مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان:

حجم تبادل کالا در بندرانزلی 20 درصد افزایش می‌یابد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: پنج پروژه با برآورد تقریبی 180 میلیارد تومان هزینه در بندر انزلی در حال اجراست که قسمت اعظم آنها سال آینده به اتمام می‌رسد.

سید علی نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، اظهار کرد: اتمام این پروژه‌ها موجب رونق اقتصادی و افزایش تبادل کالا به میزان حداقل 20 درصد حجم کالای فعلی خواهد شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بندر انزلی به عنوان بندر پایلوت در مسیر کریدور شمال - جنوب و کریدور تراسیکاست، سهم افزایش حمل و نقل کالا و روند توسعه زیرساخت‌های بندر براساس تاکیدات مدیرعامل سازمان بنادر شتاب بیشتری گرفته است.

نعیمی بیان کرد: حجم تخلیه و بارگیری کالا در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 27 درصد افزایش یافته است. از این رو توجه بسیار به سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی مورد تاکید قرار گرفته است. بازدیدهای متعدد سرمایه گذاران داخلی و خارجی موید این نگرش جدید در بندر است.

وی با اشاره به طرح‌های بندر برای ساخت سیلوی غلات و مخازن روغن خوراکی یادآور شد: برای ایجاد زیرساختهای غلات مقرر شد از طریق بخش خصوصی براساس متقاضیانی که به این بندر رجوع کرده‌اند، سرمایه‌گذار مناسب انتخاب شود. یک سرمایه گذار برای ساخت سیلوی 45 هزار تنی، انتخاب و مذاکرات اولیه انجام شد. موضوع برای نهایی کردن قرارداد در دست بررسی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان تصریح کرد: واردات غله به بندرانزلی از قزاقستان و روسیه صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه دنبال تنوع ورود کالا به بندرانزلی هستیم، موضوع ساخت مخازن روغن از طریق بخش خصوصی، بررسی و توافقهای اولیه انجام شد. این مخازن با گنجایش 15 هزار تن با طرح نوین و سازه آلومینیومی ساخته خواهد شد. برآورد سرمایه گذاری در این دو بخش (ساخت سیلو و مخازن روغن) حدود 450 میلیارد ریال است.

به گزارش ایسنا، بندرگاه انزلی با 10 پست اسکله و ظرفیت تخلیه و بارگیری بالغ بر 6 میلیون تن کالا مهمترین بندر ایرانی دریای خزر محسوب می‌شود. ساخت 2 موج شکن، اسکله‌های جدید و توسعه محوطه انبارها از جمله طرح‌های در دست اجرا در بندر انزلی است.

انزلی