حجت الله عبدالملکی: به دنبال اجرای کامل ماده ۶۵ قانون مناطق آزاد هستیم

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بازدید از برخی ظرفیت های اقتصادی و عمرانی جزیره کیش از پیگیری ها برای اجرای کامل قوانین مناطق آزاد و رفع موانع و مشکلات خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش حجت اله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ضمن بازدید از پایانه جدید فرودگاه گفت: در دوره مدیریتی جدید، این هفتمین سفر بنده به مناطق آزاد است و خبر مسرت بخش برای مردم اینکه گردشگری حرفه ای و تخصصی کیش با پیشرفت چشمگیری در حال تکمیل است.

عبدالملکی با بیان این که بخش های دیگر گردشگری تخصصی و حرفه ای نیز در کیش در حال توسعه است اظهار داشت: زیرساخت های گردشگری که مهمترین آن ها پایانه جدید فرودگاه کیش می باشد به سرعت در حال پیشرفت است و امید دارم تا ماه های آینده راه اندازی شود که پس از بهره برداری ظرفیت تردد مسافر به جزیره را دو برابر افزایش می دهد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ارتباط با با بحث ساخت مسکن ملی در جزیره کیش عنوان کرد: به همه مدیران مناطق آزاد اعلام کردیم که این امر مهم یکی از اولویت های جدی ما است و در اختصاص زمین نیز نگاهمان حداقل انتفاع می باشد، معتقدیم زمین برای ساخت و ساز و مسکن مورد نیاز باید از سوی مدیران عامل سازمان ها تامین شود و در همین راستا برنامه ای برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی را پیگیری می کنیم.

وی تصریح کرد: یکسری مسائل مناطق آزاد نیز در ملی سطح پیگیری می شود که از جمله آنها می توان معافیت ها و تخفیف های مالیاتی را نام برد که از سوی قانون گذار تعیین شده است، متاسفانه در قانون مالیات بر ارزش افزوده اشکالاتی وجود دارد و کیمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز به این امر واقف هستند و برای اصلاح آن تلاش می کنند.

حجت اله عبد الملکی در تکمیل این مطلب افزود:در یکی از جلسات ستاد اقتصاد دولت با حضور رئیس جمهور محترم و وزیر اقتصاد و همه اعضای تیم اقتصادی دولت، موضوعات مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد و همه واقفیم که نظام مالیات بر ارزش افزوده باید بازنگری و اصلاح شود.

عبدالملکی در ادامه سخنانش یکی از دلایل عدم واردات خودرو به مناطق آزاد را ناشی از تصمیم گیری های ملی در ارتباط با مصارف ارزی کشور برشمرد و گفت: در سنوات گذشته و دولت قبل با این عنوان که واردات موجب فشار بر بازار ارز و افزایش نرخ آن می شود محدودیت هایی در این زمینه اعمال شد،بنابراین مدیریت ارزی کشور در سطح کلان یکی از برنامه های جدی دولت است.

وی با تاکید بر این که بر اساس قوانین مادر در مناطق آزاد، واردات کالاهای مورد نیاز از جمله خودرو باید آزاد باشد گفت: درحال پیگیری از طریق مراجع ذیربط از جمله ستاد اقتصادی، دولت و وزارت اقتصاد هستیم و امیدوارم هفته آینده خبر های خوبی برای ساکنان و فعالان اقتصادی مناطق آزاد داشته باشیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را از نیازمندی های همه مناطق بر شمرد و خاطر نشان کرد: ما در دبیرخانه هیچ منعی برای واردات خودرو نداریم اما سیاست ارزی کشور باید در نظر گرفته شود، برای کیش نیز نیازها برآورد شده و ما در حد لازم از کانال های مربوطه از جمله معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت صمت موضوع را پیگیری می کنیم.

وی در خصوص رفع موانع صادرات از مناطق آزاد گفت: برخی از شرکت های مستقر در مناطق آزاد گرفتار نا هماهنگی ها بین دستگاه های متولی شده اند، بر اساس قانون ماده 65 احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، به صراحت قید شده که بالاترین مقام از طرف دولت در مناطق آزاد مدیرعامل سازمان آن منطقه است و مابقی دستگاه ها باید اختیارات خود را تفویض کنند، متاسفانه بخشی از موانع صادرات در شرکت همانند ساز بافت که محصولات زیست فناور تولید می کند مربوط به این ناهماهنگی ها است.

حجت اله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در بخش پایانی سخنان خود گفت: رئیس جمهور بر این موضوع تاکید دارند که ماده 65 به صورت کامل در مناطق آزاد اجرا شود و تمام دستگاه ها اختیارات را به طور کامل به مدیران عامل سازمان ها تفویض کنند، بنابراین در صورتی که هماهنگی ها، طبق ماده 65 اتفاق بیوفتد، بسیاری از مشکلات بر طرف خواهد شد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از روند پیشرفت پایانه جدید فرودگاه کیش، بندر مسافری جزیره، شرکت همانند ساز بافت، شرکت تولید مبلمان صادرات محور کیش چوب و نخستین زمین چمن هیبریدی که برای نخستین بار در کشور با ترکیبی از چمن مصنوعی و طبیعی در جزیره کیش اجرا شده است بازدید کرد.