اجرای نخستین طرح ساماندهی معتادان متجاهر در جزیره کیش

برای نخستین بار طرح ساماندهی معتادان پر خطر با همکاری نیروی انتظامی ویژه کیش و مرکز توسعه سلامت در منطقه آزاد کیش اجرا می شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، علی فائقی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش از اجرای طرح ساماندهی معتادان پر خطر در این منطقه از ساعت 8 و سی دقیقه صبح یکشنبه سوم اسفند خبر داد و گفت: با دستور و تاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بر سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی طرح ساماندهی معتادان متجاهر از سطح جزیره کیش؛ طرح پیشنهادی با درخواست فرمانده نیروی انتظامی ویژه جزیره به دبیر شورای تامین کیش ارائه و در دستور کار قرار گرفت.

فائقی در ادامه سخنان خود گفت: پس از بررسی طرح پیشنهادی نخستین کارگروه طرح ساماندهی معتادان متجاهر با حضور"پلیس مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی کیش، پلیس پیشگیری، مرکز توسعه سلامت، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش" با ریاست دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش تشکیل شد.

وی با اشاره به این که ظرفیت پذیرش طرح ساماندهی معتادان پر خطر در جزیره کیش به صورت روزانه ایجاد می شود تصریح کرد: "تامین اعتبار و تجهیزات مورد نیاز" برای جمع آوری معتادان متجاهر در مرحله نخست این طرح 230 میلیون و در مرحله دوم  500 میلیون تومان توسط سازمان منطقه آزاد کیش تامین مالی خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش با اشاره به هماهنگی های انجام شده با سازمان بهزیستی کشور افزود: در بندرلنگه و بندر خمیر ظرفیت های پذیرش بر اساس افراد شناسایی شده مشخص خواهد شد.

علی فائقی خاطر نشان کرد: برای اجرای مرحله نخست طرح ساماندهی معتادان پر خطر کیش در حومه شهر بندرعباس، ظرفیت پذیرش به صورت روزانه ایجاد می شود.

فائقی با بیان این که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش به عنوان دستگاه حاکمیتی مسئولیت نظارت و هماهنگی انجام امور اجرایی این طرح را بر عهده دارد اظهار داشت: بر اساس بنده 3 ماده 80 قانون برنامه توسعه ششم؛ هزینه های طرح جمع آوری معتادان متجاهر در استان ها بر عهده شهرداری ها و وزارت کشور است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به مدیریت ساختاری سازمان منطقه آزاد کیش و با هدف کاهش آسیب های اجتماعی؛ این طرح در جزیره کیش اجرا می شود.  

علی فائقی اظهار داشت: با شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت ضوابط بهداشتی از جمله حفظ فاصله گذاری اجتماعی، وضعیت پذیرش در مراکز ترک اعتیاد در سطح استان های کشور به یک سوم کاهش یافته است از این رو ایجاد ظرفیت برای ساماندهی معتادان و پذیرش افراد شناسایی شده در مراکز ترک اعتیاد کار بسیار دشواری است.

فائقی گفت: با توجه به این که مراکز ترک اعتیاد در جزیره کیش وجود ندارد از این رو امکانات هر استانی هم جوابگوی ایجاد ظرفیت پذیرش برای استان های متقاضی فراهم نیست.

به گفته فائقی در سطح کشور دو مرکز ترک اعتیاد وجود دارد که بر اساس ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر این مراکز توسط دولت تامین اعتبار و اداره می شوند.

وی با بیان این که در سطح استان های کشور مراکز ترک اعتیاد به سازمان بهزیستی واگذار شده است افزود: افراد معتاد با معرفی خود و بر اساس نوع بیماری در این مراکز به مدت1تا 3 ماه با نظر پزشک و تایید مقام قضایی تحت درمان قرار می گیرند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش هزینه پذیرش و درمان هر فرد معتاد را 6 میلیون تومان برآورد کرد و گفت: در مدت شش ماه دوره درمان تامین هزینه "تغذیه، دارو، پزشک، مربی ورزش و روان شناس مجرب " در مراکز ترک اعتیاد پیش بینی شده است که تمام خدمات به صورت رایگان ارائه می شود.

علی فائقی انجام مرحله"غربالگری، انجام تست کرونا و بیماری های پر خطر" افراد شناسایی شده را از اولویت های این طرح برشمرد و اظهار داشت: برای رصد خانواده های معتادان شناسایی شده اطلاعات فرد معتاد دریافت می شود و با کمک مددکار اجتماعی با خانواده ها تماس گرفته خواهد شد تا پس از دوره درمان این افراد دوباره به این چرخه بازنگردند.

وی تاکید کرد: معتادان خود معرف با هزینه سازمان منطقه آزاد کیش می توانند دوره درمان خود را در جزیره کیش سپری کنند.

علی فائقی در خصوص بهره گیری از ابزارهای رسانه ای جهت آگاهی بخشی از آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر در جامعه افزود: اطلاع رسانی و نظارت های دقیق خانواده ها بر رفتار فرزندان می تواند نقش مهمی را در جامعه ای عاری از آلودگی به مصرف مواد مخدر و آسیب های اجتماعی داشته باشد.

علی فائقی شناسایی و بهره گیری حداکثری از امکانات، فرصت ها و ظرفیت های موجود در فضاي مجازي، شبکه های اجتماعی و رسانه های پر مخاطب را از مهمترین ابزار های ارتباطی برای مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: در شرایط گسترش شیوع ویروس کرونا باید آموزش های پيشگيري در بستر فضای مجازی  به صورت آنلاین برگزار شود.