پروازهای چابهار لغو شد

گرد و خاک شدید آبهای نیلگون دریای عمان و سواحل زیبای چابهار را نیز فرا گرفت و موجب لغو پروازها و تعطیلی برخی مدارس سواحل مکران شد.

گرد و خاک شدید آبهای نیلگون دریای عمان و سواحل زیبای چابهار را نیز فرا گرفت و موجب لغو پروازها و تعطیلی برخی مدارس سواحل مکران شد.

به گزارش ایرنا، شدت گرد و غبار در شهرستان چابهار در دو روز گذشته شعاع دید را به 400 متر کاهش داد و امروز یکشنبه موجب لغو پروازهای فرودگاه چابهار شد.

به گفته فرماندار چابهار، مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان شنبه شب در پاسخ به تماس تلفنی وی در خصوص شرایط جوی روز یکشنبه برای تعطیل کردن مدارس این شهرستان اعلام کرده بود که مشکل خاصی در منطقه بروز نخواهد کرد.

اطلاع رسانی دیرهنگام هواشناسی موجب بلاتکلیفی والدین در چابهار شد و با وجود تعطیل شدن مدارس در شهرستان های همجوار از جمله جاسک، مدارس شهرستان چابهار تعطیل اعلام نشد.

به گفته کارشناسان، شدت گرد و غبار عملا به فعالیت های کشاورزی بویژه محصولات در آستانه برداشت نیز خسارت وارد کرده و شایسته است مسوولان اقدامات لازم برای جبران و پرداخت خسارات را مد نظر قرار دهند.

پیشتر مدیر کل هواشناسی هشدار داده بود که وزش باد شدید، کاهش دما و رگبار پراکنده مناطق مرکزی و شمال سیستان و بلوچستان را فرا می گیرد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه در نامه ای به استاندار این استان اعلام کرده بود: وزش باد شدید از روز جمعه بیشتر نقاط استان بویژه سیستان را فرا می گیرد که در کنار آن شاهد کاهش 12 درجه ای دما و رگبار خفیف خواهیم بود.

محمدرضا امیرمرادی در این گزارش کاهش شعاع دید براثر شدت گرد و غبار را نیز پیش بینی کرده بود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان همچنین عنوان کرده بود: دریای عمان به دلیل وزش باد نسبتا شدید در سه روز آینده مواج و متلاطم خواهد بود و حداکثر ارتفاع امواج بین 1،5 تا 2،5 متر پیش بینی می شود.

استان سیستان و بلوچستان به علت بروز خشکسالی 16 ساله و وزش بادهای موسمی 120 روزه که در چند سال اخیر به 180 روز افزایش یافته در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار بالایی روبروست که بعضا سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از 20 برابر حد استاندارد می شود.

وزش توفان شدید با سرعت بیش از 100 کیلومتر بر ساعت همراه با گرد و خاک در هفته گذشته به شبکه برق و فضای سبز نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان بویژه زاهدان خسارات زیادی وارد و ارتباط محور زاهدان - کرمان را قطع کرد.

*کمبود تجهیزات هواشناسی در اندازه گیری و ...

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان روز شنبه گفته بود: بیشتر شهرهای جنوب استان با توجه به وزش باد همراه با گرد و خاک، آسمانی غبار آلود دارند.

رضا آزادمنش، پیش بینی کرده بود که وزش باد همراه با گرد و خاک برای نواحی جنوبی استان تا اواخر امروز ادامه خواهد داشت.

به گفته وی شعاع دید با توجه به شدت گرد و غبار حاکم بر نواحی جنوبی استان در شهرهای سراوان هزار متر، چابهار دو هزار متر، نیکشهر سه هزار متر و راسک چهار هزار متر است.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان معتقد است که به دلیل نبود دستگاههای لازم امکان اعلام دقیق سطح غلظت گرد و غبار در نواحی جنوبی استان وجود ندارد.

وی به مردم جنوب استان توصیه کرده است با توجه به ناسالم بودن هوای منطقه تا اواخر وقت امروز، تا آنجایی که می توانند فقط برای انجام کارهای ضروری آن هم با زدن ماسک و استفاده از وسایل نقلیه عمومی از منزل خارج شوند.

هم اینک تنها دو دستگاه سنجش گرد و غبار در فرودگاه زابل و مرکز تحقیقات اداره کل هواشناسی استان در زاهدان مستقر است.

چابهار