گام بلند سازمان منطقه آزاد كيش در جهت رونق صنعت گردشگري

اصلاح ساختار جذب سرمايه گذاري و افزایش 51 در صدی سهم گردشگری، در سبد سرمایه گذاری غیر صنعتی کیش گامي بلند براي رسيدن به مقصد مطلوب در عرصه صنعت گردشگري است.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، در سه سال گذشته و با توجه به نگاه ويژه دولت تدبير و اميد به توسعه مناطق آزاد تكميل زير ساخت هاي ضروري در بخش هاي مختلف عمراني، صنعتي، تجاري و گردشگري در منطقه آزاد كيش آغاز شد. در اين ميان گردشگري به عنوان محور اصلي فعاليت ها در جزيره كيش از جايگاه ويژه اي برخوردار است چرا كه پتانسيل هاي فراوان اين منطقه در كنار امكانات مناسب تا كنون توانسته است جزيره كيش را به عنوان قطب گردشگري كشور مطرح نمايد و بدون شك در شرايط كنوني كشور و باز شدن فضاي تعاملات بين المللي توسعه امكانات و ارتقاء سطح كمي و كيفي خدمات گردشگري جايگاه اين جزيره زيباي مرجاني را در سطح منطقه نيز تثبيت خواهد كرد. ضمن اينكه توجه دولت به توسعه گردشگري كشور و برنامه ريزي براي تخصيص اعتبار به اين صنعت در برنامه ششم توسعه از عزم جدي دولت براي رونق گردشگري و استفاده از توان بالقوه ايران اسلامي در جهت افزايش سهم كشور از در آمدهاي سرشار اين عرصه حكايت دارد. آمار رو به رشد ورود گردشگران خارجی به ایران نيز لزوم توجه ويژه به رونق گردشگري را در تمامي استان ها به ويژه مناطق برخوردار از پتانسيل هاي ارزشمند بيشتر آشكار مي كند.

با توجه به اينكه صنعت توریسم به دلیل کسب در آمد ارزی، ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم و ایجاد ارزش افزوده، از اهمیت بسزایی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برخوردار است، تكميل زير ساخت هاي ضروري گردشگري مهم ترين عامل براي حركتي پويا و رو به رشد در مسير توسعه اين صنعت و افزايش شمار گردشگران است. در اين ميان سرمایه گذاری گسترده در ایجاد، توسعه و استاندارد سازي فضاهاي اقامتي، جاذبه هاي نوين تفریحی و اماكن پذيرايي از جمله زير ساخت هايي است كه با تعامل بخش خصوصي و غير دولتي تسهيل شده و روند دستيابي به بازار پر رونق گردشگري را تسريع مي كند.

امسال نيز با توجه به نامگذاری سال با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و با تاکید مدير عامل سازمان منطقه آزاد كيش، راهبرد جذب سرمایه‌گذاري هاي غیر دولتی و بخش خصوصي با هدف تقويت زير ساخت هاي لازم براي رونق فعاليت هاي گردشگري به عنوان محور اصلي فعاليت هاي جزيره كيش در دستور كار سازمان منطقه آزاد كيش قرار گرفت.

بر اساس ماموریت محوله از سوی دولت، جزيره كيش منطقه آزاد تجاری و گردشگری است، از اين رو در سه سال گذشته مسئولان، کارشناسان و مشاوران سازمان منطقه آزاد كيش با بررسی همه جانبه برای اصلاح ساختار سرمایه گذاریهای کیش توانستند بزرگترین سد در مسیر توسعه این منطقه را كه عبارت از خلاء سرمایه گذاری در بخش های گردشگری و تولیدی بود، از پيش رو بردارند.

شناسايي عوامل موثر بر سرمایه گذاری در بخش گردشگری، رفع موانع موجود در اين زمينه و حمايت از سرمايه گذاران فعال در اين عرصه با كاهش بروكراسي هاي اداري و همچنين فراهم كردن زمينه تعامل بانك ها براي همكاري با سرمايه گذاران در جهت تأمین منابع مالی طرح هاي گردشگري از جمله اقدامات مهمي بود كه در نهايت افزايش سرمايه گذاري در بخش گردشگري را به همراه داشت.

سازمان منطقه آزاد کیش همزمان با حمایت و تسهیل شرایط برای سرمایه گذاران در بخش های صنعتی، گردشگری، زیرساختی و خدماتی نسبت به اصلاح ترکیب پروژه های سرمایه گذاری در این جزیره اقدام کرد.

به طوریکه سهم کاربریهای تفریحی و ‌گردشگری در سبد واگذاری اراضی در سه سال گذشته به بیش از 50 در صد افزایش یافته است.

این سیاست هوشمندانه سبب شد انگیزه کار برای سرمایه گذاران صنعتی، تولیدی، خدماتی وگردشگری افزایش یابد.

با پشتوانه حمایت مسئولان در سه سال گذشته حجم سرمایه گذاریهای غیر صنعتی کیش با اجرای 62 پروژه به رقم 65 هزار و200 میلیارد ریال رسید و سبد سرمایه گذاری کیش با تحولی بزرگ رو به رو شد و سهم سرمایه گذاریهای گردشگری در جزیره کیش 51 در صد و سرمایه گذاری درحوزه مسکونی 27 درصد شد. 

نگاه فراملي دولتمردان در جزيره كيش سبب شده است تا اين جزيره كه تا كنون و در تمامي فصول سال بر اساس استانداردهای جهانی خدمات مطلوبي را در سطوح مختلف به گردشگران داخلي و خارجي ارائه كرده و به عنوان مقصد اصلی گردشگری در ایران اسلامي با اقبال فراواني روبرو شده است به مقصدي مطلوب براي حضور سرمایه‌گذاران بخش غیر دولتی و علاقمند به فعاليت در حوزه گردشگري مبدل شود. به بيان ديگر اصلاح ساختارهاي جذب سرمايه گذاري و روند واگذاري اراضي عوامل موثري در ترغيب فعالان اقتصادي براي سرمايه گذاري در جزيره كيش بوده است.

تیم مدیریتی سازمان منطقه آزاد کیش از بدو ورود در سال 92 با واقعی کردن قیمت عرضه زمین علاوه برحذف واسطه ها و رانت در این بخش نسبت به حفظ این اراضی به عنوان سرمایه ای برای آینده این جزیره اقدام کرد.

در سال 91 میزان واگذاری زمین در جزیره کیش 970 هزار متر مربع بود که با سیاستهای اجرایی سازمان منطقه آزاد کیش در سال 94 به 82 هزار متر مربع رسید در حقیقت واقعی شدن قیمت واگذاری زمین ضمن کاهش 91 در صدی میزان واگذاری و حفظ این منبع ارزشمند در طول سه سال گذشته ارزش افزوده ای معادل 130 در صد برای کیش به همراه داشته است. در اين روند اصلاحي، سرمايه گذاراني كه علاقمند بودند تا در بخش گردشگري فعاليت كنند به پشتوانه اعتقاد به واقعي بودن بازار و قيمتهاي عرضه زمين و به مدد حمايت سازمان منطقه آزاد كيش فعاليت خود را در زمينه هاي متعددي از جمله ساخت هتل و مراكز اقامتي و ايجاد جاذبه هاي نوين گردشگري رونق بخشيدند.

تاسيس و ايجاد رستورانهاي جديد در مناطق شهري و ساحلي، كافي شاپ هاي متعدد در پارك ها و نوار ساحلي و ايستگاه هاي دوچرخه در نقاط مختلف جزيره، كلوپ هاي تفريحات دريايي، مركز آموزش غواصي و باشگاه هوانوردي از جمله طرح هاي هستند كه با  سرمايه گذاري بخش خصوصي در حوزه گردشگري در حال اجراست و يا به بهره برداري رسيده است.

لازم به ذكر است كه جزيره كيش ساليانه پذيراي يك ميليون و هشتصد هزار گردشگر داخلي و خارجي است و اجراي طرح هاي توسعه اي و عمراني متعدد در سه سال اخير حركت اين جزيره را در مسيرتبديل شدن به قطب گردشگري منطقه شتاب بخشيده است به گونه اي كه می‌توان امیدوار بود با استمرار اين برنامه‌ ریزی هاي دقيق و هوشمندانه افق هاي روشن تري فرا روي جزيره كيش و گردشگري ايران اسلامي گشوده شود.