سامانه سیب در مرکز سلامت کیش فعال شد

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش گفت: با اجرای سامانه سیب و الکترونیکی شدن پرونده ها امکان نظارت بیشتر و بررسی کمی و کیفی خدمات به کیشوندان فراهم می شود .

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر محمد رضا رضا نیا در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت گفت: 75 درصد شاخصه های سلامت با کمک و همراهی سایر ارگان ها و مردم قابل دستیابی است لذا اگر مشارکت وجود نداشته باشد قادر به  توسعه پایدار در حوزه سلامت نخواهیم بود به همین خاطر نقش رسانه ها در این عرصه بسیار مهم و واضح است.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش تصریح کرد: از سوی دیگر این حق مردم است که در جریان امور مربوط به سلامت و فعالیت های وزارت بهداشت باشند تا از کمیت و کیفیت خدمات آگاه شوند ضمن اینکه با اجرای طرح توسعه سلامت، تحول جدی در عرصه سلامت رخ داده است.

رضانیا با اشاره به اقدامات انجام شده در قالب طرح توسعه سلامت گفت: در حوزه بهداشت دستاوردهای مهمی داشته ایم به نحوی که بالغ بر 11 میلیون حاشیه نشین در کشور ما که سطح دسترسی اندکی به خدمات سلامت داشتند با اجرای طرح توسعه سلامت موفق به دریافت خدمات مناسب شدند ضمن اینکه تشکیل پرونده سلامت الکترونیک نیز برای هموطنان ما در قالب این طرح از دیگر دستاوردهای این طرح عظیم بوده است.

وی ادامه داد: طرح تحول سلامت خدمات نوین دیگری نظیر: خطرسنجی بیماری های غیر واگیر از باب سکته های قلبی و مغزی، بسته خدماتی تشخیص سرطان دهانه رحم، بسته خدماتی تشخیص زو درس سرطان های کلورکتال را نیز در دست اجرا دارد. همچنین کنترل و پیشگیری بروز بیماری دیابت نیز شامل اقدامات پیشگیرانه این طرح است زیرا حدود 10 درصد مردم ما به دیابت مبتلا هستند لذا در این طرح تحول امکان شناسایی، پیشگیری و کنترل دیابت مهیا شده است. بحث فشار خون نیز از جمله مشکلاتی است که در طرح تحول نظام سلامت پیگیری می شود.

رئیس مرکز توسعه سلامت ضمن معرفی سامانه سیب به عنوان بخشی از طرح توسعه سلامت گفت: برای یکایک شهروندان کشورمان با شروع طرح تحول نظام سلامت، پرونده الکترونیک سلامت بعد از آمارگیری جمعیتی آغاز شد لذا امروز هر یک از کیشوندان نیز دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند که در هنگام مراجعه خدمات ارائه شده در آن ثبت می شود. ضمن اینکه در این سامانه کاملا هوشمند، کلیه اقدامات ثبت می شود لذا اگر فرد مستعد بیماری خاصی باشد، به مراقب اطلاع داده می شود تا خطایی صورت نپذیرد. در واقع روند مراجعه به پزشک در خود سامانه طراحی شده است و کمک می کند که مراقبت های افراد با تاریخ مشخص و پیگیری به موقع انجام شود تا شخص از نظر ابتلاء به بیماری ها مغفول نماند.

رضا نیا افزود: به واسطه این برنامه می توان نوع خدمات، گروه جمعیتی و اطلاعات مربوط به آن را به صورت آنلاین کنترل و بررسی کرد به همین خاطر یکی از دستاوردهای این سامانه نظارت مدیریتی را در سطوح مختلف امکانپذیر کرده است لذا می توان کیفیت و کمیت خدمات را به شکل بهتری بررسی کرد.

وی ادامه داد: با بررسی سامانه سیب می توان دریافت که رشد جمعیت ما در جزیره کیش بنا بر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حال افزایش است و از حالت بحران رو به خروج است. در این سامانه می توان گروه های سنی مختلف را مورد بررسی قرار داد ضمن اینکه امکان مقایسه کیش با سایر بخش های استانی نیز ایجاد شده است.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش، ارائه خدمات در جزیره را مناسب خواند و گفت: کیش در رده هشتم ارائه خدمات در سطح استان قرار دارد که با توجه به ضریب جمعیتی 35 هزار نفر بسیار رتبه خوبی است ضمن اینکه ما در کیش از ساعت 9 تا 12 ظهر بیشترین مراجعه را در مراکز داشته ایم البته ما در ساعات عصر نیز امکان مراجعه متقاضیان را فراهم کرده ایم، امکانی که در سایر استان ها کمتر دیده می شود.

رضا نیا، راه اندازی سامانه سیب را عامل مهمی در راستای کاهش خطاها و افزایش سطح کیفی خدمات دانست و گفت: این نرم افزار یکی از دستاوردهای طرح توسعه سلامت است زیرا دیگر پرونده کاغذی وجود ندارد و اطلاعات بیمار کاملا آنلاین وجود دارد و علت بیماری های شایع، مرگ و میر و موارد مختلف قابل بررسی است ضمن اینکه می توان داروی تجویزی پزشکان و نوع خدمات را نیز کاملا در این بخش می توان رصد کرد لذا این سامانه مدیریت بر این بخش ها را آسانتر کرده است.

وی تاکید کرد: به دنبال حذف بیماری مالاریا مانند فلج اطفال در کشور هستیم البته ما در جزیره کیش در گذشته، 160 مورد بیمار ابتلا به مالاریا در کیش داشته ایم اما خوشبختانه امروز ما حتی یک مورد از این بیماری را نداریم لذا این امر در دست کنترل قرار گرفته است که از جمله دستاوردهای طرح تحول سلامت است البته این بیماری صرفا مربوط به مرکز توسعه سلامت نیست و به عادات مردم و نظافت مربوط است زیرا یک بیماری چند وجهی است که ما با اقدامات انجام شده توانسته ایم آن را کنترل کنیم.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش تصریح کرد: حوزه سلامت در بخش های مختلفی از جمله مدارس فعالیت دارد لذا ما در طرح وارنیش فلوراید در چهار مرحله انجام شده و طرح بعدی نیز از دوم اردیبهشت اغاز شده ضمن اینکه معاینات و سنجش دانش آموزی نیز انجام شده است و بحث نظارت بر مطب های خصوصی، کلینیک ها و داروخانه ها نیز از دیگر اقدامات این بخش است.

رضا نیا درباره طرح تحول سلامت گفت: یک واحد مستقل در کیش داریم که در آن علاوه بر نظارت به بازآموزی مراقبان سلامت می پردازند ضمن اینکه در بخش آموزش سلامت نیز ما فعالیت های عدیده ای را دنبال کردیم.

وی افزود: در سال 95، 7260 مورد بازرسی از اماکن تهیه و توزیع مواد خوراکی و آشامیدنی داشته ایم ضمن اینکه 176 مورد تخلف در طی سال گذشته اخطاریه صادر شده و 71 مورد به مراجع قضایی معرفی شدند. در این راستا 8 مکان صنفی نیز به علت تخلفات بهداشتی پلمپ شدند.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش ادامه داد: 10675 مورد کارت سلامت شاغلین فعال در صنوف خوارکی و آشامیدنی و آرایشی بهداشتی صادر شده است ضمن اینکه 256مورد نمونه برداری نان برای استفاده یا عدم استفاده از جوش شیرین بررسی شده است که موردی از آن یافت نشده است همچنین در این راستا 478 مورد نمونه برداری مواد غذایی در رستوران ها و هتل های مشکوک برای سلامت این بخش نیز انجام شده است.

رضا نیا افزود: 271 مورد نمونه برداری میکروبی از آب شبکه کیش داشته ایم همچنین 80 مورد نمونه برداری میکروبی از استخرهای سطح جزیره داشته ایم ضمن اینکه 1793 مورد کلر سنجی آب نیز انجام شده است.

وی تاکید کرد: در راستای حفظ سلامت جامعه همچنین سال گذشته، 36  تن مواد غذایی فاسد را جمع آوری و معدوم کردیم.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش بیان کرد: در کل مجموعه سلامت کیش 109 نفر پرسنل دارد که در طرح تحول نظام سلامت هدف آن خرید خدمت از بخش خصوصی بود ما توانستیم حدود 19 نیروی مراقب سلامت جذب کنیم که در سه پایگاه بوعلی، سحر و صدف مستقر هستند. ما قبلا در صدف پایگاه ارائه خدمات نداشتیم که در نیمه سال 95 فعال شده است.