مدیرعامل منطقه آزاد کیش :

دانشگاه های کشور روند خوبی را درتولید علم طی کرده اند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت : دانشگاه های کشور روند بسیار خوبی را در توسعه و تولید علم طی کرده اند و به واسطه همین کارکرد، امروز کشور به عنوان یک قدرت منطقه ای و نقش آفرین در مناسبات جهان حضور دارد .

به گزارش روابط عمومی و امور بین المل سازمان منطقه آزاد کیش به نقل از ایرنا، علی اصغر مونسان روز پنجشنبه در مراسم معرفی رییس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران و تقدیر از زحمات نصرت الله ضرغام رییس قبلی این دانشگاه گفت: برخی کشورها به دنبال توسعه و پیشرفت سایر کشورها هستند و می خواهند دنیا به صورت پایدار و یکنواخت توسعه پیدا کند اما برخی تنها به دنبال قدرت و پیشرفت برای خود هستند .
وی با بیان اینکه همه کشورها باید برای رسیدن به قدرت و پیشرفت روند توسعه را طی کنند افزود: در گذشته قدرت وابسته به امکانات و تجهیزات نظامی بود اما امروز همه کشورها و جوامع به این نتیجه رسیده اند که قدرت در کسب و تولید علم است.
رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه علم و آموزش در دنیای امروز جایگاه ویژه ای پیدا کرده و از موضوع کارکردی دانشگاه ها است گفت : دانشگاه های ما بدنبال تولید علم و فن آوری هستند و تولید علم برای همه دولت ها مهم است به همین منظور دولت ها بودجه زیادی را برای توسعه دانشگاه ها اختصاص می دهند.
مونسان اظهار داشت: دانشگاه های کشور روند بسیار خوبی را در توسعه و تولید علم طی کرده اند و به واسطه همین کارکرد و توسعه، امروز کشور به عنوان یک قدرت منطقه ای و نقش آفرین در مناسبات جهان حضور دارد، هر آنجه مقامات کشور اعلام می کنند به پشتوانه تولید علم و کارکردی است که در دانشگاه ها ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: دانشگاه تهران به عنوان یکی از دانشگاه های مادر فعالیت های خوبی را در جزیره کیش انجام داده است که امیدواریم این فعالیت روز به روز گسترده و بیشتر شود.
مونسان گفت: در طرح جامع جزیره کیش نیز جایگاه ویژه ای برای امور دانشگاهی و آموزشی پیش بینی شده است.
وی در ادامه افزود : بخش بین المللی دانشگاه باید فعالیت خود را افزایش دهد تا شاهد حضور دانشجویان خارجی در جزیره کیش باشیم.
رییس دانشگاه تهران سخنران دیگر این جلسه، دانشگاه تهران را دانشگاهی کار آفرین دانست و افزود: توسعه مسئولیت اجتماعی و اخلاق از برنامه های اصلی این دانشگاه است.
محمود نیلی احمد آبادی افزود: تحقیق یعنی تبدیل پول به دانش و نوآوری تبدیل دانش به ثروت است و کارآفرینی نیز ایجاد کسب و کار نوآورانه است، وقتی سخن از دانشگاه می شود، دانشگاه تهران پژوهش محوری را گذرانده و باید اجزا و الزامات یک دانشگاه کار آفرین را فراهم کرده باشد.
وی به آماری از دانشجویان دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: این دانشگاه بیش از 55 هزار دانشجو دارد که در حدود 60 درصد آنان در مقطع کارشناسی ارشد مشغول تحصیل هستند.
نیلی افزود: دانشگاه تهران با بالاترین تولیدات علمی در سطح کشور بیشترین دانشجوی خارجی را دارد و بیشترین تعاملات بین المللی را داراست و تنها دانشگاه در شهر تهران است که دارای پارک علم و فن آوری است.
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین برنامه های دانشگاه توسعه فعالیت های بین المللی و برگزاری دوره های مشترک است اظهار داشت: در شرایط کنونی یک هزار دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف در دانشگاه تهران تحصیل می کنند که تلاش داریم آن را افزایش دهیم که با دریافت مجوزهایی از وزارت علوم و سایر نهادها در صدد تقویت پردیس بین المللی کیش در راستای فعالیت های بین المللی هستیم.
وی اضافه کرد: وقتی سخن از دانش برای جامعه و دانش برای توسعه پایدار به میان می آید حضور دانشگاه برای خدمت به جامعه است و این نشان دهنده آن است که چرا دانشگاه بین المللی کیش تاسیس شده است و چقدر مومن بر این است که پردیس کیش را در طراز اول مراکز معتبیر بین المللی جهان قرار دهد.
رییس دانشگاه تهران اضافه کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری به تازگی مجوز پذیرش دانشجوی خارجی را به دانشگاه تهران صادر کرده و این موضوع به صورت رسمی روز گذشته اعلام شده است.
وی یادآور شد: مجوز تدریس دروس در کلاس ها به زبان انگلیسی قبلا داده شده بود و دانشگاه کیش به عنوان یک دانشگاه بین المللی می تواند دانشجوی خارجی را بپذیرد.
این مقام مسئول در دانشگاه تهران گفت: پارک علم و فن آوری یک دروازه بزرگ بین المللی بین دانشگاه و جامعه است و آینده روشنی را در کیش رقم خواهد زد، شرکت های دانش بنیان متشکل از نخبگان کشور که سرمایه های بین المللی را می توانند جذب کنند به طور قطع زمینه های جدیدی را نیز در کیش فراهم خواهند کرد.
وی اضافه کرد: جوانان و نخبگان کشور می توانند شرکت های موفق فن آوری و کار آفرینی و دانش بنیان را ایجاد کنند.
نیلی در ادامه از تلاش های نصرت الله ضرغام در این دانشگاه تقدیر کرد.
رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران نیز گفت: پردیس تهران زمانی می تواند موفق باشد که تعامل شفاف و سازنده ای را با مسئولین منطقه آزاد داشته باشد.
منصور خلیلی عراقی افزود: به دنبال این هستیم که دانشگاه را در سطح بین المللی گسترش دهیم و با دیگر کشورها دوره های مشترک برگزار و برای دانشجویان مدارک مشترک صادر کنیم.
وی اظهار داشت: قرار است پژوهشکده علوم دریایی و شعبه ای از پارک علم و فن آوری نیز در جزیره ایجاد و مستقرشود.
خلیلی عراقی گفت: مطالعات دریایی، محیط زیست و آب از مواردی است که در جزیره کیش باید انجام بشود.
نصرت الله ضرغام رییس سابق پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران نیز با خوشامد گویی به خلیلی عراقی رییس جدید این دانشگاه به ارائه توضیحاتی از روند اجرایی تاسیس دانشگاه و چگونگی جذب دانشجو پرداخت.
منصور خلیلی عراقی به تازگی در حکمی از سوی رئیس دانشگاه تهران به سمت رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران منصوب شده است.
پیش از این نصرت الله ضرغام عهده دار این سمت بود.
منصور خلیلی عراقی، دانش آموخته رشته اقتصاد از دانشگاه کالیفرنیا و استاد اقتصاد بین رشته ای در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است، وی در فاصله سال های 76 تا 81 ریاست دانشگاه تهران را نیز بر عهده داشته است.
مراسم معارفه رییس جدید پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران امروز با حضور حجت الاسلام حسن علیدادی امام جمعه کیش، شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت و جمعی از مدیران و معاونان سازمان منطقه آزاد کیش و جمعی از دانشجویان در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد .