کشتی ۷۵ هزار تنی در بندر چابهار پهلو گرفت

خبرگزاری تسنیم: با اتمام عملیات لایروبی اسکله شماره ۵ شهید بهشتی بندر چابهار، کشتی ۷۵ هزار تنی حامل گندم از کشور لیتوانی با حضور معاون وزیر راه و ‌شهرسازی پهلو گرفرقت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم اززاهدان،به نقل از روابط عمومی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، با اتمام عملیات لایروبی اسکله شماره 5 شهید بهشتی بندر چابهار کشتی 75 هزار تنی حامل گندم از کشور لیتوانی با حضور سعید نژاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و شافعی معاون نظارت و راهبری و برنامه‌ریزی کشور با موفقیت پهلو گرفت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این مراسم اظهار داشت: خوشبختانه با اتمام لایروبی زمینه پهلوگیری کشتی‌های بالای 80 هزار تن در بندر چابهار به صورت عملی فراهم شد.

سعیدنژاد گفت: قبل از انجام اتمام لایروبی اسکله شماره 5 شهید بهشتی ما مجبور بودیم کشتی‌هایی با سایز بزرگ را در داخل دریا سبک سازی کنیم بعد از آن در کنار اسکله پهلو دهیم و این امر سبب بالا رفتن هزینه و زمان برای صاحب کالا می‌شد و سازمان بنادر و دریانوردی با تدابیر ویژه با انجام لایروبی تا عمق 14- متر برای اسکله 5 تا قبل از افتتاح فاز اول طرح توسعه انجام داد که خوشبختانه امروز زمینه پهلوگیری کشتی‌های بالای 80 هزار تن در این بندر اقیانوسی فراهم شد.

وی افزود: با انجام لایروبی اسکله شماره 5 شهید بهشتی سبب می‌شود که کالاهای اساسی سه استان شرقی کشور از مسیر بندر چابهار فراهم شود و از طرفی امکان ترانزیت برای کشور افغانستان و آسیای میانه بیشتر از گذشته امکان پذیر شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: ما امیدواریم با پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در این اسکله در سال آینده بتوانیم 50 درصد ظرفیت عملکرد بندر چابهار در سال آینده نسبت به سال جاری افزایش بدهیم و از طرفی درصدد هستیم برای تشویق تجار و صاحبان کالا به دلیل کاهش میزان هزینه حمل و نقل در محور شرق یکسری مشوق‌های تخفیفات بندری ارائه دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ما با اقدام پهلودهی کشتی‌های بزرگ در بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور خواهیم توانست باعث اعتبار دریانوردی کشور و عملیات حمل و نقل فراهم کنیم و جاذبه‌ای برای منطقه و کشورمان به ارمغان بیاوریم.

سعیدنژاد در مورد ورود بخش خصوصی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به لحاظ حمایت از بخش خصوصی بیشتر کارهای خود را به بخش‌های توانمند واگذار کرده و خود سازمان فقط ساخت اسکله و تجهیزات استراتژیکی را فراهم می‌کند و از طرفی برای حمایت بخش خصوصی حمایت‌های مالی، زمین مناسب و تضامین لازم را انجام می‌دهد.

معاون نظارت در مراسم بهره‌برداری از اسکله 5 شهید بهشتی چابهار، اظهار داشت: چابهار به عنوان دروازه ورود کشورهای آسیای میانه می‌تواند خدمات گسترده‌ای به چندین کشور و منطقه داشته باشد لذا ضروری است ما به توسعه بندر چابهار و توسعه دریایی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

غلامرضا شافعی افزود: کشور ما ایران با داشتن مرزهای آبی به طول 2700 کیلومتر به طور مستقیم نعمت بزرگی در اختیار دارد و بهره‌گیری از امکانات همت جمعی را می‌طلبد.

وی بیان کرد: توجه به بندر چابهار از ضروریات مهم کشور است و همکاران ما در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نسبت به بهره‌برداری از بندر چابهار توجه ویژه‌ای دارند و معتقدند توسعه همه جانبه هم در بخش دریا، راه و راه آهن باید باشد زیرا چابهار کانون توسعه محور شرق است.

چابهار