آزادی 11 زندانی غیر عمد در جشن گلریزان کیش

در جشن گلریزان جزیره کیش شرایط آزادی 11 زندانی جرائم غیر عمد با جمع آوری مبلغی بالغ بر 254 میلیون تومان میسر شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، شب گذشته با حضور رئیس ستاد دیه، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری و معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش و با شرکت جمعی از مدیران و سرمایه گذاران بخش خصوصی، مراسم گلریزان با جمع آوری مبلغی بالغ بر 254 میلیون تومان، شرایط آزادی 11 زندانی جرائم غیر عمد را فراهم کرد.

بر اساس این گزارش، در این جلسه سید اسد الله جولایی، مدیر عامل ستاد دیه کشور با اشاره به تاریخچه این ستاد در راستای رفع مشکلات زندانیان غیر عمد در سراسر کشور گفت: در هر کشوری عده ای از افراد درون زندان به سر می برند اما متاسفانه برخی از آنان افرادی هستند که به دلایلی نظیر حوادث رانندگی و بدهکاری گرفتار شده اند و افراد آبرومندی هستند.

وی افزود: بر مبنای همین مساله و با پیشنهاد شهید لاجوردی که خود سخت ترین زندان ها را در دوران پیش از انقلاب تحمل کرده بودند، اقداماتی برای آزادی زندانیان آغاز شد و طی آن مراسم گلریزانی انجام شد و ستاد با مبلغ اولیه 110 میلیون تومان کار خود را آغاز کرد. بدیهی است که با این رقم در سال های نخست کارهای بسیاری انجام شد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور ادامه داد: در سال جاری ما در بیش از 278 نقطه کشور جشن گلریزان داشتیم که طی آن بیش از 500 میلیارد تومان به ستاد دیه توسط مردم کمک شد همچنین در سال 94 نیز برای آزادی 8565 نفر که بدهی بالغ بر 722 میلیارد تومان داشتند، ستاد دیه تلاش کرد که از این میزان قریب به 300 میلیارد تومان آن را از طلبکاران و اولیای دم بخشایش دریافت کرده و مابقی نیز بر اساس کمک ها تامین و این عده آزاد شدند.

جولایی بالا بودن حوادث رانندگی در کشور را نیازمند فرهنگ سازی و آموزش خواند و اظهار کرد: متاسفانه حوادث رانندگی در کشور ما آمار بالایی دارد که نیازمند آموزش و فرهنگسازی است.

وی افزود: طی یک آسیب شناسی ما دریافتیم که بیش از 50 درصد رانندگان گرفتار در زندان ها گواهینامه ندارند و بیش از 80 درصد آنها فاقد بیمه نامه هستند لذا جلساتی برگزار شد که طی آن توانستیم به اصلاح قانون بپردازیم که سبب شد پس از اجرای قانون جدید روزانه به جای 57 تا 60 راننده یک تا 2 راننده وارد زندان شوند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور بیان کرد: هم اکنون بالغ بر 2300 نفر بدهکار مهریه و 7500 بدهکار مالی در زندان ها داریم همچنین 77 نفر نیز به دلیل عدم توجه به ایمنی کار در زندان هستند و 123 نفر نیز به دلیل دیه شبه عمد در زندان حضور دارند.

جولایی افزود: البته در نه ماهه گذشته برای 6093 نفر که بالغ بر 490 میلیارد تومان بدهی داشتند، اقداماتی انجام شد و با گذشت مبلغ 183 میلیارد تومان شرایط آزادی آنان فراهم شد.

وی ادامه داد: در 22 بهمن ماه امسال تصمیم گرفته شد که بتوانیم تا قبل از عید نوروز همه زندانیانی را که تا سقف 22 میلیون بدهی دارند در قالب طرح از بهار انقلاب تا بهار طبیعت آزاد کنیم لذا قرار شد شرایط آزادی 1500 نفر فراهم شود که از اجرای این طرح تا امروز بالغ بر 998 نفر آزاد شده اند.

در ادامه این جلسه ابراهیم رضوانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز بر اهمیت کمک به ستاد دیه تاکید کرد و گفت: گاهی اتفاقات ناگواری پیش می آید که باعث محبوس شدن افراد آبرومند جامعه می شود، افرادی که به شکلی ناخواسته و عموما درحوادث رانندگی گرفتار می شوند لذا لازم است که جامعه به این بخش توجه داشته باشد.

وی با اشاره به تاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بر برگزاری مراسم گلریزان زندانیان در کیش، اظهار کرد: کیش شهری بسیار خوشنام است که دارای ویژگی ها و صفات برجسته بسیاری است لذا ما امیدواریم که با این اقدام فرهنگ تازه ای را در این شهر ایجاد کنیم که بخشی ازویژگیهای خوب فرهنگ کیش شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: حوادث گاهی در زندگی غیر قابل پیش بینی هستند لذا کمک که به مردمانی که به خاطر یک حادثه در زندان هستند، اقدام مثبتی است که سازمان منطقه آزاد کیش از آن حمایت می کند و مردم کیش نیز از آن استقبال می کنند و امیدواریم که بتوانیم گام مثبتی برای کمک به افراد جامعه در این بخش داشته باشیم.

علی جیرفتی، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این مراسم گفت: تمام سعی سازمان منطقه آزاد کیش بر این بوده که با وجود شلوغی های کاری بسیار تا قبل از نوروز این جلسه را برگزار کند زیرا ما معتقدیم که حضور یک زندانی در کنار خانواده خود برای جامعه بسیار مثمرثمر است.

شایان ذکر است، جشن گلریزان آزادی زندانیان غیر عمد چهارشنبه 25 اسفند ماه در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار و طی آن شرایط آزادی بیش از 11 زندانی فراهم شد.