به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش "علی فرهمند"، منتقد سینما در نشست نقد و بررسی این فیلم، "اسکورسیزی" را یکی از سه فیلمساز برتر جهان خواند و گفت: او در سه جنبه "گیشه"، "ژورنال" و "هنری بودن آثار" در زمره برترینهای سینمای جهان قرار دارد و در هالیوود، یک "مولف" به حساب میآید، به گونهای که اکران هر فیلم جدیدش اتفاقی مهم در حوزه سینمایی قلمداد شده و مورد ستایش منتقدین واقع میشود.
وی "جزیره شاتر" را دارای درون مایه روان شناختی دانست و اظهار داشت: این فیلم به خوبی اختلالات روانی گوناگونی مانند اختلال استرس پس از سانحه، اختلال دو قطبی، رفتارهای پارانویید، اعتیاد به الکل و… را به نمایش میگذارد.
فرهمند با بیان این که سینما تصویری است که وجه بیانی و روایت دارد و صرفاً یک قصه مصور نیست، تأکید کرد: همین آشفتگیِ حساب شده و عدم تداوم بصری است که توهمات شخصیت اصلی فیلم (تدی) را نمایان کرده است.
وی با اشاره به دو نمای اصلی فیلم، که در واقع آغازگر قصه هستند، گفت: "کشتی کوچکی که از مه بیرون میآید" و اولین مواجهه با چهره تدی، که "درون آیینه" است، از همان ابتدا به بیان دو نقطه "خیال و وهم" و "واقعیت" میپردازد و دوگانگی را به رخ میکشد که با ظرافت در قصه و بازی پیش میرود، به نحویکه تا انتها نمیتوان با قاطعیت، هیچکدام از روایتها را رد یا تأیید کرد.
یاد آور میشود این منتقد سینما با اشاره به موتیفهای این فیلم اظهار داشت: نابودی هویت در فرهنگ آمریکا، دوگانگی شخصیتهای فیلم و درگیری بین مذهب و گناه، نزدیکی به طبقه کارگر و خشونتی که وجهه "خود ویرانگری" دارد، از جمله موتیفهایی هستند که در کارهای اسکورسیزی تبدیل به برند شدهاند.
سینما لبخند کیش، با حمایت مدیریت امور هنری معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، هر دو هفته یکبار در روزهای سهشنبه، میزبان فیلمهای سینمای برتر جهان با حضور منتقدان مطرح کشور و علاقهمندان هنر هفتم است.