم‌کیش" با اشاره به جزئیات برگزاری این همایش اظهار داشت: گام دوم رويداد در آينده اي نزديك از سوي سازمان منطقه آزاد کیش برنامه‌ریزی و زمان برپايي آن رسانه اي خواهد شد.

وی در اين مراسم با بیان اینکه دولت ملت‌های مختلف بر اساس عناصري چون جمعیت دائمی، سرزمین و حکومت مشروع تشکیل شده‌اند، گفت: این سه عنصر ذاتی دولت-ملت‌ها موجب شکل‌گیری و قوام بخشی آنها مي شود.

رضادوست در تشريح چگونگي برگزاري این رويداد افزود: براي فراهم شدن زمینه بهره گيري از دانش و تجربه هاي وزین چهره‌های شاخص موسیقی سنتی کشور ، اساتید این حوزه از شمال خراسان تا جنوب ایران به این مراسم دعوت شده اند.

در بخشي از اين همايش محمد یگانه یکی از برجسته‌ترین چهره‌های بین المللی عرصه موسیقی کشور از شمال خراسان با اجرای موسیقی و شاهنامه خواني بخش های زیبایی از ادبیات کهن ایران زمین را برای حاضران قرائت کرد.

همچنین در پنل گفتگو محور اين همايش، محسن شریفیان، از برجسته‌ترین نوازندگان موسیقی نواحي به ويژه جنوب ایران و نويسنده کتاب «باب الهوا» و اميد سمقاني از اساتید عرصه موسیقی با همراهي سعيد رضا دوست  به بررسی و تحليل مسائل حوزه موسیقی پرداختند.

مواردي از جمله جدال سنت و تجدد در ايران، وقوع تجدد و نوآوري در شعر و موسيقي، موسيقي به عنوان هويتي ملي، موسيقي دستگاهي، نواحي و مقامي ، حفظ موسيقي قوام بخشي به هويت ملي در این پنل مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

همچنين پنل شعر و ادب با حضور شمس لنگرودی و ابوتراب خسروی با دبیری بهاءالدین مرشدی برگزار شد و موضوعاتي در خصوص رمان و داستان، زبان و فرهنگ ايراني، ادبيات داستاني و موانع اين حوزه تشريح شد.

ابوتراب خسروي در اين گفتگو، زبان را نشانه وطن اصلی هر ملت برشمرد و گفت: مهاجران پس از سالها مهاجرت بازهم وابسته فرهنگ و هویت ملی خود هستند و زبان مشخصه وطن اصلی آنهاست .

وي رفتار، ديدگاه و سلايق انسان ها در هر گوشه اين سرزمين را وجه مشتركي براي بيان ايراني بودن عنوان كرد كه موجب هويت سازي ملي خواهد شد.

گفتني است در اين رويداد جمعي از مسئولان، معاونان و مديران سازمان منطقه آزاد كيش نيز حضور داشتند. رویداد دو روزه  ایران هم کیش سه شنبه 7 بهمن در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش آغاز شده بود .