عبدالملکی: مناطق آزاد را به مقاصد سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کنیم

 دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی،گفت: مناطق آزاد باید به ریل اصلی بازگردانده شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش و به نقل از ایرنا، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به انتقادهای که به برخی کارکردهای مناطق آزاد کشور می‌شود تأکید کرد: مناطق آزاد باید به ریل اصلی بازگردانده شود، بر اساس قوانین این مناطق با اهداف خاصی شکل‌گرفته است که مهم‌ترین آن عبارتنداز تأمین مالی خارجی، افزایش تولید و اشتغال، جهش در صادرات، انتقال فناوری و آبادانی مناطق است که متأسفانه در طول این سال‌ها این اهداف آن‌گونه که موردنظر قانون‌گذار و مسئولان اجرایی بوده محقق نشده است.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مجدداً بر اصلاح کارکرد مناطق آزاد تأکید شده است گفت: کارهای خوبی نیز در این سال‌ها صورت‌گرفته به‌طوری که نمی‌توان نقش مناطق آزاد در پیشرفت اقتصادی کشور را انکار کرد.

وی با تأکید بر اصلاح زیرساخت‌ها در این مناطق گفت: مباحثی که از سوی بنده در مقام کارشناسی در سال‌های گذشته مطرح شده این است که مناطق آزاد به ریل اصلی بازگردانده شود و آن کارکردی که مدنظر مسئولان بوده به‌طورجدی پیگیری شود.

عبدالملکی: مناطق آزاد موتورهایی برای ارتقای اقتصادی کشور و افزایش رفاه همه مردم هستند که اولین منفعت آن باید به ساکنان بومی مناطق برسد.

عبدالملکی ادامه داد: بنده چند سال پیش زمانی که قرار بود مناطق آزاد جدید ایجاد شود در مقام کارشناس عنوان کردم که باید پیش از اضافه‌شدن مناطق جدید، کارکرد مناطق آزاد فعلی را اصلاح و تکمیل کنیم و اگر اشکالی در برنامه‌ریزی وجود دارد نظام مدیریتی و احیاناً نظام قانونی آن اصلاح شود و بعد مناطق جدید ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بین ۳ تا ۳.۵ درصد از مساحت کشورمان را مناطق آزاد تشکیل می‌دهد، گفت: طبیعتاً ما انتظار داریم این مناطق برای فعالان اقتصادی امتیازاتی داشته باشد تا شاهد جهش‌هایی در این مناطق و سرمایه‌گذاری خارجی باشیم؛ ولی در آن حد که مورد انتظار بوده، اهداف محقق نشده است.