توسعه‌ی مناطق آزاد، تکلیف سند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور نابودی رژیم صهیونیستی را یکی از ملزومات شکوفایی اقتصادی جهان اسلام برشمرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مکنطقه آزاد کیش، دکتر حجت الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور صبح امروز چهارشنبه 19 مهر در جمع مدیران و معاونان فرهنگی مناطق آزاد در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش، ضمن تبریک به مناسبت اتفاقات مهم جهان اسلام در جبهه مقاومت فلسطین و پیروزی هایی که در حال رخ دادن است، نابودی اسرائیل را یکی از ملزومات شکوفایی اقتصادی جهان اسلام برشمرد و افزود: تا پایان گام دوم انقلاب اسلامی، جهان اسلام به 25 درصد از اقتصاد دنیا خواهد رسید و با حذف اسرائیل، موانع دستیابی جهان اسلام به جایگاه خود در اقتصاد جهانی را کنار می زند.

وی افزود: سال 1397 مطالعه ای انجام شده که وضعیت پیشرفت های ایران در قیاس با کشورها مختلف دنیا را در گام اول انقلاب یا 40 سال اول (از سال 57 تا 97) در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی بررسی کرده است. در حال حاضر پیشرفت کشور ما در سطح قابل قبولی قرار دارد اما انتظاراتی که از پیشرفت بعد از انقلاب اسلامی داشتیم محقق نشده است.

حجت الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور تصریح کرد: ظرفیتی که ما برای پیشرفت در مناطق آزاد داریم بیش از شرایط کنونی است.

وی افزود: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در 24 بند تشریح شده که یک بند آن به مناطق آزاد اختصاص یافته و این امر برای مناطق آزاد یک افتخار محسوب می شود.

به گفته عبدالملکی، شاخص های عملکردی مناطق آزاد به گونه ای است که صادرات غیر نفتی مجموع 48 منطقه آزاد فعال ایران، سالانه حدود یک سوم کل صادرات غیر نفتی کشور به ارزش 18 میلیارد دلار بوده و این در حالی است که توقع دولت از مناطق آزاد سالانه 100 میلیارد دلار ارز آوری می باشد.

وی با تاکید برا اینکه مناطق آزاد متعلق به کل کشور و مناطق ملی هستند خاطر نشان کرد: ما مردمی سازی و جهانی سازی مناطق آزاد را به عنوان یک رویکرد اساسی دنبال می کنیم و سه گروه کارآفرینان و سرمایه گذاران، ساکنان مناطق آزاد و مردم کشور گروه هدف این رویکرد هستند که باید در ضابطه زدایی و بهبود فضای کار، اشتغالزایی، ایجاد زیرساخت ها، ارتقا حوزه های فرهنگی اجتماعی، راه اندازی گردشگری ارزان قیمت، ایجاد بستر فروش صنایع دستی و محصولات دیگر شهرها از مجرای مناطق آزاد به آنها کمک کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: در حوزه جهانی سازی نیز 5 سیاست مهم تکمیل زیرساخت های نرم افزاری سیاست بین الملل، تکمیل زیرساخت های سخت افزاری سیاست بین الملل، ایجاد مناطق آزاد مشترک با 21 کشور، جذب سرمایه خارجی با 850 بسته سرمایه گذاری ارائه شده به ارزش 15 میلیارد یورو را دنبال می کنیم.

عبدالملکی کشور های شرق آسیا، کشورهای همسایه و مسلمانان دنیا را گروه های هدف در جذب سرمایه خارجی معرفی کرد.