تعامل سازنده سازمان با بخش خصوصی زمینه ساز رونق جزیره کیش است

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش، تعامل سازنده سازمان منطقه آزاد کیش و بخش خصوصی را یکی از شاخص های مهم رونق این منطقه عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، رحمان سادات نجفی مدیرعامل جامعه بازاریان کیش در نخستین نشست صمیمانه سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با اعضای هیئت مدیره های جامعه بازاریان و بازرگانان، جامعه کلوپداران دریایی و بازارهای کیش که شامگاه یکشنبه 21 آذر در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد، بر تعامل و همکاری جوامع فعال در جزیره با سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد.

سادات نجفی با اشاره به این که 50 صنف زیرمجموعه جامعه بازاریان و بازرگان کیش در این جزیره فعالیت می کنند،  گفت: جامعه بازاریان وبازرگانان کیش از ابتدای فروردین سال1380 فعالیت خود را آغاز کرد و 50صنف از جمله صنوف خدماتی و تجاری در جزیره کیش به عضویت این جامعه در آمدند و تحت نظارت این مجموعه در حال فعالیت هستند.

وی افزود: کارگروه های تخصصی از هر صنف برای مدیریت اصناف تشکیل شده تا در صورت بروز موضوعات مرتبط با هر صنف از نظرات تخصصی صنوف برای رفع مشکلات آن ها استفاده کنیم.

وی در رابطه با فعالیت واحد نظارت و بازرسی جامعه بازاریان و بازرگانان کیش،  عنوان کرد: وظیفه این واحد رسیدگی به شکایات و انتقادات است و هر ماه به طور متوسط بین 30 تا 50 شکایت در مجموعه نظارت و بازرسی مورد بررسی قرار گرفته که اکثر این شکایات با صلح و سازش حل و فصل می شود.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش اظهار داشت: شکایان ارسال شده از طریق صلح و سازش برطرف شده و حکمی در ارتباط با شکایات صادر نمی شود و واحد نظارت و بازرسی  وظفه رسیدگی به این شکایات را بر عهده دارد.

رحمان سادات نجفی در ادامه گفت: برای رسیدگی به پرونده های مطرح شده در دادگاه های مصالحه و مراجع قضایی از کارشناسان خبره جامعه بازاریان و بازرگانان کیش استفاده می شود.

وی گفت: جامعه بازاریان و بازرگانان کیش در بسیاری از رویدادها، مناسبت‌ های مختلف، جشنواره ها، برنامه های فرهنگی و ورزشی حضور داشته و سعی بر آن دارد تا در توان خود در این حوزه ها مشارکت فعال داشته باشد.

سادات نجفی عنوان کرد: طی دو سال اخیر و با توجه به شیوع همه گیری بیماری کرونا در کشور، کیش نیز از این اتفاق مستثنی نبود بنابراین راهبردهایی که برای مناسبت ها و جشنواره ها داشتیم  با تغییر در روش صرف هزینه ها در راستای رونق اقتصادی کیش گام های موثری برداشتیم..

وی با اشاره به فعالیت ناظران این حوزه، گفت: در جهت رعایت شیوه نامه ها و اجرای دقیق آن ها  ناظرانی که به صورت داوطلبانه، با لباس های متحدالشکل و چک لیست هایی که در اختیار داشتند جذب و به فعالیت پرداختند.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش در خصوص نحوه فعالیت ناظران گفت: این بازرسان از سوی این جامعه بر نحوه اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی نظارت داشته و نتایج بازرسی های خود را به کمیته نظارت ستاد مبارزه با کرونا اعلام می کردند.

رحمان سادات نجفی با توجه به پایدار شدن وضعیت کیش از لحاظ مدیریت بیماری کرونا تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود تیم نظارتی به فعالیت خود در زمینه رسیدگی به تخلفات صنفی، نداشتن مجوز فعالیت اقتصادی و .... گزارش های خود را به صورت روزانه  به واحد نظارت بازرسی جامعه منتقل واز طریق مراجع ذیصلاح پیگیری های لازم صورت می گیرد.

سادات نجفی گفت: در پاسخ به  به تصور برخی افراد که بخش دولتی و خصوصی را در تقابل با یکدیگر می دانند باید گفت مناطق آزاد  به صورت شرکتی اداره می شوند ( براساس درآمد و هزینه) و فاقد بودجه دولتی بوده و نمی توانند به دنبال تضعیف بخش خصوصی باشند و در نتیجه کمک منطقه آزاد به بخش خصوصی، کمک به خود منطقه بوده که این امر باعث عملکرد خوب سازمان خواهد شد و زمانی که سازمان مقتدر و عملکرد مناسبی را ارائه دهد نتیجه مطلوبی را که مدنظر گرفته ایم بدست خواهیم آورد.

سادات نجفی ادامه داد: بخش خصوصی کیش طی این سال ها با فعالیت در کنار بخش دولتی تعاملات را درک کرده است اما در اینجا انتقادی باید در خصوص بدنه سازمان منطقه آزاد داشته باشم که برخی مدیران حضور بخش خصوصی را بر نمی تابند و سعی بر فاصله گرفتن از این بخش دارند و با استراتژی خودی و غیر خودی عمل می کنند که نتیجه مطلوبی از این نوع تفکر حاصل نخواهد شد.

وی با تاکید بر این موضوع که سازمان منطقه آزاد کیش و بخش خصوصی دو جز لاینفک از یکدیگر هستند  گفت: هر گاه سازمان منطقه آزاد کیش با بخش خصوصی در تعامل بود همواره شاهد عملکرد مناسبی مدیریت و همچنین جلب رضایت بخش خصوصی به دنبال داشته است و در هیچ اموری تضاد منافع وجود نداشته و کاملا بحث اشتراک منافع در میان بوده و برای اداره و بهبود شرایط جزیره کیش باید با یکدیگر در تعامل باشیم.

مدیرعامل جامعه بازاریان کیش با اشاره وضعیت کنونی مراکز تجاری طی دو سال اخیر و شیوع بیماری کرونا گفت: بازارهای کیش طی دو سال اخیر و به واسطه بیماری کرونا با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده است و تعطیلی و نیمه تعطیلی های بسیاری را در مراکز تجاری شاهد بودیم و آسیب هایی در این دوره از لحاظ اقتصادی به بازاریان وارد شد.

 وی تاثیر نرخ ارز را یکی از دلایل بروز آسیب های به وجود آمده ناشی از بیماری کرونا در کیش خواند و گفت:  تنها عدم حضور گردشگران در کیش را نمی توان از دلایل بروز آسیب های اقتصادی دانست بلکه در سه سال گذشته و تشدید تحریم ها شاهد افزایش ناگهانی نرخ ارز بودیم که تجار و بازرگانان تحت تاثیر این نرخ ها قرار گرفته و بخش زیادی از سرمایه های خود را از دست دادند که این زیان ها در بازه زمانی کوتاهی قابل جبران نخواهد بود.

سادات نجفی افزود: در سال جاری و با بهبود شرایط آب و هوایی چرخه فعالیت های همه گروه های شغلی حتی گروه 4 به چرخه فعالیت بازگشته اند و شاهد رونق خوبی در صنعت گردشگری بوده و استقبال مطلوبی از سفر به کیش شده است و بر طبق آمارهای موجود شاهد افزایش 67 درصدی گردشگران در جزیره کیش هستیم.

مدیرعامل جامعه بازاریان با توجه به افزایش گردشگران در کیش گفت: با توجه به  شرایط نامناسب اقتصادی و پایین بودن قدرت خرید، بالا رفتن قیمت کالاها و خدمات نمی توان شاهد میزان رکورد فروش در بازارها باشیم و با توجه به شرایط سایر نقاط کشور جزیره کیش از شرایط نسبتا مطلوبی برخوردار است.

سادات نجفی در خصوص غرفه های فاقد سند مالکیت در مراکز تجاری کیش گفت: یکی از قدیمی ترین مشکلاتی که در ارتباط با صدور سند مالکیت برای غرفه های یکی از مراکز تجاری در کیش وجود داشت در سال 96 و با ورود مدیریت سازمان به این موضوع مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت و اواخر سال 98 منجر به صدور اسناد مالکیت شد.

وی اظهار داشت: بازارهای دیگری نیز وجود دارند که با این مشکل مواجه هستند که سازنده اصلی بازار و بانک با مشکلاتی مواجه هستند و اینکه بانک اسناد مالکیت را به تملک خود درآورده است و در حال رایزنی در این خصوص هستند تا از طریق ملک های در اختیار مالک بدهی های آن ها پرداخت و خریداران آسیب ندیده اسناد خود را به راحتی دریافت نمایند.

سادات نجفی با بیان این موضوع که با کهنه شدن مشکلات ورود به آنها دشوار می شود افزود: مدیران طی سنوات گذشته به راحتی می توانستند به این مشکلات ورود و درصدد رفع آنها برآیند اما با کهنه شدن این مشکلات و ورود دستگاه های نظارتی مختلف و گزارشات متعدد بر روی پرونده ها از این موارد عبور کرده و با توجه به عدم ثبات مدیریت در سازمان منطقه آزاد کیش شاهد بروز برخی مشکلات خواهیم بود.

وی بر لزم اهمیت اجرایی شدن ماده ۶۵ و ۲۷ ماطق آزاد تاکید کرد و گفت: دستگاه هایی که در این منطقه دخالت می کنند و مانع سرمایه گذاری هستند باید مرتفع شود.

 مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با بیان این که از سال گذشته دستگاه های تعزیراتی به راحتی در این منطقه ورود پیدا کردند و بر اثر گزارش های اشتباه؛ تعزیرات کالاهای ورودی به این منطقه را قاچاق دانسته و توفیق کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: فرایندهای پیچیده صدور مجوزها مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است که در اصلاح فرایندها نیاز است بخش خصوصی هم حضور داشته باشند.

گفتنی است " کاهش فرایند صدور مجوزها، تغییر کاربری های، گرانی مسکن و مهاجرت نیروهای فنی و متخصص، احداث درمانگاه تامین اجتماعی، واگذاری شرزکت آب و برق" از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه بود.