تامین 80 درصد آب مورد نیاز فضای سبز توسط تصفیه خانه های کیش

تصفیه خانه های کیش درنیمه نخست سالجاری بیش از 1 میلیون و600 هزار متر مکعب فاضلاب تصفیه کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، به منظور بهره برداری از آب های تصفیه شده در تصفیه خانه های فاضلاب جزیره برای استفاده مجدد و آبیاری فضای سبز جزیره کیش در شش ماهه نخست سال 95، در تصفیه خانه مرکزی کیش ، حدود 9 هزار متر مکعب، در تصفیه خانه شمال 1 میلیون و 500 هزار متر مکعب و در تصفیه خانه میر مهنابیش از 29 هزار متر مکعب فاضلاب تصفیه شد.

همچنین در تصفیه خانه مرجان بیش از 6 هزار متر مکعب و در تصفیه خانه جنوب حدود 11 هزار متر مکعب فاضلاب جهت آبیاری فضای سبز تصفیه شد.

بنابر این گزارش، ظرفیت اسمی تصفیه خانه مرکزی 3 هزار متر مکعب، تصفیه خانه میر مهنا هزار و900 متر مکعب، تصفیه خانه مرجان 600 متر مکعب، تصفیه خانه شمال 10 هزار متر مکعب، تصفیه خانه جنوب 500 متر مکعب می باشد.

تصفیه خانه 10 هزار متر مکعبی شمال از سال 93در شمال غربی جزیره در زمینی به مساحت 10 هکتار و متوسط سطح ارتفاع از دریا 30 متر احداث شد که در فاز اول با یک مدول 40 هزار نفری با روشSBR با ظرفیت 10 هزار متر مکعب آغاز به کار کرد که قابلیت افزایش تا 40 هزار متر مکعب را در شرایط افزایش ناگهانی فاضلاب در ایام شلوغی مانند نوروز داراست. در همین راستا فاز دوم این تصفیه خانه نیز در حال احداث است.

لازم به ذکر است این تصفیه خانهبه منظور تصفیه فاضلاب مناطق مسکونی و تجاری،ضمن صرفه‌جویی چندین میلیارد تومانیبا اهداف عمده حل مشکلات زیست محیطی جزیره با توجه به مشکلات دفع فاضلاب ناشی از محدودیت ظرفیت تصفیه خانه های موجود، استفاده مجدد از پساب تصفیه شده جهت آبیاری فضای سبز ، ذخیره طولانی مدت لجن جهت استفاده به عنوان کود برای بهبود خاک و توسعه فضای سبز و عملکرد مناسب در شرایط افزایش ناگهانی فاضلاب در زمان های خاص به بهره برداری رسید.