تشکیل کارگروه محلی مقابله با آلودگی های نفتی در کیش

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش ضمن اشاره به اهمیت حفاظت از محیط زیست دریایی وتنوع زیست محیطی کیش، خواستار تشکیل مستمر این کارگروه محلی به منظو پیشگیری و مقابله با آلودگی ها و لکه های نفتی با حضور مسئولان دستگاه های اجرایی مربوطه شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش سعید پورزادی معاون عمرانی و زیربنایی سازمان انتخاب نماینده سازمان و بنادر به عنوان دبیر این کارگروه محلی ، تامین تجهیزات مورد نیاز برای استقرار نیروهای انسانی و تجهیزات پیشگیری و مقابله با آلودگی های نفتی از سوی شرکت توسعه بنادر و فرودگاه های کیش، در اختیار قرار دادن فضایی مناسب از سوی سازمان منطقه آزاد کیش با هدف نگهداری تجهیزات مقابله ای، اجرای طرح اقتضایی واکنش در شرایط اضطراری، ارائه مباحث آموزشی و اطلاع رسانی در این حوزه از سوی متولیان امر برای عملیاتی شدن موضوعات پیرامون کارگروه را از مصوبات این جلسه عنوان کرد.

سعید پورزادی در این جلسه با اشاره به نزدیک شدن یک لکه نفتی وسیع به جزیره در سنوات گذشته که به سرعت با آن مقابله شد گفت: گزارش های دریافت شده حاکی از وجود لکه هایی در محدوده جغرافیایی کیش است و این امر ناشی از نشت لوله های نفت خام صادراتی و دیگر منشا های شناسایی شده می باشد که کنترل آن در دریا آسان تر بوده و در صورتی که به ساحل برسد هزینه های گزاف و تاثیرات مخرب بیشتری در بر خواهد داشت.

پورزادی افزود: با برنامه ریزی هدفمند و مشارکت تمامی دستگاه ها از جمله بنادر، دریابانی، گمرک، دادستانی و دیگر دستگاه های مرتبط، باید برای اطلاع دقیق از منشا آلودگی های حوزه نفت در آب های جزیره کیش تلاش کنیم.

وی از آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای جانمایی فضایی برای استقرار تجهیزات و نیروی انسانی سازمان بنادر در مقابله و پیشگیری با آلودگی های نفتی خبر داد.

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان بر به کارگیری نیروهای آموزش دیده در پایش محیط زیست و کمک به شیلات در خصوص صید های غیر مجاز از سوی پایگاه دریابانی تاکید کرد.

مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این جلسه کارگروه محلی مقابله با آلودگی های نفتی بیان داشت: جزیره کیش گرفتار آلودگی های نفتی شده و این مسله سطح وسیعی از دریا به ویژه در استان بوشهر را در برگرفته است و در اثر نشتی لوله های قدیمی انتقال نفت و گاز در بستر خلیج فارس ممکن از بیش از پیش شاهد چنین مسائلی باشیم.

رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه این مطلب افزود: طبق مصوبه هیات وزیران باید کارگروهی در خصوص مقابله با آلودگی های نفتی که در سطح ملی و استانی رخ داده تشکیل شود.

محمدی با تاکید برا اینکع در کیش سواحل تحدید پذیر و حساس بسیاری شامل سایت های مرجانی و گونه های در حال انقراض وجود دارد اظهار داشت: در سایت های مربوط به اداره شیلات و محل تکثیر و زادآوری آبزیان باید توجه ویژه ای برکنترل و پیشگیری از آلودگی های نفتی داشته باشیم، بنابراین کارگروه با هدف تسریع در انجام امور حوزه پیشگیری از اینگونه آلودگی ها تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه سعی بر این بوده که اعضای متناظر کارگروه ملی را برای بحث کنترل آلودگی های نفتی در کارگروه محلی سازمان در نظر بگیریم عنوان کرد: در همین راستا سازمان بنادر در راس این کارگروه مسئولیت هماهنگی را بر عهده دارد، سازمان محیط زیست، نماینده های وزارت نفت، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین نماینده وزارت کشاورزی در بخش شیلات ، وزارت امور خارجه ، وزارت نیرو ، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ، وزارت صمت در حوزه کشتیرانی ،گمرک به عنوان نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی و جمعیت هلال احمر ما را همراهی خواند کرد.

محمدی در پایان گفت: بررسی تجهیزات و امکانات مربوط به حوزه مقابله با آلودگی های نفتی و پیگیری های لازم برای اطلاع رسانی های به موقع در دستورکار قرار دارد.

امامدادی رئیس اداره بندر و دریانوردی کیش نیز در این نشست آلودگی های نفتی را امری اجتناب ناپذیرخواند و عملیات دریایی، تردد کشتی های نفتی، ورود پساب و فاضلاب از خشکی به دریا، نشت لوله های نفتی را از عوامل مهم این آلودگی ها برشمرد و گفت: این موضوعات به صورت مستمر رخ می دهد و به واسطه محدوده جغرافیایی میزان آن متغییر است.

رئیس اداره بندر و دریانوردی کیش با اشاره به اینکه 3سال پیش لکه نفتی بسیار بزرگی که شاید از مساحت جزیره نیز بزرگتر بود مشاهده شد و به واسطه جریان های آبی تغییر مسیر داد افزود: از 4 سال گذشته بر اساس رصدها احتمال بروز چنین حوادثی پیش بینی می شد و خوشبختانه هنوز آلودگی ها گسترده نشده است،ما باید برای اینگونه اتفاقات آمادگی کامل داشته باشیم.

امامدادی اظهار داشت:سازمان بواسطه مسئولیت هایی که به عنوان نهاد حاکمیتی دارد، موظف است بر اساس طرح ملی؛ هماهنگی با ارگانها و نهاد های محلی و ذینفعان در خصوص اقدامات پیشگیرانه و مقابله با بحث آلودگی ها را در دستور کار داشته باشد.

وی در تشریح این موضوع گفت: در استان هرمزگان یک مرکز محلی و استانی با تمام امکانات و تجهیزات برای اقدام به عملیات پاکسازی و مقابله با آلودگی ها ایجاد شده است، بنابر گستردگی سواحل استان، نیاز به ایجاد سه مرکز ملی نیز در سطح استان احساس می شود که کیش، قشم و خارگ از جمله گزینه های مد نظر هستند.

رئیس اداره بندر و دریانوردی کیش از امضا تفاهمنامه ای ما بین سازمان منطقه آزاد کیش و دانشگاه علم و صنعت در سنوات گذشته خبر داد و عنوان کرد: چند جلسه در قالب کارگروه در کیش و تهران برگزار شد تا تجهیزاتی در سطح ملی برای مقابله با آلودگی نفتی در کیش جانمایی کنیم و سرعت رسیدگی را بالا ببریم.

امامدادی تصریح کرد: در حال حاضر سازمان بنادر نیاز به فضایی به عنوان انبار نگهداری تجهیزات پاکسازی آلودگی های نفتی با دمای مناسب دارد تا از پوسیدگی و از بین رفتن آنها جلوگیری شود، همچنین در نظر داریم مرکز محلی پاکسازی آلودگی های نفتی را به کمک سازمان منطقه آزاد کیش راه اندازی کنیم.

وی از آمادگی سازمان بنادر برای استقرار تجهیزات و نیروهای انسانی در حوزه پاکسازی دریا در صورت ایجاد فضای مناسب از سوی سازمان منطقه آزاد کیش، همچنین برپایی دوره های آموزشی و مانورهای مربوط به این موضوع خبر داد.

موضوعات دیگری از جمله پیگیری منشا آلودگی ها و لکه های نفتی با همکاری همه دستگاه ها، ارائه طرح های پیشگیری و مقابله با آلودگی از سوی بهره برداران دریایی، نگرانی تخلیه سوخت قاچاق توسط شناورهای صیادی در دریا، برخوردهای قانونی و تعیین خسارت برای متخلفان، اختصاص شماره ای جهت گزارش مشاهدات آلودگی یا لکه های نفتی ، اجرای طرح واکنش در شرایط خاص و اضطراری ، ارتقا سطح کارگروه محلی مقابله با آلودگی های نفتی به کارگروهی ملی ، حضور نماینده محیط زیستی وزارت نفت درجلسه آینده و اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آگاه سازی در خصوص آلودگی های نفتی در این جلسه از کارگروه مطرح شد.

گفتنی است، نماینده پلیس پیشگیری، معاون عملیات پایگاه دریابانی کیش، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در دانشکده محیط زیست، رئیس اداره شیلات، مدیرکل گمرک کیش، مدیر بنادر کیش و کارشناسان محیط زیست در این جلسه حضور داشتند.