توسعه مناطق آزاد زمينه ساز دستیابی به چشم انداز مطلوب كشور در افق 1404

عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي بر نقش موثر مناطق آزاد به عنوان پایلوت طرح های نوین توسعه ای و دروازه جذب گردشگر بین المللی تاکید کرد

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، دكتر وكيلي عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي در بازديد از طرح هاي عمراني و توسعه اي جزيره كيش با تاكيد بر اينكه توسعه مناطق آزاد كشور زمينه ساز رسيدن به چشم انداز مطلوب كشور در افق 1404 است گفت: با تغییر نگرش ملی نسبت به عملکرد مناطق آزاد و گسترده تر کردن دامنه اختیارات مسئولان برای بکارگیری توان حداکثری این مناطق در راستای جذب گردشگران بیشتر می توان تحولی شگرف در رونق صنعت گردشگری کشور ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه بدون شک تمام فعالیت ها در مناطق آزاد منطبق با قوانین و مقررات تعیین شده است افزود: آزادی عمل بیشتر مدیران مناطق آزاد برای بکارگیری تمام پتانسیل های موجود در این مناطق استراتژیک در کنار عملکرد نو آورانه، فرصت کسب تجارب ارزشمند در بازار پر رونق گردشگری بین المللی را فراهم کرده و مناطق آزاد را به الگویی موفق در زمینه افزایش جذب گردشگران تبدیل می کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با تاكيد بر ضرورت حمايت همه جانبه از توسعه مناطق آزاد باهدف تبديل اين مناطق به پايلوت طرح هاي نوين و ايجاد الگوهاي موفق گفت: تجربه چند ساله ما و عملكرد موفق برخي مناطق آزاد نشان مي دهد كه هركجا منطقه آزادي داشتيم آن نقطه از كشور آباد شده است و براحتی می توان برای دستیابی به این موفقیت ها در سایر نقاط کشور به تجربه مناطق آزاد تکیه کرده و مسیر توسعه را با سرعت و اطمینان پیمود.

محمد علی وکیلی همچنین با اشاره به برخی دیدگاه های نادرست در خصوص فعالیت اقتصادی مناطق آزاد گفت: نگاه کلان و ملي که با فضاي واقعي فعاليت هاي اقتصادي در مناطق آزاد منطبق باشد ضامن رشد و توسعه اين مناطق است.

عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با تاکید بر ضرورت نگاه ملي تصميم گيرندگان و مجريان ملي در خصوص عملکرد مناطق آزاد با ابراز تاسف از اينكه داوري هاي ما پيرامون پديده هاي اقتصادي كشور قضاوت هاي غير ملي است تاكيد كرد: مجريان و افرادي كه در جايگاه تصميم گيري هاي كلان كشور قرار دارند بايد قضاوت هاي آگاهانه و ملي داشته باشند چرا كه نگاه محدود و داوري هاي غير ملي به كشور آسيب مي زند.

وي با بيان اينكه حاشيه ها و حرف و حديث هايي كه گاه در خصوص مناطق آزاد كشور مي شنويم حاصل محدوديت شناخت افراد از اين مناطق است در خصوص آثار پایدار و مهم رشد مناطق آزاد كشور گفت: كمك به توسعه این مناطق ضمن اینکه تحقق اهداف و ماموريت محوري تعيين شده براي هر منطقه را تضمين خواهد كرد فرصتی را فرا روی مسئولان می گشاید تا با پايلوت قرار دادن اين مناطق به مدل هاي موفقي از طرح ها و سياست هاي اجرايي دست یابند و با اطمينان از موفقيت اين طرح ها، آنان را در سطح ملي عملي کنند.

محمد علی وکیلی افزود: البته نقش کلیدی مناطق آزاد در رونق صنعت گردشگري و دستيابي به سهم شايسته تري از بازار گردشگري بين المللي یکی دیگر از آثار مهم توسعه این مناطق است که می بایست مورد توجه جدی مسئولان قرارگیرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: طرح مسئله فرار مالياتي فعالان اقتصادي از طريق مناطق آزاد كه گاه يك بازوي باز دارنده براي حمايت از توسعه اين مناطق در برنامه ريزي هاي كلان كشور است تنها يك نگرش اشتباه و غير اصولي است كه بر پايه اطلاعات ناقص و گاه نادرست افراد شكل گرفته است.

وکیلی فقدان يك شبكه اطلاعاتي در سطح ملي براي مانيتور كردن فعاليت هاي اقتصادي در سراسر كشور را مهم ترين دليل قضاوت هاي نادرست در خصوص مناطق آزاد برشمرد و تصریح کرد: تجميع اطلاعات با ايجاد يك شبكه اطلاعاتي جامع در سطح ملي، بکار گیری سيستم مانيتورينگ كار آمد و شبكه فراگير براي عمليات بانكي و مالي تمامي شبهات را برطرف كرده و سلامت فعاليت در مناطق آزاد را نشان خواهد داد.

وي با بیان اینکه برخی تصور می کنند مناطق آزاد امکان فرار مالياتي را به سرمایه گذاران می دهد تاکید کرد: ما در بسياري از شهرهاي بزرگ از جمله تهران شاهد فرار مالياتي تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادي هستيم كه اين تنها به دليل بكار نگرفتن نظام هاي جديد نظارتي در كشور است.

وكيلي شفاف سازي را تنها راه پیشرفت و پایداری برنامه های توسعه ای عنوان کرد و افزود: ديوارهاي زندگي جمعي را بايد شيشه اي كرد تا ساختارهاي جمعي كه با حقوق مردم در ارتباط است براي همگان روشن و آشكار باشد.

فعاليت هاي بنيادين و تكميل زيرساخت ها، شاه كليد رونق اقتصادي و توسعه متوازن كيش

دكتر وكيلي عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي در بازديد از طرح هاي عمراني و توسعه اي جزيره كيش با تاكيد براينكه تحول و توسعه كيش كاملا مشهود است گفت: فعالیت های بنيادين در سه سال گذشته زمينه مناسب رشد همه جانبه و رونق اقتصادي كيش را فراهم كرده است که مجموعه اين تلاش ها تحسین بر انگیز است.
وي با اشاره به اجراي طرح هاي متعدد و متنوع زيرساختي در بخش هاي مختلف گردشگري، تجاري و صنعتي گفت: مديران كيش، تکمیل اساسی ترین زیر ساخت های لازم برای توسعه منطقه را جایگزین تبليغات و فعاليت در حوزه بازار يابي و يا اجراي طرح هاي كوتاه مدت و گذرا کرده اند و روند شتابان توسعه این جزیره هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مديریت جهادي مدیران منطقه برای بکار گیری هوشمندانه از تمام پتانسيل هاي موجود را قابل تقدیر خواند و گفت: آنچه امروز در کیش می بینیم تحولی شگرف و توسعه ای متوازن و هدفمند است.
وی با اشاره به اینکه فعالیت های گسترده در زمینه تامین زیر ساخت ها، اعتبار کیش را در نظر گردشگران افزون تر کرده است گفت: فراهم كردن حداقل هاي كه در كيش وجود نداشت و به اعتبار اين منطقه آزاد لطمه مي زد يكي از مهمترين بخش هاي فعاليت مديران دولت تدبير و اميد در اين جزيره و شاه كليد رونق اقتصادي كيش است.
محمد علی وکیلی با اشاره به ایجاد تصفیه خانه ده هزار متر مكعبي كيش و تاکید بر اینکه معضل بوی نا مطبوع در برخی نقاط جزیره کیش به هيچ روي شايسته اين منطقه گردشگري نبود اظهار داشت: به همت مسئولان در تكميل زير ساخت هاي اساسي و با ساخت و بهره برداری از تصفیه خانه 10 هزار مترمکعبی که با پیش بینی جمعيت روز افزون منطقه برای بیست سال آینده پاسخگوی نیاز جزیره کیش خواهد بود مشكل بوی نامطبوع درکیش به طور کامل برطرف شد.
عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي همچنین تامین زیر ساخت های انرژی، تاسیس نیروگاه شماره 2، ساخت پایانه مسافری پیشرفته و مجهز در بندرگاه و اسکله های 35 هزار تنی، اسکله های کانتینری، لایروبی حوضچه بندرگاه و بازوی شرقی اسکله در بندرگاه تجاری کیش را از دیگر طرح های عمرانی قابل توجه در منطقه آزاد کیش بر شمرد و گفت: در مبادی ورودی بندر و فرودگاه کیش طرح های عمرانی پیشرفته ای با هدف سرعت بخشیدن به روند آبادانی این جزیره و معرفی آن به عنوان قطب موفق گردشگری منطقه اجرا شده که بسیار با اهمیت و قابل تقدیر است.
محمد علی وکیلی با اشاره به تلاش برای رسیدن به افق جذب سالانه 6 میلیون گردشگر در جزیره کیش گفت: اين نگرش نشانگر برنامه ریزی هوشمندانه و عزم جدی مسئولان منطقه برای معرفی جزیره کیش در عرصه بین المللی است.

*ثبات مدیریتی عدالت محوري و سلامت مديران دلايل رشد چشمگير سرمايه گذاري در كيش

وكيلي با اشاره به اینکه حجم فعالیت بخش خصوصی و سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در کیش بسیار چشمگیر است گفت: ثبات مدیریتی، اراده مصمم در اجرای کامل قوانین و ضوابط، حركت جهادي براي تامين هدفمند زيرساخت ها و عدالت محوري در ساختار اداري از عوامل موثر موفقيت روز افزون كيش در زمينه جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي است.
عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه تعويض مكرر مديران در مناطق آزاد يكي از عوامل كاهش تمايل سرمايه گذاران براي فعاليت در اين مناطق است گفت: در حال حاضر ثبات مديريتي و پرهیز از تصمیم گیر ی های سلیقه ای در کنار عزم جدی مسئولان برای تکمیل زیر ساخت ها بر امنیت سرمایه گذاری در منطقه افزوده و سبب ترغيب سرمايه گذاران برای گسترده تر کردن دامنه فعالیت هایشان در این منطقه آزاد شده است.

*ایجاد جاذبه های نوین در کیش، برندسازی در عرصه گردشگری
محمد علی وکیلی در بازدید از هتل دریایی ترنج، این طرح گردشگری را در کشورمنحصر بفرد خواند و افزود: وقتی فضای امن برای فعالیت سرمایه گذارن ایجاد شود، اجرای طرح های نوین گردشگری، به نشانه ها و برندهای خاصی در منطقه آزاد کیش تبدیل می شود که خود افزایش جذب گردشگر را تسهیل و تسریع می کند.
وی ابراز امیدواری کرد سرمایه گذاران این هتل با نو آوری و خلاقیت طرح های ویژه ای برای معرفی این مجموعه به هموطنان و گردشگران خارجی و ترغیب آنها برای سفر به کیش ارائه کنند.
لازم به ذکر است محمدعلی وکیلی، عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در سفر به کیش از بخش های مختلف بندرگاه تجاری کیش، تصفیه خانه ده هزار متر مکعبی، پایانه بزرگ مسافری فرودگاه بین المللی کیش، شهرک های صنعتی، باغ راه ایرانی، فاز سه نو بنیاد، هتل ترنج، پارک آبی، پارک ساحلی کلبه هور تا کشتی یونانی، پارک شهر کیش بازديد كرد.