سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی رزمندگان واقعی خط مقدم جنگ اقتصادی هستند

محمد رضا لواسانی در نشستی با حضور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، آبادانی کیش را مرهون تلاش های بی وقفه سرمایه گذاران،فعالان اقتصادی و مردم برشمرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، محمدرضا لواسانی سرپرست این سازمان در نشستی که شامگاه چهارشنبه 27 بهمن با حضور محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، احمد جمالی معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی همچنین برخی از معاونان و مدیران سازمان در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد بیان داشت: تبدیل جزیره کیش به نگینی در صنعت گردشگری کشور، مرهون زحمات و تلاش های فعالان اقتصادی و مردم با فرهنگ این منطقه است.

محمدرضا لواسانی ضمن خرسندی از برگزاری نشست با نمایندگان کارآفرینان، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کیش افزود: سابقه بالای سرمایه گذاران و تلاش های اقتصادی آنان در جزیره کیش نشان دهنده ریسک پذیری در حوزه سرمایه گذاری است و این افراد با سرمایه و نبوغ خود سال ها در شرایط سخت تمام توان و تلاش خود را به کار گرفتند تا کیش، امروز در بسیاری از موضوعات افتخار آفرین باشد.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کیش را رزمندگان واقعی خط مقدم جنگ اقتصادی برشمرد و تصریح کرد: این افراد با عشق و ارادت خود در حوزه های مختلف مشغول به فعالیت هستند و با تلاش های خود آبادانی را رقم زدند.

محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: به دنبال اجرای بهتر قانون چگونگی مدیریت مناطق آزاد هستیم تا با تقویت نقاط قوت، اصلاح نقاط ضعف و گنجاندن اهرم های اجرا و نظارت در مجلس شورای اسلامی به نتیجه برسد، در این راستا نظرات و پیشنهادات دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی اخذ شده و انتظار می رود فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی مناطق آزاد تجاری و صنعتی به عنوان پیشگامان این عرصه پیشنهادات خود را جمع بندی و تا اردیبهشت سال 1401به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال کنند.

پور ابراهیمی همچنین در خصوص تسری برخی قوانین سرزمین اصلی به مناطق آزاد اظهار داشت: بحث مالیات بر ارزش افزوده از جمله این قوانین است که در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نبوده و اکنون حذف آن به عنوان مهمترین دغدغه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی از سوی آنها دنبال می شود تا با ایجاد دوباره مشوق های سرمایه گذاری در مناطق آزاد، رونق و پویایی اقتصادی رقم بخورد.

احمد جمالی معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیز در این مراسم بر نهادسازی پولی و مالی ارزی لازمه توسعه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی به عنوان حلقه واسط کشور با بازارهای بین المللی تاکید کرد و گفت: برای تحقق این اهداف نهادسازی پولی و مالی ارزی و بین المللی در مناطق آزاد تجاری، مجلس شورای اسلامی باید بانک مرکزی و شورای مرکزی پول اعتبار را جهت تدوین قوانین جدید ملزم کند.

جمالی افزود: جریانات مالی در مناطق آزاد در صورتی موفق خواهد بود که به حوزه بین الملل گره بخورد در غیر این صورت امکان توفیق ما در این مناطق ضعیف است،امید است با به نتیجه رسیدن مذاکرات وین نقش نهادهای نیز مالی پر رنگ تر شود.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی در بخش دیگر سخنان خود گفت: در حوزه مناطق آزاد تمرکز بیشتر به حوزه کالا و خدمات معطوف بوده و حوزه پولی و مالی کمتر مورد توجه قرار گرفته، ازآنجا که جریانات مالی از مهمترین و تاثیرگذار ترین مباحث حوزه مناطق آزاد است ما نیز به دنبال ایجاد بانک برون مرزی برای تسهیل امور هستیم.

جمالی همچنین ایجاد مشوق‌های سرمایه گذاری و گمرکی در مناطق آزاد را دو اصل مهم پویایی اقتصاد عنوان کرد که در تمام دنیا به آن توجه شده است.

گفتنی است عبدالله کریمی مدیرکل گمرک کیش، منتظری معاون امور مالیاتی جزیره کیش،محسن قریب دبیرکل انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان و رحمان سادات نجفی مدیرعامل جامعه بازاریان کیش، علی اقتصاد مديرعامل جامعه کلوپداران کیش، احمد کتابفروش رئیس سندیکای صاحبان صنایع، مهرداد تاوتلی دبیرکل جامعه هتلداران کیش و مراکز اقامتی، پناهی رئیس جامعه پذیرایی جزیره و جمعی دیگر از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در این جلسه حضور داشتند و به بحث و بررسی پیرامون چالش های مهمی از جمله درخواست اجرای قوانین اصلی مناطق آزاد، حذف مالیات بر ارزش افزوده، آزاد سازی ممنوعیت واردات خودرو، معافیت مالیاتی کارمندان، عدم تصمیم گیری کارشناسانه در خصوص مناطق آزاد و سلب اختیارات آنها، تجدید نظر و ایجاد دیدگاه مثبت به مناطق آزاد از سوی مجلس در راستای ایجاد رونق دوباره اقتصادی پرداختند.

مشروح این نشست به همراه گزارش تصویری متعاقبا منتشر خواهد شد.