ثبت ركورد بي سابقه كشوري براي جابجايي هواپيماي از رده خارج در كيش

هواپيماي توپولف از رده خارج پس از جابجايي در مسير 14 كيلومتري بزودی به جاذبه ای جدید در منطقه كشتي يوناني تبديل مي شود.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، اين جابجايي يك ركورد بي سابقه در كشور براي انتقال هواپيماي از رده خارج در مسير خاكي بود كه در جزيره كيش ثبت شد. اين هواپيماي توپولف با وزن 57 تن و قابليت امكان پرواز تا ارتفاع 40 هزار پا و سرعت 85 صدم صوت از 29 بهمن سال 89 پس از اخرين پرواز از تهران به مقصد كيش، در شمار هواپيماهاي از رده خارج قرار گرفت و تا 11 اسفند در فرودگاه بين المللي كيش نگهداري مي شد. 

جابجايي اين هواپيما با هدف ايجاد يك جاذبه جديد گردشگري در نوار ساحلي از سه شنبه 11 اسفند آغاز و پس از سه روز در محل كشتي يوناني متوقف شد. در اين سه روز يك دستگاه كشنده، يك لودر، چند دستگاه كاميون جهت حمل شن و ماسه و هموار سازي مسير و تعدادي خودرو براي حفظ ايمني عمليات، هواپيماي توپولف به طول 42 و عرض 38 متر را در يك مسير  14 كيلومتري از فرودگاه كيش تا كشتي يوناني جابجا كردند.

با توجه به اينكه مسير جابجايي اين هواپيما از رينگ 75 متري و بخش هاي ناهموار در حاشيه رينگ عبور مي كرد، انتقال يك هواپيماي 57 تني بر روي چرخ هاي اصلي عمليات بسيار مشكلي بود كه تا كنون در هيچ كشوري انجام نشده است و با تجربه و تلاش دست اندركاران و گروه اجرايي، جابجايي هواپيما بدون كوچك ترين خسارت به جداول و معابرو با صرف هزينه اي ناچيز با موفقيت به پايان رسيد. 

اين هواپيما قرار است به عنوان يك رستوران و كافي شاپ پذيراي ساكنان وگردشگراني باشد كه براي ديدن غروب زيباي كيش به بخش جنوب غربي جزيره رفته و مي خواهند اين منظره زيبا را تماشا كنند. دقايقي استراحت و صرف غذا در اين هواپيماي كه در نوار ساحلي و در كناركشتي يوناني قرار گرفته است تصاوير خاطره انگيزي را در ذهن ساكنان و گردشگران ماندگار خواهد كرد.

لازم به ذكر است هنوز يك فروند هواپيماي توپولوف و يك فروند هواپيماي MD  از رده خارج ديگر متعلق به شركت هواپيمايي كيش در فرودگاه بين المللي كيش قراردارد.