در نشست معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با اصحاب رسانه عنوان شد:

پهلوگیری کشتی های بزرگ منوط به لایروبی بندرتجاری کیش است و استحصال زمین از دریا مطرح نیست

لایروبی حوضچه اسکله 35 هزارتنی بندرتجاری كيش، با رعایت قوانین زیست محیطي و با هدف بستر سازی برای پهلوگیری کشتی های بزرگ صورت می گیرد که نقش بسزایی در رونق اقتصاد کیش خواهد داشت و در این میان استحصال زمین از دریا مطرح نیست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش در نشست دکتر خانزادی معاون عمرانی و زیربنایی سازمان با اصحاب رسانه که صبح دوشنبه 11 شهریور در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد؛ ابعاد مختلف  یکی از بزرگترین طرح های عمرانی جزیره کیش تشریح شد و و چگونگی روند اجرای آن مورد بررسی قرارگرفت.

دکتر خانزادی در این جلسه گفت: خدا را شاکریم که بر خلاف مشکلات موجود و شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور، جریان اقتصادی در کیش جاری است و با بررسی طرح های عمرانی در بخش دولتی و خصوصی مشخص شد بالغ بر 24 هزار میلیارد تومان پروژه در دست اقدام و اجرا داریم.

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که به منظور بھره برداری از اسکله، «لایروبی» کف بندرگاه کیش اجتناب ناپذیر است و حجم زیادی املاح و مصالح حاصل از لایروبی تولید می شود اظهارداشت: انباشت مواد حاصل از لایروبی در زمینی وسیعی در کیش بواسطه ارزش زیاد زمین در جزیره یا انتقال آن به سرزمین اصلی، ضمن تخریب شدید محیط زیست ھزینه ھای هنگفتی به ھمراه خواھد داشت که عاقلانه نیست.

دکتر خانزادی با اشاره به استحصال زمین با لایروبی دردو نقطه کیش در گذشته و بنادر بزرگ کشور از جمله شهید رجایی و بندر شهید بهشتی ، این روش را روش مرسوم در اکثر پروژه ھای مشابه در دنیا دانست و اظهار داشت: برنامه ریزی و مطالعاتی دقیق صورت گرفته و با کمک یکی از بهترین متخصصان دانشگاه علم و صنعت در این امر و همچنین کمک و یاری مشاور یکم محیط زیست، بررسی های لازم انجام و تمامی مناطق جزیره رصد شد تا با رعایت نکات زیست محیطی کار لایروبی  و به نوبه آن استحصال زمین از دریا انجام شود.

وی افزود: گل و لای حاصل از لایروبی را با جابجایی در مسافتی حدود 800 متر به منطقه ای که برای استحصال زمین  در نظر گرفته شده منتقل می کنیم و این استحصال، به واسطه ارزش افزوده ای که برای ما به دنبال دارد از بعد گردشگري بر اقتصاد جزيره زيباي كيش اثر قابل ملاحظه اي خواهد داشت.

خانزادی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از ورود و خروج کالا از طریق  اسکله 35 هزار تنی در حوزه دریایی انجام می شود و برای پهلوگرفتن کشتی های بزرگ و کانتینربر نیاز به لایروبی حوضچه مورد نظر به عمق  11 تا 14 مترمی باشد گفت: با توجه به این که کیش در کریدور تردد کشتی های بین المللی قراردارد این اسکله می تواند سهم بسزایی در توسعه حمل و نقل دریایی  و تامین زیرساخت های لازم برای کشتی های عبوری باشد .

وی با بیان این که این طرح بزرگ عمرانی15 ماه مورد مطالعه قرارگرفته است و با توجه به بستر سخت دریا با هزینه ای بالغ بر 500 میلیارد تومان در 2 سال انجام خواهد شد  و نیازمند 100 میلیارد تجهیزات برای اسکله است گفت: کف دریا و محلی که برای دپو مصالح که حجم آن سه و نیم میلیون متر مکعب است به هیچ وجه مرجانی نیست و مشکلات حاد و مخرب برای مرجانها و بستر دریا نخواهد داشت .این طرح در مراحل اولیه است و تنها تفاهم نامه ای با عنوان EPC امضا شده است.

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به سوال خبرنگاران برای اطلاع از چگونگی تامین هزینه های طرح گفت: از آن جهت که نگهداری املاک برای سازمان منطقه آزاد کیش هزینه به همراه دارد و به صرف و صلاح مجموعه نیست و همچنین اصل و بنای ما بر این است که زمینی به صورت خام فروشی واگذار نشود از اینرو منابع مالی این طرح را در قالب 70 درصد تهاتر و 30 درصد نقد پرداخت می کنیم.

در پایان این نشست دکتر خانزادی یادآور شد: جزیره کیش بواسطه کاربری که برای آن تعریف شده است نیازمند جهش های لازم در زمینه های مختلف اقتصادی است از اینرو بنا داریم با اجرای این پروژه عمرانی که پس کرانه بی نظیر و ارزش افزوده بالایی به همراه دارد، فضای گردشگری جدیدی در کیش ایجاد کنیم که رونق اقتصادی را در پی داشته باشد.

وی افزود: به مردم شریف اطمینان می دهم که هیچ یک از طرح های عمرانی در جزیره کیش بدون مطالعه انجام نخواهد شد و پس از بررسی تمام ابعاد موضوع، هر طرحی به مرحله اجرا می رسد.