سرشماری 950 راس آهو در جزیره کیش

سیاست های حمایتی سازمان منطقه آزاد کیش در راستای روند زاد و ولد آهوان و به ویژه فرهنگ بالای ساکنان جزیره در مراقبت از آنها، تعداد آهوان را در کیش به 950 راس رسانده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش،  مریم محمدی رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش گفت: طبق آخرین نتایج سرشماری از سوی محیط بانان این اداره هم اکنون 950 راس آهو در جزیره زندگی می کنند.

وی افزود: در سال 1363 تعداد 30 راس آهو برای حمایت از تکثیر آهوی ایرانی و افزودن به جذابیت های جزیره کیش با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست از جزیره خارک به این این منطقه منتقل شد و در حال حاضر با توجه به زاد و ولد آهوان و فرهنگ ساکنان کیش از جمله هنگام رانندگی، شاهد افزایش و حضور گله های پراکنده آهوان در بیشتر مناطق جزیره هستیم.

رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: در راستای حفظ پوشش گیاهی و حیات جانوری کیش، به ویژه آهوان، پرندگان و تقویت جذابیت های اکوتوریستی، سازمان منطقه آزاد کیش با بهره گیری از مشاوران متخصص در حوزه حیات وحش نسبت به طراحی محدوده ای به وسعت  200 هکتار به عنوان پارک حیات وحش کیش اقدام کرده است.

 وی ادامه داد: در فاز اول این پروژه محدوده انتخاب شده فنس کشی و مورد حفاظت قرار گرفته است و در فاز دوم نیز، بر اساس طرح تصویبی ساخت قرنطینه جانوری، انبار علوفه و ساختمان پذیرش به شرکت عمران، آب و خدمات ابلاغ شده است که پس از اتمام این بخش از طرح می توان نسبت به افزودن برخی نمونه های جانوری مطابق طرح مصوب اقدام کرد.

مریم محمدی با بیان این که پارک آهوان در قسمت مرکزی و در جنوب فرودگاه کیش واقع شده که به دلیل داشتن پوشش گیاهی مناسب از ترکیب درختان، درختچه ها و بوته های بومی؛ فنس کشی و مورد حفاظت قرار گرفته است؛ افزود: این محدوده با شرایط طبیعی مناسب و با وجود سه آبشخور ساخته شده در آن، زیستگاه ارزشمندی برای آهوان جزیره است.

رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش خاطر نشان کرد: ساخت ۱۲ آبشخور در نقاط مختلف جزیره از جمله سه مورد در محوطه پارک آهوان و عقد قرارداد با پیمانکار برای نگهداری و نظافت آبشخورها از دیگر برنامه های اجرا شده از سوی سازمان منطقه آزاد کیش است.