ارائه بسته های60 هزار میلیارد ریالی برای سرمایه گذاری طرح محور ویژه تمدن ها در کیش

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش از نمایش معماری هفت تمدن بزرگ جهان با اجرای طرح محور ویژه تمدن ها در کیش خبر داد و افزود : بسته های سرمایه گذاری برای مشارکت در این طرح به ارزش 60 هزار میلیارد ریال ( شش هزار میلیارد تومان ) آماده ارائه به سرمایه گذاران است .

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، علی اصغر مونسان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد مهمترین برنامه های سازمان در حوزه جذب سرمایه گذاری گفت : 'محور ویژه تمدن ها' از جمله طرح هایی است که طراحی آن حدود دو سال طول کشیده است.

وی با بیان اینکه سازمان برای قطعه های این طرح، کاربری های متنوعی تعریف کرده افزود: در هر قطعه طرح های اولیه بخش های تجاری، گردشگری، مسکونی و اداری گنجانده شده است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: این رویکرد یعنی کاهش خام فروشی زمین و تلاش برای جذب سرمایه گذاری، ارزش هر قطعه صرف نظر از موقعیت مکانی آن تنها بر مبنای کاربری و طرح اولیه ابنیه و مراکز گردشگری، تجاری و اداری پیش بینی و در آن محاسبه خواهد شد.

مونسان تاکید کرد: برای سرعت بخشی به اجرای طرح و تسهیل روند جذب سرمایه گذاری، سازمان طراحی پوسته محور را انجام داده است، در این طراحی، قطعه مربوط به هر تمدن مشخص شده و زمین، طرح، تراکم  و پروانه ساخت نیز در قالب بسته سرمایه گذاری به فعالان اقتصادی پیشنهاد می شود که ارزش کلی این بسته ها شصت هزار میلیارد ریال است.

وی افزود: 54 قطعه زمین از 20 تا 50 هزار متر مربع برای این طرح در نظر گرفته شده است که با اجرای آن معماری هفت تمدن جهان همچون تمدن های روم، چین، هند، ایران اسلامی و تمدن های مدرن در هفت بخش به نمایش در خواهد آمد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: نکته مهم این است که در تمامی 54 قطعه، طرح به لحاظ کاربری دارای توجیه اقتصادی است و برای قطعه ها کاربری های مختلطی تعریف شده است، به عنوان مثال اگر کاربری اصلی یک قطعه در بخش گردشگری و ساخت هتل است با توجه به بازگشت طولانی مدت سرمایه در این بخش سعی شده تا با ایجاد مراکز تجاری و بخشهای اداری سود آوری طرح بیشتر شده و توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی اضافه کرد: در کاربری های مسکونی نیز با ایجاد بخش های تجاری و خدماتی صرفه اقتصادی سرمایه گذار در نظر گرفته شده است که برای سرمایه گذار نیز جذاب خواهد بود.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به این سئوال که آیا قرار دادی در این زمینه منعقد شده است به ایرنا گفت: با توجه به اینکه حجم سرمایه گذاری طرح ها متفاوت است و هر یک رقمی بیش از چند صد میلیارد تومان هزینه در بردارد تا کنون از 54 قطعه، سه قطعه قرار داد با سرمایه گذاران منعقد شده و هفت قطعه نیز در در مرحله عقد قرار داد است.

وی از فراهم کردن زیر ساخت های لازم در راستای اجرایی شدن این طرح خبر داد و افزود: سازمان آماده سازی محور و تعریض و سایر عملیات زیر ساختی را بر اساس برنامه ریزی ها انجام داده است و بزودی مناقصه های مربوط با این فعالیت آغاز می شود.

مونسان به تمایل و ابراز علاقه سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در این طرح اشاره کرد و گفت: قرار دادهایی که تا کنون برای این طرح منعقد شده داخلی است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با اعلام اینکه چند طرح خوب برای جذب سرمایه گذاری از سوی شرکت سرمایه گذاری در حوزه مسکونی، خدماتی، شهری نیز وجود دارد افزود: جذب سرمایه گذاری برای این طرح ها در سالجاری انجام خواهد شد.

مونسان در مورد ویژگی های این طرح گفت: زیبایی منظر شهری، انتقال تمرکز فعالیت ها از نوار ساحلی به اراضی مرکزی جزیره، حفظ محیط زیست نوار ساحلی جزیره، واگذار نکردن اراضی ساحلی، واگذاری اراضی با طرح مشخص به سرمایه گذاران در راستای رونق اهداف اقتصادی از پیش تعیین شده، ایجاد مقصد جدید تجارت و گردشگری مطابق طرح جامع و رونق اقتصادی و جدا کردن زون های شهری و گردشگری از ویژگی های این طرح است.

گفتنی است: طرح محور تمدن ها به عنوان دروازه ورود گردشگران به جزیره کیش یک محور موضوعی Theme road به طول چهار کیلومتر در حد فاصل فرودگاه و ساحل شمالی جزیره کیش است که پس از بررسی معروفترین محورهای وژه جهان از سوی کارشناسان و مشاوران با کاربری های گردشگری، تجاری، تفریحی، ورزشی، فرهنگی و اقامتی طراحی شده است.

این طرح با هدف ایجاد یک کریدور مجهز شهری و یک محور مختلط چند منظوره در راستای حرکت به سمت محورهای اصلی ساختاری جزیره و سپس ساحل شمالی به عنوان یکی از بکر ترین و زیباترین سواحل منطقه و افزایش جاذبه های گردشگری اجرا می شود و دارای بخش های مختلفی از جمله تاریخ و طبیعت ایران و تمدن جهان است.

بخش تاریخ ایران یک محور موضوعی است که با استفاده از دوره های مختلف معماری ایران و ترکیب کالبد خیابان ایجاد می شود. بخش طبیعت نیز با بهره گیری از جاذبه های طبیعی کشور در طول کریدور شمال به جنوب کشور مجموعه ای از جاذبه های طبیعی و شمایی از طبیعت چهار فصل ایران را به نمایش در می آورد. در بخش تمدن جهان نیز با بررسی مسیر تاریخی تمدن های جهان و ایجاد یک محور گردشگری در ترکیب با نشانه ها و نمادهای هر تمدن طراحی شده است.