با حضور مقامات استانی و کشوری

نخستین واحد مجتمع عظیم پتروشیمی چابهار کلنگ‌زنی شد

خبرگزاری تسنیم: با حضور مسئولان استانی و جمعی از مدیران شرکت‌های پتروشیمی کشور، کلنگ احداث نخستین واحد از پروژه عظیم مجتمع پتروشیمی چابهار با عنوان طرح متانول بدر شرق به زمین زده شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدانبه نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرعامل منطقه آزادچابهار، هیئت مدیره شرکت نگین مکران و جمعی از مدیران شرکت‌های پتروشیمی کشور، کلنگ احداث نخستین واحد از پروژه عظیم مجتمع پتروشیمی چابهار با عنوان طرح متانول بدر شرق به زمین زده شد.

این طرح با سرمایه‌گذاری 400 میلیون یورویی بخش خصوصی مقرر است ظرف مدت 36 ماه به بهره‌برداری برسد.

استاندار سیستان و بلوچستان در آیین کلنگ‌زنی این طرح، این روز را روزی مبارک در تاریخ چابهار و کشور خواند و آن را روزی برای واقع شدن استان در مسیر صنعتی شدن و خروج از خلوت خواند و اظهار داشت: این‌گونه پروژه‌ها از حیث منطقه‌ای و ملی به استان شخصیت می‌دهد و به تکامل اقتصادی منطقه کمک می‌کند.

علی‌اوسط هاشمی افزود: برای چنین پروژه‌هایی در کشور رقابت وجود دارد و این در حالی است که ما در این مجتمع 17 واحد پتروشیمی را آماده سرمایه‌گذاری داریم که این طرح‌ها به دنبال خود صنایع جانبی دیگری به همراه خواهد داشت.

وی، راه نجات استان از بن بست بیکاری و محرومیت را فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی دانست و گفت: باید بر دستان افرادی که در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، بوسه زد.

استاندار سیستان و بلوچستان راه‌اندازی چنین طرح‌هایی را باعث ایجاد امید در جوانانی دانست که دارای علم و توانمندی هستند اما از بیکاری رنج می‌برند.

هاشمی بیان کرد: هیچ دغدغه‌ای در مورد مسائل زیست محیطی این پروژه وجود ندارد و با تکنولوژی روز کمترین آلودگی ایجاد می‌شود.

وی ضمن تقدیر از دیدگاه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در توسعه سواحل مکران، اجرای این گونه طرح را باعث جاری شدن عدالت بر کام مردم این سرزمین دانست.

استاندار سیستان و بلوچستان خطاب به سرمایه‌گذاران طرح پتروشیمی گفت: اولویت جذب نیروی انسانی این پروژه‌ها از سطح بالا تا پایین باید با افراد بومی باشد.

هاشمی افزود: تمام لوله مورد نیاز انتقال گاز به شهرهای استان که شامل 50 درصد هزینه‌های طرح می‌شود از محل فاینانس هند از فروش نفت به این کشور تامین می‌شود و 500 میلیارد تومان نیز از محل تراز مازاد درآمدهای شرکت گاز کشور تامین می‌شود.

نماینده مردم چابهار،کنارک، نیکشهر و قصرقند در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم خواستار بکارگیری جوانان بومی در این طرح با توجه به معضل بکاری در منطقه شد.

یعقوب جدگال همچنین خواستار شفاف سازی تمام فعالیت‌های مجتمع پتروشیمی برای مردم منطقه، رعایت نکات زیست محیطی، واگذاری بخشی از سهام طرح به مردم بومی و هزینه‌کرد بخشی از سود این پروژه برای عمران و آبادانی مناطق محروم شهرستان چابهار شد.

مدیرعامل شرکت توسعه نگین مکران نیز در این مراسم گفت: تاکنون 45 واحد پتروشیمی در کشور در حال فعالیت یا احداث هستند و واحد پتروشیمی چابهار با حداکثر بهره‌وری و در سه فاز احداث می‌شود.

محمدرضا موثقی‌نیا افزود: طرح پتروشیمی مکران در زمینی به مساحت 1200 هکتار در سال 1391 در بندر چابهار کلنگ‌زنی شده و در فاز نهایی 17 واحد پتروشیمی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این طرح به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین بیان کرد: سالانه 25 میلیون تن محصول در این مجتمع پتروشیمی تولید می‌شود.

چابهار