مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش خبرداد:

بهره برداری از پژوهشگاه محیط زیست کیش تا پایان شهریور

دکتر مونسان با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست زیبای جزیره کیش از اتمام عملیات ساخت مرکز آموزش و تحقیقات محیط زیست دریایی کیش تا دو ماه آینده خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه ازاد کیش، دکتر مونسان با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست جزیره زیبای کیش گفت: این موضوع یکی از دغدغه های اصلی شهروندان و مسئولان در این جزیره است و دیدن سواحل پاک و زیبای کیش نشانی بر این ادعاست.

وی افزود: پژوهشکده محیط زیست کیش نیز با همین هدف در حال احداث است تا به مرکزی برای مطالعات، بررسیهای علمی، آزمایش  و آموزش در جهت حفاظت از محیط زیست این جزیره تبدیل شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه عملیات ساخت این مرکز پژوهشی تاکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است گفت: طرح این ساختمان که در جنوب جزیره در حال ساخت است بر گرفته از شکل لاک پشت است که یکی از آبزیان این جزیره محسوب می شود و تا پایان شهریور به بهره برداری می رسد.

وی تاکید کرد: پژوهشکده محیط زیست کیش علاوه برفعالیت های علمی به مرکزی برای آموزش مباحث محیط زیستی به دانش آموزان، دانشجویان، شهروندان و حتی گردشگران تبدیل می شود.

دکتر مونسان گفت: البته باید توجه شود تنها احداث ساختمان مرکز توجه نباشد بلکه مهمتر از آن برنامه هایی است که قرار است در این مرکز اجرا شود به همین دلیل از فعالان این بخش خواستم با بهره گیری از تجربه و تخصص اساتید دانشگاه در خصوص برنامه هایی که باید دراین پژوهشکده انجام شود دقیق تر توجه وتمرکز کنند تا پس از تکمیل پروژه موضوعات مرتبط با حفاظت از محیط زیست کیش در این مرکز بررسی و مطالعه شود.

معاون عمرانی کیش هم با بیان اینکه این مرکز در فضایی با زیر بنای دو هزارمتر مربع و در دو طبقه و نیم در حال ساخت است گفت: در طبقه همکف یک موزه آشنایی با موضوعات محیط زیستی قرار دارد که دغدغه های ملی و منطقه ای مانند دریاچه ارومیه، گرمایش خلیج فارس، ریز گردها، موجودات دریایی کیش، مرجان ها و پسماند مورد بررسی قرار می گیرد تا مراجعان با دیدن این موضوعات علاقمند به مباحث محیط زیستی شوند.

وی افزود: در طبقه دوم این مجموعه پژوهشگاهی ایجاد خواهد شد که شامل آزمایشگاه ها و پژوهشگاههای مختلف، تاکسیدرمی  و سالن امفی تئاتر است.

 مهندس افشاری در خصوص تامین انرژی این مرکز با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد میزان انرژی مصرفی ساختمان از خورشید و بخش روشنایی محوطه از توربین های بادی و خورشیدی تامین می شود گفت: با توجه به اینکه بحث محیط زیست به توسعه و انرژی پایدار باز می گردد، تامین انرژی این مرکز از خورشید و نیروگاه خواهد بود.

وی افزود: مراجعان در هنگام بازدید متوجه می شوند علاوه بر بهره مندی از سوخت های فسیلی برای تامین انرژی، می توان انرژی برق را به صورت پاک از خورشید یا باد تولید کرد.

معاون عمرانی سازمان منطقه ازاد کیش گفت: در فضای سبز محوطه این مرکز نیز گونه های گیاهی ارزشمند ویژه جنوب کشور با شناسنامه کاشته خواهد شد و به صورت  یک موزه مردم می توانند از این باغ گیاهشناسی دیدن کنند.

وی در پایان با بیان اینکه محتوای فعالیت این مرکز اهمیت زیادی دارد افزود: تلاش می شود در این پژوهشکده با استفاده ازروشهای مختلف مانند فیلم ، کتاب، استند و .... به مراجعان آموزش ارائه داد.