بازدید سعید محمد از روند توسعه و بازسازی ورزشگاه شماره یک المپیک کیش

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی از روند توسعه و بازسازی ورزشگاه شماره یک مجموعه المپیک کیش ابراز رضایت کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سعید محمد دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی به همراه مهدی کشاورز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و برخی از معاونان و مدیران عامل شرکت های تابعه این سازمان یکشنبه 13 شهریور از روند بهسازی ورزشگاه مجموعه ورزشی المپیک کیش بازدید کردند.

در این بازدید مسئول بازسازی پروژه این ورزشگاه توضیحات فنی خود را درباره ساخت دو رختکن استاندارد به مساحت 800 متر مربع، زیرسازی پیست دو و میدانی تارتان و پرش سه گام به مساحت 3500 متر مربع با 98 درصد پیشرفت فیزیکی، سیستم روشنایی، بازسازی سکوهای تماشاگران و نصب 6100 صندلی، و زیرسازی زمین چمن ارائه کرد و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری -صنعتی و ویژه اقتصادی و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش را در جریان میزان پیشرفت فیزیکی بازسازی این ورزشگاه قرار داد.

پروژه مجموعه ورزشی المپیک کیش با رویکرد توسعه گردشگری ورزشی جزیره کیش و بر حسب دستور رئیس جمهور، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از اسفند سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و از ابتدای فروردین سال 1401 فعالیت اجرایی طرح بدون وقفه آغاز شد.

مجموعه استادیوم شماره 1 با چمن هیبرید مخصوص مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که لایه چمن مصنوعی و هیبرید آن از کشور ترکیه مطابق با چمنی که در ورزشگاه های جام جهانی قطر اجرا شده در نظر گرفته شده است.

بذر چمن طبیعی آن از نوع پاسپالوم و کاملا مطابق با زمین ها و استادیوم های ورزش جام جهانی قطر تهیه و اجرا شده و در مرحله آبیاری، کاشت و رویش چمن است.

سیستم زه کشی به صورت کامل اصلاح و برای این کار از مصالح شن و ماسه استفاده شده و سیستم آبیاری به صورت کامل و مطابق با استاندارها در 7 لاین مجزا اجرا شده است.

از خاک نباتی به دلیل جلوگیری از بروز قارچ و آفت ها استفاده نشده و از مصالح پیت ماس برای جذب آب و مواد مغذی بیشتر و کیفیت بهتر چمن مورد استفاده قرار گرفته.

لایه گاتر پیرامونی زمین که از نوع سنگ لایبید اصفهان است به صورت کامل اصلاح شده و برای طول عمر بیشتر شیب بندی اصلاح و لایه فوقانی گاتر از طریق گیوتینگ های کامپوزیت و مطابق با شرایط اتودور و بیرونی تامین شده است.

زیرسازی پیست تارتان به صورت کامل ترمیم و اصلاح شده و با انجام فرایند آزمایشگاهی تمام زیرسازی مورد تایید قرار گرفته و در کنار آن پیریورس پیرامونی جهت تردد ورزشکاران، لایه پیاده روی تماشاگران که با روکش پلی اوتان برای بهبود کیفیت و طول عمر بیشتر اصلاح شده است.

برای ارتقای سطح کیفی و با توجه به فرهنگ بالای کیشوندان و مردم کشور در جزیره کیش به جای استفاده از فنس های جداکننده تماشاگران و بازیکنان هندریل های آلمینیومی با ارتفاع 80 سانت استفاده شده است تا این دوستی و رابطه خوب میان تماشاگر و بازیکن ها وجود داشته باشد.

همچنین با اجرا 6 لاین تارتان برای بحث دو و میدانی حوضچه دو، 3 هزارمتر و دو حوضچه پرش سه گام و برای پرش ارتفاع و پرش با نیزه احداث شده است.

در زمین شماره 2، 3 و 4 که به صورت تمرینی است چمن بذری اجرا می شود که از نوع برمودا بوده و لایه های سطح 2 اجرا شده است،

سیستم زه کشی و گاتر پیرامونی و پیاده رو پیریورس پیرامونی تکمیل شده و در کوتاه ترین زمان ممکن لایه اول و در نهایت کاشت بذر طبیعی انجام می شود.

در زمین شماره 1 ساختمان الحاقی با افزایش 800 مترمربع به عنوان رختکن ملی اجرا خواهد شد که سازه بتنی آن تکمیل و بتن ریزی شده است.

برای سهولت رفت و آمد ماشین آلات بزرگ باشگاهی و ملی سه پارکینگ اتوبوس تعبیه شده است و اصلاح هندسی ورودی استادیوم شماره 1 در دستور کار قرار گرفت که در 2 ماه گذشته خوشبختانه به پیشرفت بسیار خوبی رسیده و اجرای آسفالت در حال تکمیل است و سیستم فضای سبز و طرح لنداسکیپ پیرامونی در حال اجرا و کاشت گونه های مختلف مطابق با نقشه های تایید شده است.

لازم به ذکر است برای بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری و مشارکت در جام جهانی۲۰۲۲ قطر و ایجاد زیرساخت های ورزشی ماندگار برای ساکنان کیش، احداث این زیر ساخت از جمله سیاست های سازمان برای بهره مندی از این فرصت در مسیر توسعه کیش در بخش های مختلف اقتصادی و گردشگری است.

مسئولیت بهسازی و نوسازی زمین های فوتبال مجموعه ورزشی المپیک و ایجاد چمن هیبریدی در این مجموعه بر عهده معاونت عمرانی و امور زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش است که با همکاری شرکت عمران، آب و خدمات از شرکت های تابعه سازمان اجرا می شود.

فاصله جزیره کیش تا قطر ۲۷۰ کیلومتر و مدت زمان مسافرت از این جزیره به دوحه با هواپیما حدود ۴۰ دقیقه و با کشتی پنج تا ۶ ساعت است.