برگزاری همایش بازخوانی اندیشه و گفتار ابن بطوطه در کیش

"همایش بازخوانی اندیشه و گفتار ابن بطوطه" با سخنرانی دکتر محمد علی موحد دوشنبه پنجم اسفند، ساعت 18:00 در مرکز همایش های بین المللی کیش، سالن خلیج فارس برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، این همایش به عنوان یک رویداد فاخر فرهنگی با حضور دکتر محمد علی موحد؛ عرفان‌پژوه، تاریخ‌ نگار و حقوق‌دان و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در کیش برگزار می شود

سعید رضا دوست، دبیر اجرایی "همایش بازخوانی اندیشه و گفتار ابن بطوطه" گفت: اجرای موسیقی گروه سروشان نیز از جمله برنامه های این همایش یکروزه است که در کیش برگزار خواهد شد.

گفتنی است محمد بن عبدا... بن محمد بن بطوطه معروف به ابن بطوطه در مغرب (مراکش) به دنیا آمد و سال ۷۲۵ ق. به سوی مکه عزیمت نمود و مصر، شام، فلسطین، حجاز، عراق، ایران، یمن، بحرین، ترکستان، بین‌النهرین و بخشی از هند و چین، جاوه، شرق اروپا و شرق آفریقا را پیمود و سرانجام به مغرب (مراکش) نزد شاه ابی عنان از شاهان بنی مرین برگشت. سفر او ۲۷ سال به درازا کشید (۱۳۲۵-۱۳۵۲ م) و در مراکش درگذشت. ابن بطوطه تقریباً معاصر با مارکو پولو بود ولی بیش از سه برابر مارکوپولو راه پیمود. ابن بطوطه را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین سیاحان تاریخ بشری محسوب کرد.

این جهانگرد معروف مراکشی چهار یا پنج بار به ایران سفر نمود و در تمام سفرهای شرقی خود از زبان فارسی برای ارتباط با غیرعرب‌ها استفاده کرد. سفرهای او در دو سوی سواحل دریای فارس و شهرهای فارس از جمله شیراز، خوزیه (خوزستان)، تُستر (شوشتر)، اصفهان، تبریز و خراسان خواندنی است. سفرنامه ابن بطوطه از کتاب‌های باارزش جغرافیایی سده‌های میانه است.  

ابن‌بطوطه دو بار نیز به کیش(قیس) سفر کرده است و روایتی تاریخی و دست اوّل را از این منطقه‌ی زیبا به منتشر کرده است.