معاون عمرانی و زیر بنابی سازمان منطقه آزاد کیش ؛

فاز نخست پروژه بازپیرایی منطقه صفین آغاز شد

معاون عمرانی و زیر بنابی سازمان منطقه آزاد کیش از اجرای فاز نخست پروژه بازپیرایی صفین خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، رامین افشاری، معاون عمرانی و زیر بنابی سازمان منطقه آزاد کیش در برنامه شب های انقلاب تولید صدا و سیمای مرکز کیش درباره حوزه فعالیت های این بخش گفت: این حوزه شامل سه مدیریت و یک اداره است که مدیریت زیربنایی، مدیریت عمرانی و مطالعات طرح های جامع و اداره محیط زیست از جمله این بخش هاست لذا کلیه کارهایی که زیرمجموعه این بخش ها هستند به حوزه عمرانی مربوط است که بیشتر شامل سیاست گذاری در بحث طرح های جامع و پروژه های مختلف می شود.

وی افزود: همانطور که می دانید کیش با وجود وسعت کم دارای پروژه های متنوع و زیادی است لذا کمتر سازمانی وجود دارد که در حوزه های مختلفی نظیر آب، برق، فاضلاب، پروژه های شهری، بیمارستان و ... فعالیت داشته باشد به همین خاطر تنوع کار بسیار بالاست لذا در معاونت عمرانی ما از طراحی این پروژه ها تا رسیدن به نتیجه و تهیه اسناد مناقصه فعال هستیم البته برخی از این پروژه ها به شرکت های تابعه با توجه به مسئولیت ها در قالب بودجه های سالیانه ابلاغ می شود که اغلب پروژه های ما را شرکت عمران و خدمات شهری اجرا می کند.

معاون عمرانی و زیر بنابی سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: سیاستگذاری و تعیین اولویت ها در وهله نخست با حوزه معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان است البته برخی از پروژه های بزرگ نظیر ساخت اسکله 35 هزار تنی و توسعه اسکله رو رو یا توسعه فرودگاه بین المللی کیش را در معاونت عمرانی انجام می دهیم.

افشاری در خصوص پایان پروژه هلی پورت و ملحق شدن آن به فرودگاه گفت: پروژه هلی پورت یکی از بخش های زیرمجموعه عمرانی است که سال گذشته به مناقصه رفت و پیمانکار آن مشخص شد لذا این پروژه از اوایل امسال کار را شروع کرده که حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در شش ماهه نخست سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی درباره پروژه ترمینال کیش گفت: پروژه ترمینال بین المللی فرودگاه کیش که در جنب ترمینال فعلی در حال ساخت است با مساحت 44 هزار متر مربع و ظرفیت پذیرش 4 و نیم میلیون مسافر در سال که حدود 2 و نیم برابر ظرفیت حاضر است، نخستین فرودگاه (میکس یوز) کشور است که هم ترمینال داخلی و هم بین المللی در آن با جداکننده هایی که پیش بینی شده درون یک سالن انجام می شود.

معاون عمرانی و زیر بنابی سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: این پروژه دومین فرودگاه کشور بعد از فرودگاه امام خمینی (ره) است که کمی از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بزرگتر است.

افشاری درباره پیشرفت این پروژه اظهار کرد: این پروژه بالای 50 درصد پیشرفت داشته و کلیه اقدامات سازه، سفت کاری و بخش عمده ای از تاسیسات و زیرساخت های آن انجام شده و بیشتر تجهیزات فرودگاهی آن و نازک کاری باقیمانده است که امیدواریم در قالب بودجه سال 96 تا پایان این سال کار را به بهره برداری برسانیم.

وی تاکید کرد: در این ترمینال مسافرها از طریق پل هوایی به سالن منتقل می شوند ضمن اینکه سالن زیبا و سقف 20 هزار متری برای این پروژه در سه بخش 45 هزار متر مربعی وجود دارد و تقریبا تمام امکانات رفاهی فرودگاهی در این پروژه به صورت تخصصی و با جزئیات دیده شده است.

معاون عمرانی و زیر بنابی سازمان منطقه آزاد کیش درباره طولانی شدن زمان اتمام این پروژه گفت: دلیل طولانی شدن این پروژه اجرای طرح بازنگری بود زیرا همانطور که می دانید طراحی این پروژه متعلق به سال 84 است که قبل از آمدن تیم جدید به مناقصه رفته و پیمانکار نیز تجهیز کارگاه را آغاز کرده بود اما از آنجایی که در طرح نواقصی دیده می شد، ما به اصلاح آن پرداختیم. در واقع درطرح اولیه مساحت فرودگاه در مناقصه 39 هزار مترمربع بود که بعد از بازبینی به 45 هزار مترمربع رسید زیرا تمام نیازهای مختلف پس از بررسی و جلسات گوناگون مد نظر قرار گرفت.

افشاری از آغاز اقدامات عمرانی در منطقه صفین خبر داد و بیان کرد: منطقه صفین مربوط به هر دو منطقه قدیم و جدید دارای دو پروژه است که بخش نخست آن احیاء و توانمند سازی این منطقه است.

وی افزود: این منطقه نزدیک به 40 هکتار وسعت دارد که ما یک پروژه گردشگری را به طول یک کیلومتر در فاز نخست آن شروع کرده ایم. در واقع این پروژه ایجاد مسیر گردشگری است زیرا ما علاقمندیم این بافت از حالتی که تنها محل زندگی بومیان است خارج شود و به جاذبه گردشگری کیش تبدیل شود.

معاون عمرانی و زیر بنابی سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: طول این مسیر بالغ بر 1 کیلومتر است که در آن پیش بینی جاذبه های گردشگری برای رونق اقتصادی منطقه نظیر چایخانه، رستوران سنتی، دهکده گردشگری، بازارچه سنتی با 60 غرفه و مسیر پیاده راه مناسب با رواق سازی و سایه دار پیش بینی شده است که کاملا مبتنی بر معماری سنتی جنوب کشور و با ویژگیهای خاص و ارزشمند منطقه صفین است، انجام شده لذا فاز نخست به طول 300 متر از بخش صفین قدیم میدان پشت ساختمان دیپلمات تا مسجد اهل تسنن ادامه دارد.

افشاری ادامه داد: همانطور که می دانید بومیان در سنوات گذشته اجازه احیاء و ساخت را نداشتند لذا بالغ بر 20 سال بود که ساکنان این بخش ها نتوانسته بودند مجوز دریافت کنند اما بعد از بازدیدها و نشست های انجام شده بین بومیان و دکتر مونسان درخواست هایی برای بازسازی و احیاء و نوسازی ارائه شد لذا ما یک سری مطالعات شهرسازی ویژه در این راستا داشتیم که بر اساس آن کلیه پلاک های صفین قدیم و جدید شناسایی شد.

وی از اجرای ضوابط شهری برای بازسازی منطقه صفین خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه در صفین قطعات ابعاد مختلفی دارند و نامنظم هستند و نیازهای ساکنین نیز متفاوت است لذا در مورد اجرای طرح با ساکنان مشورت شد و پس از نیازسنجی اولیه، ضوابط لازم برای صدور پروانه و بازسازی صادر می شود.

معاون عمرانی و زیر بنابی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: تا امروز ما در منطقه صفین قدیم 6 پلاک برای اخذ مجوز و در صفین جدید 8 پلاک داشته ایم لذا به زودی پروژه کار خود را آغاز خواهد کرد این در حالی است که اغلب بومیان اصلا باور نمی کردند که این مجوزها واقعا امکانپذیر باشد اما به لطف خداوند این همکاری ها آغاز شده است.

افشاری از اجرای طرح پارک آهوان خبر داد و بیان کرد: طرح پارک آهوان جزء پروژه های سال آینده است که طراحی آن انجام شده و در بودجه سال 96 نیز دیده شده است.

وی از اجرای طرح تفاهم بین سازمان و اداره آب و برق جهت تزریق فشار به لوله ها خبر داد و گفت: دو پروژه مخزن 20 هزار مترمکعبی برای افزایش میزان ذخیره آب و مخزن پمپاژ برای ایجاد فشار لازم در لوله ها از جمله برنامه هایی بود که سازمان منطقه آزاد کیش اجرا کرده است لذا طی تفاهم نامه ای این پروژه ها به اداره آب و برق کیش تحویل داده خواهد شد که آنها را وارد شبکه کند.

معاون عمرانی و زیر بنابی سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: در صورت وارد شدن این پروژه به چرخه آب کیش مشکلات منابع و پمپ ها رفع خواهد شد لذا اداره آب و برق نیز نوسازی شبکه لوله های سطح شهر را در برنامه خود قرار داده است تا به زودی این طرح قابلیت اجرایی پیدا کند.

افشاری درپایان از افزایش دو مجموعه آموزشی خبر داد و افزود: دو مجتمع آموزشی 54 کلاسه نیز توسط سازمان طراحی شده است تا نزدیک به 1 هزار دانش آموز را بتواند پوشش دهد.