جزیره کیش میزبان مرحله سوم مسابقه ملی نانو

سومین مرحله مسابقه ملی فناوری نانو با حضور 30 برگزیده مقطع کارشناسی و مقاطع تحصیلات تکمیلی از 6 تا ۱۰ شهریور جزیره کیش برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مرحله سوم دوازدهمین مسابقه ملی فناوری نانو با همکاری و هماهنگی سازمان منطقه آزاد کیش با حضور 15 برگزیده در مقطع کارشناسی و 15 برگزیده در مقاطع تحصیلات تکمیلی در پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود. 

در این اردوی ۵ روزه، فعالیت‌های عملی آزمایشگاهی بر اساس شیوه‌نامه یکسان برای تمامی گروه‌ها در دو روز نخست انجام خواهد گرفت و در روزهای بعدی آزمون کتبی و ارائه نهایی نتایج و ملاک انتخاب نفرات برتر این مرحله، تحلیل نتایج آزمون به کمک نرم‌افزارهای مربوطه و تجلیل از آنان در جشنواره اختتامیه خواهد بود. 

این مسابقات علمی در سه مرحله با موضوع علم و فناوری با هدف آموزش و رقابت، جهت شناسایی نخبگان نانویی کشور و همچنین ارتقا سطح گفتمان علم و فناوری نانو در دانشگاه‌ها با همکاری بنیاد آموزش فناوری نانو و بنیاد ملی نخبگان در میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی علاقه‌مند برگزار می ‌شود. 

 برگزیدگان این مسابقات از امتیاز بنیاد ملی نخبگان، مدال مسابقه، مجوز ورود به نانو استارت‌آپ و شبکه مدرسان فناوری نانو، گرنت‌های پژوهشی و آموزشی و وجه نقد برخوردار می‌شوند. 

بر اساس این گزارش، مرحله نخست دوازدهمین مسابقه ملی نانو ۱ تا ۳ تیر ۱۴۰۲ به‌صورت غیرحضوری و برخط از طریق بستر وبگاه آموزش فناوری نانو به نشانی nanoeducation.ir با استقبال حدود 5 هزار و 400 نفر برگزار شد که ۳۰۹ نفر از افراد برتر این مرحله، وارد مرحله دوم شدند. 

 در مرحله دوم این رقابت ها، نفرات برگزیده مرحله اول در ۳۰ تیر در 22 حوزه‌ در سراسر کشور حاضر شده و به سوالات کتبی چهار گزینه‌ای پاسخ دادند و۱۵ نفر برتر مقطع کارشناسی و ۱۵ نفر برتر مقاطع تحصیلات تکمیلی به مرحله سوم یا کمپ توانمندسازی و رقابت عملی راه یافتند. 

نفرات برگزیده مرحله دوم، با شرکت در دوره آماده‌سازی مرحله سوم که به صورت غیر حضوری در طول دو هفته از طریق بسترهای وبگاه آموزش فناوری نانو و جلسات برخط جهت حل تمرین و رفع اشکال برگزار می‌شود؛ آمادگی خود را جهت شرکت در اردوی عملی مرحله سوم که در جزیره کیش برگزار می شود؛ افزایش می‌دهند. 

گفتنی است دوره‌های ارائه‌شده در این مرحله، طیف سنجی فروسرخ-مرئی-فرابنفش، پراش اشعه ایکس، نرم افزار تحلیل نتایج آنالیز XRD ، میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)،آنالیز تصاویر میکروسکوپی با نرم افزار Image J ، میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) و تحلیل داده های آن ، تعیین توزیع اندازه ذرات به روش DLS و آنالیز VSM است  

همچنین دوره های نانوذرات مغناطیسی معرفی و کاربردها، طیف‌سنجی اتمی: انواع، روش‌ها و دستگاه‌ها، کاربرد فناوری نانو در حوزه آب و پساب، آنالیز طیف سنجی فوتوالکترون اشعه ایکس XPS، سل-ژل از تئوری تا آزمایشگاه، HSE و نحوه جست‌وجوی علمی از دیگر مواردی است که در این مرحله ارائه شده است.