بررسی بیماریهای تب کریمه کنگو، تب دانگ و چیکن گونیا در سمینار آموزشی

سمینار آموزشی بررسی علائم و روشهای پیشگیری بیماریهای تب کریمه کنگو، تب دانگ و چیکن گونیا در کیش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در این سمینار ابراهیم مرادی کارشناس واحد بیماری های مرکز توسعه سلامت کیش  در خصوص اپیدمیولوژی، ویروس، نحوه انتقال، ناقلین و میزبان با سر فصل هایی چون مدیریت بالینی، علایم بالینی، مدیریت مواجهه با بیماری، نقش مراکز درمانی در کنترل بیماری و راهنمایی برای تشخیص و درمان این سه بیماری مطالبی را ارائه داد.

وی با بیان اینکه تب کنگو از طریق گزش کنه یا تماس با خون و ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود، افزود: شهروندان از ذبح غیر بهداشتی دام پرهیز کنند.

مرادی  یاد آور شد: کسانی که همواره با دام و فراورده های دامی در تماس هستند باید مراقبت بیشتری در خصوص مواجهه با این بیماری داشته باشند.

این کارشناس به رعایت نکاتی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو اشاره کرد و گفت:  اولین نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که شهروندان می بایست گوشت ممهور به مهر دامپزشکی را خریداری کنند و درصورت خرید گوشت تازه باید قبل از مصرف به مدت  24 ساعت در یخچال نگهداری شود.

مسئول واحد مبارزه با بیماریهای مرکز توسعه سلامت کیش گفت: بهترین راه مبارزه با این بیماری پیشگیری است.

 وی افزود: عدم رعایت بهداشت و حفاظت شخصی در کشتارگاه، کشتار غیر بهداشتی و خارج از کشتارگاه بدون حضور ناظرین شرعی و بهداشتی دامپزشکی و قاچاق دام یکی از مخاطرات جدی انتقال این ویروس و بیماری به انسان به ویژه قصابان و کارکنان کشتارگاه های دام است. این گروه از افراد شاغل باید مجهز به وسایل حفاظت شخصی از قبیل کلاه، دستکش، چکمه، عینک و روپوش یا لباس کار مخصوص  باشند.

در بخش دیگری از این سمینار به علائم تب دانگ و چیکن گونیا اشاره شد. تب دانگ (Dengue fever) از طریق پشه‌هاى آئدس (Aedes Mosquitoes) منتقل مى‌شود. این بیماری در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود و برای درمان آن اقدام مناسب صورت نگیرد، در مدت زمان کوتاهی، فرد مبتلا را با خطر مرگ مواجه می کند. به همین دلیل بسیاری از پزشکان این بیماری را تب استخوان شکن (Breakbone fever) می‎نامند. سردرد، تب، خستگی، درد مفاصل و عضلات، ورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خونریزی لثه ها، درد شدید در پشت چشم و قرمز شدن کف دست ها و پاها از علایم این بیماری است.

همچنین مبتلایان به تب چیکن گونیا دچار خارش، تهوع، سر درد و درد شدید مفاصل می‌شوند و درد مفاصل به حدی شدت می‌یابد که اغلب نشستن و ایستادن برای بیماران بسیار دردناک و آزار دهنده می‌شود. علایم تب چیکن گونیا شبیه به تب دانگ است، اما درد مفاصل و ماهیچه‌ها در تب چیکن گونیا عموماً شدیدتر و طولانی‌تر بوده و شبیه به دردهای آرتریتی است و ماهها یا حتی سالها پس از ابتلاء ادامه پیدا می‌کند.

شایان ذکر است در این سمینار کلیه پزشکان و کارشناسان و پرسنل مراکز و پایگاه های سلامت مرکز توسعه سلامت کیش حضور داشتند.