با حضور مشاور رييس جمهور در كيش برگزار شد؛

مانور امداد و نجات آتش نشاني با استفاده از خودروي مجهز نردبان دار

با حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد توانمندیهای آتش نشانان کیش در مانور امداد و نجات به نمایش در آمد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، اين عمليات امداد و نجات شامل دو بخش اطفاء حريق و نجات مصدومان از طبقات دهم يك برج مسكوني و همچنين عمليات نجات مصدومان سانحه رانندگي از داخل خودرو بود كه با حضور دكتر تركان مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد، دكتر مونسان مدير عامل و رييس هيات مديره سازمان منطقه آزاد كيش و جمعي از معاونان و مديران سازمان منطقه  آزاد كيش و شركت هاي تابعه در يكي از برج هاي مسكوني جزيره كيش اجرا شد.

این مانور با اعلام دبیر شورایعالی مناطق آزاد آغاز شد و خودرو آتش نشاني در مدت زمان كمتر از سه دقيقه به سرعت در محل حاضر شدند.

تيمهاي عملياتي اطفاء حريق، امداد و نجات نيز تحت فرمان رييس عمليات ميداني براي نجات مصدومان احتمالي وارد عمل شدند. در نخستين دقايق عمليات با استفاده از خودروي مجهز به نردبان بلند مرتبه  4 نيروي امداد در سبد مخصوص قرار گرفته و توسط نردبان به طبقه دهم منتقل شدند. اين نردبان قابليت انتقال يك برانكارد و 3 مصدوم، را به طور همزمان دارا است و در مدت زمان كمتر از يك دقيقه به طبقات بالايي برج رسيد.

همچنين براي پيشگيري از سرايت حريق به ساختمان هاي اطراف نمايي از مانيتورهاي ثابت با قابليت پخش 3600 ليتر آب در دقيقه ايجاد شد. يك خودور نيز با ريختن كف شيميايي سبك كه براي محيط زيست كاملا بي خطر است از سرايت حريق به طبقات پاييني ساختمان جلوگيري مي كرد.

استقرار تشك هاي نجات در پايين ساختمان، آرام كردن ساكنان و اعلام دستورهاي ايمني براي پرش امن ساكنان از طبقات بر روي تشك وانتقال مصدومان به آمبولانس ها جهت ارائه خدمات درماني از ديگر بخش هاي اين عمليات بود.

تشك هايي كه در اين مرحله در محوطه پايين ساختمان آماده شده بودند توسط كپسول هاي مخصوص با تركيبي از گازهاي مختلف به سرعت پر شدند تا در هنگام آتش سوزي افراد گرفتار در آتش بتوانند از طبقات بالايي برج و از ارتفاع 30 متر با پرش بر روي اين تشك ها از دامنه حريق نجات يابند.

امداد و نجات سرنشينان گرفتار در يك خودروي تصادفي نيز بخش دوم اين مانور بود. كه با حضور سه ماشين مجهز به سيستم هاي پيشرفته واتر ميست در محل با قابليت پخش فوم هاي سبك با فشار بسيار زياد و كاهش چشمگير ميزان خسارت ديدگي هنگام اطفاء حريق آغاز شد. در مرحله بعد چند خودروي حاوي تجهيزات كامل و قيچي هاي مخصوص با قابليت برش آهن آلات و صفحات شيشه اي در كوتاه ترين زمان ممكن براي برش سقف و درب خودروهاي تصادفي و خروج ايمن و سريع آسيب ديدگان در محل حاضر شدند. اين عمليات نيز  در زمان استاندارد سه دقيقه با موفقيت اجرا شد. 

در بسياري از تصادفات شهري و يا جاده اي افزايش سرعت امداد رساني به مصدوماني كه درون خودرو مجروح شده و امكان خروج  ندارند و همچنين انتقال ايمن آنها از خودرو به آمبولانس جهت پيشگيري از ايجاد خسارات بيشتر جسمي مشكل ترين و با اهميت ترين بخش عمليات امداد و نجات است كه در جزيره كيش به مدد حضور كارشناسان آتش نشاني و خودروهاي مجهز امكان ارائه خدمات در چنين سوانحي  بخوبي فراهم شده است. 

پرهام جانفشان مدير عامل شركت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد كيش با اشاره به امكانات بسيار مناسب و بهره مندي ايستگاه هاي آتش نشاني كيش از سيستم ها و تجهيزات پيشرفته براي اطفاء حريق دركوتاه ترين زمان ممكن گفت:  در تمامي شهرهاي كشورمان ايستگاهها آتش نشاني در سه سطح  A و B و C به شهروندان خدمات ارائه مي كنند كه ايستگاههاي سطح A براي كلان شهرها و ايستگاه هاي سطح  B ويژه شهرهايي با جمعيت  بالاي 250 هزار نفر است.

مدير عامل شركت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد كيش با بيان اينكه ايجاد و سطح بندي ايستگاه هاي آتش نشاني در هر شهر بر حسب عواملي همچون تعداد مراكز اشتغال زا، آمار هاي جمعيتي، و تجهيزات سخت افزاري است اظهار داشت: اگر چه در جزيره كيش با وجود جمعيت حدود 30 هزار نفر طبق استانداردها وجود يك ايستگاه آتش نشاني در سطح C كافي بود، خوشبختانه در حال حاضر اين منطقه داراي سه ايستگاه آتش نشاني است كه يكي در سطح A و دو ايستگاه در سطح   تجهيز شده اند.

اسدي زنوز رييس اداره آتش نشاني كيش در اين مانور با اشاره به افزايش شمار ساختمان هاي بلند مرتبه در جزيره كيش و ضرورت وجود خودروی نردبان دار نجات و امداد در آتش نشاني كيش براي ارائه خدمات مطلوب در حوادث احتمالی گفت: پس از دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با هدف انجام عملیات اطفاء حریق و امداد در ساختمان های بلند مرتبه اين خودروي نردبان دار خریداری شد.

وي افزود: این خودور ساخت سال ۲۰۱۶ بوده و مجهز به پيشرفته ترين تکنولوژی هاي روز دنيا است و با قدرت عملياتي بالا در حداقل زمان، و آسانسور نجات، سرعت عمليات امداد و درصد حفظ ايمني شهروندان را هنگام بروز حوادث احتمالي و آتش سوزي به ميزان قابل توجهي افزايش مي دهد.

به گفته اسدي زنوز 58 نيروي آتش نشاني براي اجراي عمليات امداد و نجات در ساختمان هاي بلند مرتبه كيش آموزش ديده اند. تعدادي از آنها نيز به طور ويژه براي اجراي عمليات با ماشين آتش نشاني نردبان دار آموزش هاي لازم را فراگرفته و مدارك معتبر را از موسسات آلماني دريافت كرده اند.

وي افزود: براي ارتقاء سطح علمي كاركنان آتش نشاني كيش نيز دوره هاي آموزشي 12 گانه در طول سال برگزار مي شود كه در ماه 4 روز اساتيد مجرب داخلي تازه ترين روش هاي امداد ونجات و كار با تجهيزات به روز و پيشرفته را به آتش نشان ها آموزش مي دهند.

به گفته رييس اداره آتش نشاني كيش برگزاري دوره هاي منظم آمادگي جسماني از ديگر برنامه هاي اين اداره است به صورتيكه در هر ايستگاه هر ماه 23 ساعت  كلاس بدنسازي برگزار مي شود و كاركنان ملزم به حضور مستمر در اين كلاس ها هستند.