استفاده از فرصت‌های جزیره کهن کیش

چمدان‌هایتان را ببندید، سفر در راه است

افزایش 30درصدی سفر به جزیره زیبای کیش از ابتدای سال 1394 نشانه ای از رشد صنعت گردشگری است و انتخاب آن به عنوان یکی از مقاصد گردشگری ایران حکایت از توجه روزافزون به این جزیره و میل به سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی برای مشارکت در طرح‌های گردشگری و تجاری در این منطقه دارد.

در این راستا مسئولان منطقه آزاد بین المللی کیش با تخفیف 20 تا 30 درصدی در خدمات گردشگری که شامل تخفیف بلیت‌های پرواز و مراکز اقامتی و تفریحی است گام نخست را برای استفاده بهتر هموطنان‌ و گردشگران خارجی از این جزیره دیدنی برداشته اند و از سویی با معافیت‌های مالیاتی و طرح‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بستر فعالیت‌های همه جانبه را برای آنها فراهم کرده‌اند.

گردشگری؛ یک صنعت پرسود

چند سال است که گردشگری از یک تفریح یا سفر ساده تبدیل به صنعت شده. در این راستا کشورهای مختلف برای جذب توریست به ابعاد مختلف این حوزه وسیع می‌پردازند. همین چند کشور همسایه‌ مدت‌هاست گوی سبقت را از ایران ربوده‌اند و با معرفی جاذبه‌های گردشگری در زمینه ورزش و تفریح و دانشگاه و حتی خرید ویلا از ما جلوتر افتاده‌اند و سعی دارند با قیمت‌های عجیب و غریب، گردشگرانی را از این سو وآن سو برای کسب درآمد به مناطق دیدنی خود جذب کنند.

مهندس"محمد محب خدایی"، معاون گردشگری منطقه آزاد کیش در این باره می ‌گوید:" گردشگری مبحث خاصی است که صرف نظر از تعداد روزهای اقامت یک فرد در محیط تفریحی می‌تواند گردشگری تخصصی همچون توریسم آموزشی، ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و توریسم درمانی را هم مطرح کند. مثلا کسی که برای تفریح به منطقه ای می‌آید شاید با آشنا شدن با جاذبه‌های دیگر همچون بیمارستان‌های فوق تخصصی برای معالجه بیماری‌اش نیز دوباره به آنجا مراجعه کند. یا با اطلاع از وجود یک دانشگاه معتبر مقدمات تحصیلش را در همان منطقه دنبال کند.

در حال حاضر گردشگری به یک صنعت تبدیل شده و توجه خاصی به اقتصاد دارد.ما می توانیم در ارتقای این صنعت با فعال کردن همه حوزه‌های گردشگری تصویر زیبایی از کشورمان طراحی کنیم و پای گردشگرانی را به این مناطق باز کنیم. وقتی توریست وارد منطقه ای شود به تجارت و اقتصاد به طور غیر مستقیم کمک خواهد کرد و شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود. طبق سیاست های مدیرعامل  سازمان منطقه آزاد کیش این منطقه باید با توجه به پتانسیل های بالقوه‌ای که دارد همه شاخصه های خود را برای جذب گردشگر فعال کند و تمرکز فقط بر حوزه تفریحی نباشد."

تبدیل کیش به هاب پروازی

فرودگاه کیش توان انتقال بیش از 4میلیون مسافر را در سال دارد و با ترمیم باند دوم جنوبی فرودگاه جزیره، تعداد پروازهای ورودی و خروجی به بیش از این تعداد خواهد رسید. با توجه با اینکه ورود به کیش نیازی به داشتن ویزا ندارد می ‌توان از این ظرفیت برای پروازهای بین راهی و مستقیم به مقاصد دیگر با قیمتی پایین‌تر استفاده و کیش را به هاب پروازی تبدیل کرد.

محب خدایی با اشاره به اینکه «افزایش صادرات چمدانی و در پی آن ارز آوری بیشتر نیازمند جذب گردشگران بیشتر است»، می‌گوید:" از آنجایی که توسعه گردشگری و جذب گردشگران خارجی بهترین شكل برای تحقق اقتصاد مقاومتی در كشور است، در همین راستا موضوع «کیش؛ هاب پروازی منطقه» را پیشنهاد دادیم که بر اساس آن گردشگرانی که از سایر کشورها قصد دارند به هند، مالزی، سوریه، عراق یا کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان مسافرت کنند، از طریق فرودگاه کیش ادامه مسیر دهند. بطور مثال مسلمانان هندی که می‎خواهند به نجف سفر کنند می‌توانند ار فرودگاه کیش برای پرواز استفاده کنند زیرا هم هزینه پرواز آنها ارزان‎تر می‎شود و هم می‌توانند در صورت توقف چند ساعته یا چند روزه از جاذبه‌های کیش کمال استفاده را ببرند و همچنین از فروشگاه‌ها و غرفه‌های داخلی سوغات و صنایع دستی زیبای ایرانی بخرند.

تقویت هاب اقتصادی جزیره

کیش یکی از دروازه‌های دیدنی کشورمان است و ورود مسافران به این منطقه می‌تواند در جذب گردشگران بسیار نتیجه بخش باشد؛ چرا که محیط آرام با ساحل منحصر بفرد مرجانی همراه با جاذبه‌های تاریخی چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. از سویی این جزیره یک آکواریوم طبیعی و زنده است که قابلیت تبدیل به قطب گردشگری خاورمیانه را دارد. آب و هوای این جزیره در هر فصل جذابیت های خاص خود را دارد به ویژه پاییز و زمستان که کشورهای دیگر هوای سردی را تجربه می کنند آب و هوای این منطقه معتدل و بهاری است.

معاون گردشگری  سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه می افزید:"در بخش هاب اقتصادی قصد داریم صادرات‌ چمدانی‌ را افزایش دهیم. با توجه به اینکه مهم‎ترین شاخصه اقتصاد مقاومتی درمناطق آزاد، ارز آوری است بنابراین آنچه در مناطق آزاد می‎تواند ارزآوری خوبی برای کشور محقق کند و زیرساخت‎های ارز آوری بیشتری را برای کشور مهیا سازد؛ صادرات چمدانی توسط گردشگران خارجی است. در ضمن با این شیوه صادرات، برند و فرهنگ ایرانی هم صادر می‎شود.

همانطور که ایرانیان کالاهای کشورهای دیگر را به عنوان سوغات آورده و کم کم نام آن برند برای مردم آشنا شده و صاحب برند توانسته به‎ راحتی در ایران نمایندگی بگیرد، صادرات چمدانی از ایران به کشورهای دیگر هم می‎تواند چنین کمکی به صاحبان برند ایرانی کند. در این صورت صادرکنندگان ایرانی اگر بخواهند در کشورهای دیگر شعبه یا نمایندگی داشته باشند، ذهن مردم آنجا با محصولات ما آشناست و راحت‎تر این کار صورت می‎گیرد."

جزیره کیش به دلیل اینکه شعبات مختلفی از کالاها و صنایع دستی ایران را دارد می‎تواند در راستای صادرات چمدانی، تبلیغات مصرفی در کشورهای دیگر، ارز آوری و درنهایت در تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی نقش‎آفرینی کند.

البته باید اشاره کرد که در پساتحریم خیلی از شرکت‌های خارجی تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در ایران به ویژه مناطق تجاری نشان داده‌اند و در این زمینه زیرساخت‌ها، جزیره کیش یکی از قوی‌ترین مناطقی است که می‌تواند سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند؛ البته در این رابطه منطقه آزاد کیش با برخی شرکت‌های خارجی مکاتباتی داشته و امتیازاتی همچون معافیت‌های مالی، عدم نیاز به ویزا و سایر خدمات برای سرمایه‌گذران در نظر گرفته است.

توجه به زوایای تخصصی گردشگری

امروزه تفکرها تغییر کرده و مردم برای تحصیل،درمان،کار و حتی تفریح از محیط جغرافیایی خود خارج می‌شوند و به دنبال خدماتی هستند که ارزان‌تر و باکیفیت‌تر باشد، به طور مثال بیماران کشور آذربایجان یا کشور‌های خلیج فارس برای درمان یا جراحی‌ باید پول گزافی در کشورهای اروپایی پرداخت کنند اما با یک روش بهتر به ایران مسافرت می‌کنند و ضمن استفاده از جاذبه‌های گردشگری با کمترین قیمت مداوا می‌شوند.

در حال حاضر که گردشگری به عنوان یک صنعت نو ظهور معرفی شده است و زوایای بسیاری برای کسب درآمد دارد می‌توان با برنامه ریزی دقیقی و تهیه زیرساخت‌های لازم از آن سود برد.محب خدایی در این ارتباط عقیده دارد:"هم اکنون شاهد حضوردانشگاه شریف و دانشگاه تهران در جزیره کیش هستیم که یکی از مولفه های مهم در گردشگری آموزشی است.افتتاح بیمارستان فوق تخصصی کیش نیزموقعیت را برای توریسم درمانی و حضور گردشگران کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه های شمالی کشور آماده می‌کند و این بهترین فرصت است که با فعال کردن گردشگری در سایر حوزه‌ها مقدمات حضور توریست‌های داخلی و خارجی فراهم شود. در زمینه توریست ورزشی هم آکادمی‌های فوتبال و سایر ورزش‌ها را راه‌اندازی کرده‌ایم و بسیاری از کمپ‌های آماده سازی تیم‌های ملی و ورزشی در جزیره کیش تشکیل می‌شود.

وی به تدوین تقویم گردشگری اشاره می‌کند و می‌گوید:"در سال‌های گذشته تقویمی برای اینکه بتوانیم مناسبت‌ها و فرصت‌های گردشگری داخلی و خارجی را شناسایی کنیم در اختیار نداشتیم و این در حالی است که شرکتی مثل "turkish “ با برنامه ریزی که دارد تمرکز اصلی خود را روی گردشگری و صادرات چمدانی گذاشته و موفق به جذب درصد بسیار زیادی توریست از کشورهای دیگر شده است. بنابراین ما هم تصمیم به تنظیم تقویمی گرفتیم که در آن مناسبت‌های شمسی و قمری و میلادی پیش بینی شده و با تمرکز بر روی آن ، مخاطب خودمان را شناسایی و برای جذب آنها تبلیغات کنیم مثلا تحقیقات ما نشان می‌دهد در کشور 6میلیون کودک زیر 6 سال وجود دارد که 25 درصد از آنان تک فرزند هستند. بنابراین می توانیم با کاهش هزینه‌های سفربرای کودکان، خانواده‌های دارای تک فرزند زیر6سال را برای سفربه جزیره ترغیب کنیم."

باید به این نکته اشاره کرد که متاسفانه تور اپراتور‌های تخصصی در کشورنداریم؛ تورهایی که بر گردشگری نمایشگاهی، آموزشی و ورزشی و... تمرکز داشته باشند.تور اپراتورها با تبلیغ جاذبه‌های مختلف گردشگری کشورمان می‌توانند در جذب گردشگران داخلی و خارجی مثمرثمر باشند. به عنوان مثال شاید بیشتر مردم ،جزیره کیش را منطقه‌ای صرفا تفریحی تصور می‌کنند ولی باید گفت که کیش سرزمین تاریخی و نفتی است و بسیاری از شرکت‌های تجاری و نفتی و اقتصادی در این جزیره فعالیت داشته و دارند.

تسهیلات ویژه به گردشگران

کشورهای رقیب برای جلب توجه گردشگران به ویژه توریست‌های ایرانی با پایین آوردن هزینه‌های تفریحی و رفاهی سعی در جذب گردشگران دارند. بماند که بیشتراوقات زرنگی می‌کنند و گنجشک را جای قناری رنگ می‌کنند ولی در این میان مسئولان حوزه گردشگری کشور به ویژه منطقه آزاد کیش نیز عقب ننشسته‌اند و تسهیلاتی را برای مسافران تابستانی در نظر گرفته‌اند.

در دنیا برای سفر از 6 ماه قبل برنامه‌ریزی می‌کنند و برای طول مسافرت و اقامت از پیش فکر کرده‌اند ولی در کشورمان بیشتر مسافرت‌ها عجولانه است. مهندس محب خدایی با اشاره به اینکه برای افزایش بازدیدکنندگان و تغییر رویه در حوزه توریسم باید حوزه‌های تخصصی‌مان را فعال‌تر کنیم، می‌گوید:" با پایین آوردن قیمت پروازها و هتل و مراکز تفریحی و رفاهی و حتی مراکز خرید مقدمات سفر گردشگران را فراهیم کرده‌ایم وهم اکنون نیز با تخفیف 20تا 30درصدی در خدمات گردشگری گام نخست را در این راه برداشته‌ایم. در گام بعدی سعی داریم با برنامه ‌ریزی دقیق کاری کنیم تا هنگامی که یک گردشگر وارد جزیره می‌شود بتواند از همه پتانسیل‌‌ها استفاده کند و به این واقعیت برسد که هزینه‌ای که کرده ارزش این مسافرت را داشته است و از سفر خود راضی باشد."

البته باید به برنامه‌هایی که تحت عنوان جشنواره تابستانی کیش به اجرا درآمده است، اشاره کرد مثل اجرای کنسرت‌ توسط خوانندگان معروف کشور،راه‌اندازی رستوران‌های دریایی، تخفیف ویژه مراکز خرید،قرعه کشی خودرو ، تورهای جزیره هندورابی و...

منبع: روزنامه ایران