ضرورت مشارکت مردمی در تحقق اهداف سازمان منطقه آزاد کیش

برنامه های محیط زیستی با هدف ارتقاء آگاهی های عمومی در خصوص اهمیت تالاب های ساحلی و جلب مشارکت های مردمی در حفاظت و پاکیزه نگه داشتن سواحل کیش برگزار می شود.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، نظر به اهمیت اکولوژیک تالاب ها ، حفظ و بهره برداری پایدار از تالاب های ساحلی ، از جمله مواردی است که باید همواره در تصمیمات کلان مدیریتی مد نظر قرار گیرد. 

براساس این گزارش، معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش که متولی حفاظت و اجرای قوانین ملی و بین المللی محیط زیست در محدوده منطقه آزاد کیش می باشد، به طور جدی نسبت به این مهم اهتمام ورزیده و فرهنگسازی و جلب مشارکتهای مردمی را یکی از اصول اولیه برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود در حوزه محیط زیست می داند. 

برنامه هایی که با همت اداره محیط زیست این سازمان و با همکاری انجمن های مردم نهاد و گروه های متعدد مردمی دوستدار محیط زیست در دو جمعه متوالی (15 و 22 بهمن ماه ) به مناسبت روز جهانی تالاب برگزار می گردد، در راستای ارتقای آگاهی های عمومی در خصوص اهمیت تالاب های ساحلی و جلب مشارکتهای مردمی در حفاظت و پاکیزه نگه داشتن سواحل جزیره و آشنایی با تفریحات دریایی متناسب با سواحل مرجانی کیش برنامه ریزی گردیده است. 

براساس تعریف کنوانسیون رامسر ، تالاب به مناطقی نظیر زمین‌های مرطوب و آبگیر، زمین‌های آبدار، باتلاق‌های مصنوعی یا طبیعی موقتی یا دایمی با آب جاری یا ساکن با طعم آب شیرین یا شور، یا لب‌شور، شامل مناطق دریایی با عمق کمتر از 6 متر گفته می‌شود. طبق این تعریف سواحل جزیره کیش نیز در زمره تالاب های ساحلی قرار می گیرد که ارزش توریستی فوق العاده ای برای جزیره به همراه دارد. 

تالاب ها که تنها حدود 6% مساحت کره زمین را تشکیل می دهند، يكي از پرثمرترين و حاصلخيزترين اكوسيستم ها در دنيا هستند كه با جنگل هاي باراني مقايسه شده ، به عنوان یکی از غني ترين اكوسيستم ها، بيشترين تنوع زيستي را به خود اختصاص داده اند. براساس برآوردهاي انجام شده ارزش افزوده هر هكتار تـالاب معـادل 20 هزار دلار تخمين زده شده است. يكي از عملكردهاي جانبی تالاب هـا، حفـظ و ثبات اتمسفر ميباشد. 

ایران در منطقـه خاورميانه، اولين كشوري است كه عضويت جامعه بين المللي حفاظت از تالاب ها را پذيرفته و بعنوان بنيانگذار كنوانسـيون رامسر در سال 1349 شناخته می شود. كشور مـا علی رغم قرار گرفتن در منطقه گرم و خشک، ۴۱ نوع تالاب از ۴۲ نوع تالاب شناخته شده جهان را در خود جای داده است و تمام انواع تالاب ها به‌جز تالاب‌های خیلی سردسیری توندرا در ایران به ثبت رسیده است.