مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش:

کیش به هاب مالی تبدیل می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از برنامه ریزی برای راه اندازی هاب مالی در کیش خبر داد و افزود : با ایجاد این بازار مالی، قوانین بانکی داخل کشور درکیش راحت تر و با آزادی عمل بیشتری انجام خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به نقل از ایرنا، علی اصغر مونسان  به نقش بی بدیل رسانه ها در امر توسعه اشاره کرد و گفت: خبرنگاران می توانند با رعایت انصاف و اخلاق، واقعیت ها را منعکس کنند و در راستای تحول و توسعه گام بردارند .

وی در این نشست به تشریح اقدامات انجام شده در 22 ماه گذشته پرداخت و گفت: ماموریت هایی برای مناطق آزاد تعریف شده و تجارت و گردشگری از ماموریت های اصلی جزیره کیش است که در سند بالا دستی و در گام نخست زمین در راستای توسعه کیش واگذار شده است.

مونسان اظهار داشت : در گام اول و در راستای تقویت این دو ماموریت، 63 هکتار زمین واگذار شده است که 43 درصد تجاری ، 30 درصد به صورت قرار دادهای مشارکتی و 27 درصد قرار داد قطعی است .

وی افزود: 30 درصد از اراضی که با قراردادهای مشارکتی واگذار شده با هدف ایجاد درآمد پایدارصورت گرفته و در آمد ناشی از ارزش افزوده این مشارکت، منبع مناسبی برای پیشبرد پروژه های عمرانی دردست احداث سازمان منطقه آزاد کیش است.

رییس سازمان منطقه آزاد کیش حجم سرمایه گذاری انجام شده در این مدت را بیش از 51 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت : 46 درصد از این حجم در راستای احداث هتل ، مراکز گردشگری ، فرهنگی و ورزشی ، 27 درصد برای اماکن مسکونی و اقامتی ، 13 درصد نیروگاهی و هشت درصد به توسعه فضاهای آموزشی اختصاص داده شده است .

مونسان به 93 طرح بزرگ در حال ساخت اشاره کرد و گفت : کل زیر بنای ساخت، چهار میلیون و 800 هزار متر مربع است و برای نخستین بار ،هر سه ماه یکبار در واحد کنترل قرار دادها، طرح های سرمایه گذاری رصد و در صورت بودن موانع برای رفع آن تلاش می شود.

به گزارش ایرنا ، رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش به اقدامات صورت گرفته در بخش بازرگانی و گمرک اشاره کرد و گفت : پنج هزار و 700 مجوز فعالیت اقتصادی صادر شده که این در شرایط پیش از رسیدن به جمع بندی در مذاکرات هسته ای اقدام ارزشمندی بوده است و نشان از ادامه روند رشد در کیش دارد .

در بخش گمرک نیز حدود شش میلیون و 296 هزار تن تخلیه و بارگیری شده و ارزش صادرات محصولات 912 میلیون دلار بوده که 124 میلیارد ریال درآمد از دریافت عوارض گمرکی در این مدت به سازمان منطقه آزاد کیش اختصاص یافته است.

مونسان امضای تفاهم نامه سازمان منطقه آزاد کیش و سازمان ملی استاندارد را یکی از اقدامات مهم سازمان عنوان کرد و گفت : با این توافق، وظایف سازمان ملی استاندارد به سازمان منطقه آزاد کیش داده شده و فرآیند ترخیص کالا بهبود یافته و روند ترخیص با سرعت انجام شده است و این فرآیند از یک هفته به سه روز کاهش یافته است .

* ایجاد سایت ترانزیت کالا در کیش

وی در ادامه از ایجاد سایت کارگو سنتر ( محل ترانزیت کالا ) در کیش خبر داد و افزود : گروه های خارجی در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند و سایت انبارها در کیش توسعه خواهد یافت و به محلی برای ترانزیت کالا در منطقه تبدیل می شود و کالاهایی که از طریق هوایی و دریایی به جزیره وارد می شود در انبار موقت به مقصد معلوم بارگیری خواهند شد که ظرفیت این سایت بالا است و با راه اندازی آن رقابت در منطقه ایجاد می شود .

مونسان گفت : نشست هایی با گروه های مختلف خارجی انجام شده ، در هفته آینده هیاتی خارجی برای عقد قرارداد و تفاهم نامه به کیش سفر خواهند کرد که در صورت به نتیجه رسیدن آن در حوزه تجارت کیش اقدام بزرگی انجام خواهد شد.

مونسان همچنین به راه اندازی هاب مالی با موافقت بانک مرکزی اشاره کرد و گفت : با این اقدام قوانین بانکی داخل کشور در کیش راحت تر انجام خواهد شد ، در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی که با حضور رییس کل بانک مرکزی برگزار شد بحث ایجاد بازار مالی در کیش پذیرفته شد و منتظر ابلاغ در این زمینه هستیم .

وی تصریح کرد : تلاش می شود با راه اندازی این هاب مالی قوانین بانکی تسهیل می شود و کیش به بازار مالی آزاد تبدیل می شود ؛ این اقدام رونق اقتصادی زیادی را به همراه خواهد داشت .

مونسان از برگزاری همایش بزرگ اقتصادی در کیش در ابان ماه امسال اشاره کرد و گفت : این همایش با عنوان 'اقتصاد ایران در پسا تحریم' و با شعار 'کیش دروازه ورود سرمایه گذاری ' به کشور با همکاری وزارت امور خارجه و با حضور سرمایه گذاران بزرگ داخلی و خارجی برگزار خواهد شد .

* هیچ طرحی در کیش بلاتکلیف نیست / طرح توسعه هندورابی در حال انجام است

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران مورد وجود طرح های بلاتکلیف در کیش نیز اظهار داشت : هیچ طرحی در کیش بلاتکلیف نیست ، در صورتی که سرمایه گذار پس از گرفتن زمین اقدام به ساخت نکند زمین بازپس گرفته و به فرد دیگری واگذار می شود.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش گفت: یازده قرارداد با مجموع 240 هزار متر مربع زمین واگذار شده را در طول این مدت به سازمان بر گردانده ایم و طرح ها در قالب سرمایه گذاری جدید واگذار شده است .

مونسان در مورد طرح توسعه جزیره هندورابی گفت: برنامه های خوبی برای توسعه و آبادانی با سرعت بالایی در حال انجام است و با تاکید و حساسیت نسبت به محیط زیست منطقه در حال کارهستیم و بسته های سرمایه گذاری برای آن ارائه می شود و محل بی نظیری برای گردشگران خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهار نامه های مالیاتی که سبب نگرانی فعالان اقتصادی کیش و بازاریان شده است گفت : این مساله در بین تمامی مناطق آزاد و سازمان امور مالیاتی وجود دارد و این تصور ایجاد شده که ارائه اظهار نامه مالیاتی به معنای محرومیت از معافیت مالیاتی ویژه مناطق آزاد است .

به گفته مونسان ، بر اساس توافق صورت گرفته بین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان امور مالیاتی ، تمامی فعالان اقتصادی باید اظهار نامه های مالیاتی ارائه دهند اما معافیت های مالیاتی به قوت خود باقی است .

* کارگران در کیش در حال ساماندهی هستند / کمپ های کارگری در خارج از محدوده شهری ساخته می شود

وی در مورد ساماندهی نیروی کار در جزیره کیش نیز گفت : جلسات متعددی در شورای تامین برگزار شده و با توجه به اهمیت موضوع و توجه به امنیت پایدار ساماندهی نیروهای کار در حال اجرا است ، نرم افزار جدیدی نیز به همین منظور طراحی و ایجاد شده است که مشخصات تمامی نیروهای کار در آن ثبت می شود .

رییس هیات مدیره سازمان منطقه ازاد کیش تصریح کرد : با اجرای این طرح به دنبال اعمال محدودیت نیستیم اما نظارت بر این امر و ساماندهی هدف ماست و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برای نیروهایی که به کار می گیرند ملزم به ایجاد کمپ های کارگری در خارج از شهر و محلی مشخص هستند و باید تردد نیروها در شهر با نظارت و کنترل صورت گیرد و کارفرمایان در جریان کار باشند .

* پدیده دریاخواری در کیش نداریم

مونسان در پاسخ به سوالی در مورد پدیده دریاخواری در جزیره کیش اظهار اشت : بخش های مرتبط در سازمان منطقه آزاد نظارت کامل بر اراضی و دریای کیش دارند، اگر ورود بی مجوز به حریم دریا باشد می توان گفت ،پدیده زمین خواری در کیش رخ داده است.

وی اضافه کرد : دریاخواری به معنای فعالیت بدون مجوز در حریم دریاست ، اما طرح های توسعه ای همچون ساخت هتل دریایی در سفین جزیره کیش با کسب مجوز از سازمان منطقه آزاد است .

وی در مورد جشنواره تابستانی در جزیره کیش نیز گفت : با وجود مشکلات گذشته و در اوج مشکلات اقتصادی توانستیم کیش را به سختی اداره کنیم و شرایط کیش هم متاثر ازفضای عمومی و اقتصادی کشور است اما توانسته ایم هم پای شهرهای بزرگ گردشگری ، این موضوع را رونق دهیم که آمارهای مسافران نوروزی در سال 94 و رشد آن حکایت از این موضوع دارد .

مونسان اظهار داشت : این جشنواره همچون سال گذشته با اجرای برنامه های متنوع وبرگزاری جشنواره های خرید و سلامت و اهدا جوایز ویژه در حال برگزاری است .

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر مذاکرات هسته ای بر روند فعالیت های اقتصادی نیز گفت : مناطق آزاد دروازه های ورود سرمایه های خارجی به کشور هستند و کیش به عنوان یکی از قدیمی ترین و پیشرفته ترین مناطق ،نقش محوری را در این زمینه خواهد داشت .

به گفته مونسان ، علاقمندی سرمایه گذاران خارجی در کیش نشان از بهتر شدن شرایط اقتصادی کشور دارد و با توجه به ظرفیت های موجود در این جزیره ، کیش می تواند از فضای جدید پیش آمده بهترین استفاده را در توسعه مناسبات خود به ویژه در حوزه اقتصادی داشته باشد .

ساماندهی کانترهای گردشگری و عملیاتی شدن آن ، ایجاد مدارس جدید ، راه اندازی خانه هنرمندان در آینده نزدیک ، ارتقا و استاندارد سازی خدمات و آموزش نیروها و صدور کارت آموزشی برای آنان ، ایجاد مجموعه بزرگ فرهنگی آوازی خلیج فارس ، قیمت مسکن و کنترل آن با اجرای طرح مسکن سبز در قالب یک هزار و 400 واحد مسکونی برای استقرار نیروهای کار در مراکز کسب و کار ، اجرای طرح اصالت کالا و رونق بخشیدن به بازار موارد دیگر مطرح شده در این نشست بود که مونسان به آنها پاسخ داد.

در پایان این نشست از خبرنگاران با اهدا لوح قدردانی شد.