پذیرش جامعه کارگری در کیش با هدف اجرای طرح های عمرانی

مدیر اداره کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد کیش از نقش موثر بخش خصوصی در اجرای طرح های عمرانی در این منطقه که زمینه ساز پذیرش کارگران از نقاط مختلف کشور است، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، محمدعلی جلایر مدیر اداره کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد با بیان این که جزیره از پتانسیل ها و ظرفیت های قابل توجهی برای اجرای طرح های مختلف عمرانی و جذب نیروی کار از نقاط مختلف کشور است، گفت: نرخ بیکاری در کیش از کمترین میانگین کشور، زیر چهار درصد برآورد می شود.

جلایر با بیان این که اکنون 35 هزار نفر در تامین اجتماعی کیش بیمه شدند، اظهار داشت: از این تعداد 32 هزار نفر بیمه شده اجباری در واحدهای ساختمانی، شرکت های سرمایه گذاری و واحدهای خدماتی و گردشگری مشغول به کار هستند.

وی بر اهمیت ثبت اطلاعات 45 درصد کارگران کیش در سامانه هوشمند اشتغال اشاره داشت و افزود: سازمان منطقه آزاد کیش به منظور حمایت از جامعه کارگری در راستای دستیابی به اهداف و سیاست های کلان این سازمان در بخش های مختلف از جمله حمایت از حقوق کارگران و ارتقای سطح رفاه آنان سامانه هوشمند اشتغال را راه اندازی کرده است.

به گفته جلایر سامانه هوشمند کار و اشتغال با هدف "استانداردسازی شرایط کسب و کار، صیانت از حقوق کارگران و حمایت از کارفرمایان و سرمایه گذاران" راه‌اندازی شده است.

مدیر اداره کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد کیش از ثبت 45 درصد از اطلاعات و قراردادهای 32 هزار نفر از بیمه شدگان اجباری جامعه کارگری در سامانه هوشمند اشتغال که تعداد 14 هزار و 500 نفر است خبر داد و تصریح کرد: پس از گذشت 7 ماه از راه اندازی سامانه هوشمند اشتغال، شمار زیادی از کارگران و کارفرمایان از این طرح استقبال کردند.

مدیر اداره کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد کیش خاطر نشان کرد: این اقدام مهم در حذف قرارداد های سفید امضا تاثیر گذار بوده چرا که کارگران می توانند در قالب خدمات این سامانه از کارت اشتغال بهره‌مند شود.

وی با بیان این که احصا حقوق کارگران از کارفرمایان از دیگر مزایای سیستمی شدن فعالیت های کارگری و کارفرمایی در جزیره است، افزود: در خصوص ارتقای رفاه کارگران علاوه بر تشکیل و تجهیز کمپ های کارگری، افرادی که نقش مهمی در توسعه جزیره دارند از برخی امتیازات برخوردار خواهند شد.

محمدعلی جلایر در خصوص سازش 2۵ درصد دعاوی کارگری و کارفرمایی در کیش، گفت: امسال ۱۶۱ پرونده در اداره کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد کیش تشکیل و پس از رسیدگی به تمام پرونده ها، حکم نهایی آنها صادر شده که 25 درصد این پرونده با سازش طرفین خاتمه یافته است.

جلایر اضافه کرد: با رسیدگی به دعاوی این پرونده ها هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از حقوق کارگران از کارفرمایان احصا شده و علاوه بر آن ۴۱ مورد از این پرونده ها با همکاری کارگر و کارفرما به سازش منجر شده است.

وی با بیان این که برطرف کردن دعاوی بین کارگران و کارفرمایان با هدف سازش، یکی از مهم‌ترین سیاست ‎های اتخاذ شده این اداره است افزود: اختلافات فردی بین کارفرما و کارگر ناشی از اجرای مقررات قانون کار، سایر مقررات تبعی، موافقتنامه های کارگری است.

وی گفت: با اتخاذ تمهیدات لازم اطاله دادرسی به اختلافات کاگری و کارفرمایی در این جزیره به کمتر از یک ماه کاهش یافته و سعی می شود با حداکثر رعایت عدالت، نسبت به این اختلافات در واحد کار و خدمات اشتغال کیش رسیدگی شود.

جلایر افزود: از ابتدای مرداد به منظور پیشگیری از شیوع کرونا در جامعه، ثبت شکایات کارگری سامانه ای شده و کارگران می توانند با مراجعه به سامانه هوشمند کار و اشتغال به آدرس الکترونیکی job.kish.ir نسبت به ثبت دادخواست خود اقدام کنند.