طرح ساماندهی سواحل کیش تایید شد

سرپرست معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان‌ منطقه آزاد کیش از تایید کلیت طرح ساماندهی سواحل این منطقه خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سعید پورزادی، سرپرست معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در نشست ساماندهی سواحل از تایید کلیت طرح ساماندهی سواحل خبر داد و افزود: در این راستا ۶ کارگروه تخصصی شکل خواهد گرفت.

وی ضمن توصیه به حساسیت ویژه‌ی معاونت‌های حاضر به این طرح، بر لزوم شش پیوست دیگر تاکید کرد و گفت: نگرانی‌ها و دغدغه‌های موجود به این کارگروه‌های تخصصی در هر بخش منعکس شده و بررسی خواهند شد.

پورزادی همچنین بر اعمال نظرات حوزه‌ی گردشگری و مدیریت قراردادها و مجوزها تاکید کرد.

حسین همتی، معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش، با اشاره به مباحث فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مطالعات اقتصادی، بر لزوم در اختیار داشتن جزئیات محاسباتی و مفاد مطالعات اقتصادی این طرح اشاره کرد و گفت: پیشنهاداتی از طرف سرمایه‌گذاران حوزه‌های مختلف با محوریت ساحل مطرح می‌شود و به منظور انعطاف‌پذیری و نهایت بهره‌مندی از طرح‌های‌ بعدی، باید پلن‌های بعدی نیز در این طرح دیده شود.

شهرام جودت، سرپرست مدیریت GIS سازمان در تشریح کارگروه‌های طرح ساماندهی سواحل کیش، گفت: شش پیوست "فرهنگی اجتماعی"، "گردشگری"، "حوزه‌های عمرانی و اجرایی"، "اقتصادی و سرمایه‌گذاری"، "حقوقی" و "زیست‌ محیطی" در قالب کارگروه‌های تخصصی به پیگیری و بررسی و تدوین نهایی این طرح خواهند پرداخت.

جواد جمالی، سرپرست معاونت گردشگری با تاکید بر دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مدیریت‌عامل سازمان منطقه آزاد کیش بر ساماندهی سواحل، تصریح کرد: این طرح باید ادامه یابد و تسریع شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم پیوست‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای هر طرحی، خاطرنشان کرد: کیش ویترین حوزه گردشگری و اقتصادی کشور است و هر طرحی در این منطقه ایجاد و اجرا شود برای مناطق دیگر نيز الگو می‌شود.

سرپرست معاونت گردشگری سازمان بر مطابقت کلیه‌ی طرح‌ها بر اهداف گردشگری تاکید کرد و گفت: ثابت بودن برخی کاربری‌ها در این طرح، ایراداتی را ایجاد می‌کند.

وی همچنین برخی تعاریف را مغایر با قوانین گردشگری دانست و افزود: توسعه‌ی گردشگری در الزامات زمان، ایجاب می‌کند که تمام کاربری‌های تعریف‌شده انعطاف‌پذیر و قابل تغییر و جایگزینی باشند.

جمالی به مواردی چون عدم حضور مراکز پذیرایی در مجموعه‌ی گردشگری اشاره کرد و گفت: تمام این مراکز باید زیرمجموعه گردشگری باشند.

وی اساس ساماندهی سواحل را در راستای توسعه‌ی گردشگری عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به تغییر نگاه و ظرفیت‌های گردشگری باید تعاریف و کاربری‌های ‌مندرج در طرح، در طراحی نهایی به‌صورت انعطاف‌پذیر و قابل‌تغییر تدوین شود.

عبدالنبی شرفی، مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات شهری کیش، طرح ساماندهی سواحل را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تطبیق با شرایط موجود و داشته‌های کنونی مانند مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه اهمیت خاصی دارد تا هم توجیه اقتصادی آن بررسی شود و هم تبعات اجتماعی در خصوص تغییر فضاهای کنونی در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر بکر بودن و اهمیت سواحل جنوبی و غربی، افزود: تطبیق طرح جدید با وضعیت موجود می‌تواند بسیاری از نگرانی‌ها را برطرف کند.

غلامرضا کردی، معاون معماری و شهرسازی شرکت عمران، آب و خدمات کیش با تاکید بر ساماندهی ساحل شرقی و امنیت سواحل مورد استفاده عموم مردم، به واگذاری‌های غیرقانونی اشاره کرد و افزود: در حریم‌های غیرمجاز، همچنان مجوز فعالیت صادر می‌شود البته فعالان بسیاری هم بدون پروانه و قرارداد به توسعه‌ی فعالیت‌های خود می‌پردازند.

وی با تاکید بر حفظ سواحل غربی و جنوبی، تصریح کرد: انتظار داریم در این بخش‌ها هیچ گونه واگذاری صورت نگیرد.

مریم محمدی، رئیس اداره محیط زیست کیش با تاکید بر محدوده‌ی قوانین ملی ۶۰ متر حفاظت‌ شده و حفظ ۱۲۰ متر حریم ساحلی در کیش، گفت: هرگونه طرح باید با تایید محیط زیست صورت بگیرد و در کمیته تخصصی برای تعیین کاربری‌های سواحل، محیط زیست باید یکی از اعضای اصلی حضور داشته باشد.

وی افزود: طرح باید به سمت ساماندهی برود تا مواردی چون تردد اسکوترها، انقطاع پیست دوچرخه و کاربری‌هایی که بر خلاف قوانین بالادستی جانمایی شده است، حل و گزینه‌هایی حذف شود.

وی با تاکید بر اینکه طرح محیط زیست باید به عنوان مرجع اصلی قرار بگیرد، گفت: سواحل جنوبی و برخی از نقاط ساحل شرقی مانند جنوب شرقی که در مجاورت سایت حساس مرجانی به عنوان مناطق حفاظتی مدنظر قرار بگيرند و با کمترین تداخل در چنین مناطقی، بکر نگاه داشته شوند.

حمید میرمیران، مدیرعامل شرکت نقش‌جهان‌پارس و مدیر طراحی پروژه ساماندهی سواحل کیش، ضمن ارائه‌ی پلن‌ها و جزئیات طرح اظهار داشت: طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی جزیره کیش با مطالعات "کالبدی" و "جمعیتی و گردشگری"، "زیست‌محیطی و فضای سبز"، "حمل و نقل و ترافیک"، "تأسیسات زیربنایی"، "راهبردی"، "ساختاری"، "طراحی شهری و الگوهای معماری"، "اقتصادی" و "بسته‌های سرمایه‌گذاری" تدوین شده است.

علی اکبری، مدیر پروژه ساماندهی سواحل گام اصلی طرح اولیه‌ ساماندهی را جابجایی کلوپ ها، آزادسازی حریم و محدوده‌ی ۶۰ متر، و اصلاح مسیر دوچرخه و پیاده عنوان کرد و افزود: در این طرح، در خصوص شاخص‌های عمومی ناظر بر بهره‌برداری از فعالیت‌ها و فضاهای گردشگری ساحلی مواردی چون طرح معماری ارزشمند، تناسب امکانات و تجهیزات فضا و ابنیه با ظرفیت عملکردی فعالیت‌ها و فضاهای گردشگری ساحلی، تجهیز ابنیه و فضا با امکانات و وسایل استاندارد و به‌روز بین‌المللی، تناسب کادر فنی مطرح شد و رعایت اصول بهداشتی و پاکیزگی کلیه فضاهای گردشگری و همچنین استفاده از پالت رنگی نوار ساحلی و آراستگی فضای سبز و عدم استفاده از گونه‌های مهاجم و حفاظت گونه‌های بومی نیز از دیگر مسائلی بود که به آنها پرداخته شد.

همچنین امکانات نرم‌افزاری برای ارائه خدمات گردشگری، استفاده از ابزارهای اطلاع‌رسانی و تبلیغات در زمینه جذب گردشگر، تنظیم زمان مناسب جذب گردشگر با توجه به فضاهای گردشگری ساحلی، ارائه فرصت‌های شغلی و آموزشی به کیشوندان، از دیگر مواردی بود که مطرح و بررسی شد.

در ادامه، مواردی چون کاهش مصرف وسایل یکبارمصرف و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر در تاسیسات ساختمانی و تجهیزات دوستدار محیط زیست و همچنین کاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعاليت‌های گردشگری و حمل‌ونقل و مصرف آب مورد بررسی قرار گرفت و به اصولی چون مدیریت پساب، حفظ سیما و منظر شهری، استفاده از سیستم سرمایش استاندارد و ارائه ایده برای استفاده بهینه از فضاها و ابنیه و همچنین وجود تجهیزات ایمنی و اضطراری بر اساس مقررات ملی پرداخته شد.

نورپردازی مناسب با شرایطی که ضمن تامین روشنایی موردنیاز گردشگران، پیشینه صرفه‌جویی را در مصرف انرژی داشته و کمینه آلودگی نوری را در ساحل ایجاد کند و موجب گمراهی لاک‌پشت‌ها نشود نیز از جمله مواردی بود که در این پانل ارائه‌ و بررسی شد.

در این نشست همچنين اهداف و موضوع دستورالعمل ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی جزیره کیش ارائه شد و ضوابط و مقررات عمومی ناظر بر بهره‌برداری از فعالیت‌ها و فضاهای ساحلی، شرایط متقاضیان صدور و تمدید محوز بهره‌برداری، تکالیف و مسئولیت‌های بهره‌بردار، شرایط مدیران فعالیت‌ها و فضاهای گردشگری و جرائم و مجازات تخلف از مجوز مورد بررسی قرار گرفت.

نشست ساماندهی سواحل با حضور برخی از معاونین سازمان منطقه آزاد کیش و اداره‌ها و شرکت‌های تابعه و کارشناسان و مشاورین شرکت نقش جهان پارس به عنوان مشاور و پیمانکار این طرح اول دی‌ماه در سالن خوارزمی مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد.