صادرات ۱۶۱ میلیارد دلاری کالا از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اهمیت صادرات در برهه کنونی گفت: ۱۶۱ میلیارد دلار کالا در ۶ سال گذشته از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور صادر شده است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، مرتضی بانک، روز یکشنبه در مراسم افتتاح مجتمع کشتارگاه تمام صنعتی منطقه آزاد ارس افزود: در این مدت ۴۵ میلیارد دلار واردات از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به کشور انجام شده است که با احتساب صادرات و واردات، مازاد تجاری بالا از طریق مناطق آزاد انجام شده و این امر از درجه اهمیت بالایی در شرایط سخت کنونی برخوردار است.
وی اظهار داشت: در سال ۹۶حدود ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۷ حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و امسال ۱۲ هزار میلیارد تومان کالا به خارج صادر شده است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: اکنون در مناطق آزاد ۳۰۰ هزار شغل کارگاهی در یک هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی ایجاد شده و از این تعداد ۱۹۰ واحد صنعتی و تولیدی و ۲۵ واحد کشاورزی در مناطق آزاد ارس قرار دارد.
مرتضی بانک، ادامه داد: مناطق آزاد برای کشور فرصت بوده و هیچ چیزی به نام قاچاق در این مناطق وجود ندارد و این کار امکان پذیر نیست. 
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور یادآوری کرد: در حوزه اشتغال از سال ۱۳۹۲ تاکنون سالی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار اشتغال توسط دولت ایجاد شده اما شرایط اقتصادی طوری است که این آمار دیده نمی شود.
مشاور رییس جمهور با اشاره به دیگر طرح های اشتغالزا در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: در منطقه عسلویه که ۲۴ فاز آن اجرا شده است ۲۲ فاز فعال بوده و از این تعداد ۱۵ واحد توسط دولت تدبیر و امید ایجاد و منجر به ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در این مناطق شده است.
مرتضی بانک، افزود: ۱۷ طرح پتروشیمی در مناطق آزاد اجرا شده و برای آن ها ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است که این کار اهمیت مناطق آزاد را بیش از پیش نمایان می کند.
وی در خصوص ۸ طرح افتتاحی و یک طرح کلنگ زنی منطقه آزاد ارس نیز گفت: با بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی برای ۲۲۰ نفر در این منطقه شغل ایجاد شده است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور اظهار داشت: بیشتر طرح های اجرا شده در کمتر از یک سال به بهره برداری رسیده است که این امر نشان از تلاش تولید کنندگان منطقه دارد.
مرتضی بانک، با بیان اینکه دولت حامی بخش خصوصی است، ادامه داد: باید همه تلاش کنند تا سرمایه گذار اصلی و پاک جذب شده و امکان حرکت و فعالیت به آن ها داده شود و ما نیز ناظر و حامی سرمایه گذار باشیم که اگر این کار در گذشته روی می داد حرکت ها و توسعه در کشور بسیار سریعتر و موثرتر انجام می شد.
گفتنی است؛ امروز با حضور مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۸ طرح سرمایه گذاری با اعتبار ۱۴۱۴ میلیارد ریال در منطقه آزاد ارس افتتاح شد.

«محسن نریمان» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، «محمدرضا پور محمدی» استاندار آذربایجان شرقی، «محمد حسن نژاد» نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، «جعفر آهنگران» معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورایعالی و «محمود منزوی زاده» مشاور بین الملل و مدیرکل حوزه دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی «مرتضی بانک» را در این سفر همراهی می کنند.