بنگلادش فرصت های سرمایه گذاری کیش را بررسی می کند

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش برای شناسایی فرصت های سرمایه گذاری با سرپرست معاونت اقتصادی منطقه آزاد کیش دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، حسین همتی سرپرست معاونت اقتصادی این سازمان امروز سه شنبه 19 بهمن در نشست با جولیا معین رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش و جواد اسماعیلی مسئول بخش اقتصادی این سفارت، قوانین و فرصت های سرمایه گذاری همچنین چگونگی مراودات تجاری و گمرکی کیش را تشریح کرد.

سرپرست معاونت اقتصادی منطقه آزاد کیش این دیدار را فرصتی مناسب برای ایجاد تعاملات بین تجار دو کشور برشمرد و گفت: تسهیلاتی در مناطق آزاد وجود دارد که شرایط را به نحو مطلوب تری نسبت به سرزمین اصلی برای سرمایه گذار فراهم می کند، عدم نیاز به روادید، معافیت های مالیاتی و مشوق های گمرکی در خصوص واردات کالا بدون تشریفات خاص از جمله این موارد می باشد.

همتی مباحث اشتغال، تولید و مشارکت اقتصادی را از اولویت های سازمان در بحث ورود سرمایه گذاران خارجی عنوان کرد و افزود: تجار و سرمایه گذاران ایرانی و بنگلادشی با همکاری و تعامل می توانند علاوه بر موارد ذکر شده در زمینه صادارت کالا نیز فعالیت کنند که این امر مستلزم بررسی های بیشتر و ایجاد ارتباط اقتصادی با بنگلادش و شناخت ظرفیت های صنایع آن فراخور نیازهای کیش است. 

حسین همتی در بخش دیگر سخنان خود بیان داشت: برای مشارکت در امور تولیدی، جذب سرمایه گذاران ایرانی بخش خصوصی و استفاده از تجهیزات، امکانات و تکنولوژی های همراه سرمایه گذار بنگلادشی می تواند تسهیل کننده باشد.

سرپرست معاونت اقتصادی منطقه آزاد کیش با اعلام آمادگی جدی این سازمان در حوزه تجارت دریا تصریح کرد: از پیشنهادات این بخش به خوبی استقبال و حمایت می کنیم و تسهیلات و زیرساخت ها متناسب با حجم کار تجاری برای سرمایه گذاران فراهم خواهد شد. 

حسین همتی همچنین با اشاره به اینکه فرودگاه کیش سومین فرودگاه بزرگ در کشور محسوب می شود گفت: کیش و بنگلادش با وجود این فرودگاه، در مسیر هوایی نیز می توانند همکاری های تجاری خوبی با کشورهای حاشیه خلیج داشته باشند.

وی در پایان ضمن ابراز خرسندی از این دیدار افزود: امید دارم مجموعه چنین مذاکراتی خروجی خوبی داشته باشد و تعاملات مثبت با هم افزایی هر دو طرف انجام شود.

جولیا معین، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران نیز در این دیدار حجم مراودات تجاری بین دو کشور را بسیار کم عنوان کرد و با تاکید بر گسترش تعاملات گفت: بنگلادش با سریعترین رشد اقتصادی در جنوب آسیا و رتبه دهم در رشد اقتصادی جهان را دارد.

وی با اشاره به برخی ظرفیتهای اقتصادی این کشور اظهار داشت: بنگلادش دومین صادرکننده بزرگ پوشاک، سومین تولیدکننده انواع سبزیجات، چهارمین تولیدکننده برنج و سومین تولیدکننده آبزیان در دنیا است.

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش، تولید نخ کنفی، دارو،میوههای استوایی، پارچه، صنایع غذایی و نوشیدنی،اقلام الکترونیک، همچنین تولید پوشاک و ماشینآلات نساجی را از جمله نقاط قوت این کشور عنوان کرد که با توجه به پیشنهادات تجار ایرانی می توان به عنوان گزینه های سرمایه گذاری از آنها استفاده کرد. 

جولیا معین صادرات بنگلادش به آمریکا را 8 میلیارد دلارو صادرات به اروپا را بالغ بر 30 میلیارد دلار عنوان کرد که شامل تولید تمام برندها است.

وی در پایان خواستار مراودات بیشتر و برگزاری جلسات با مسئولان اقتصادی کیش، همچنین بازدید از شهرک صنعتی این منطقه آزاد شد.

گفتنی است در این دیدار مقرر شد زمینه بازدیدهای دو طرفه از کیش و بنگلادش در قالب تورهایی برای هیاتی از تجار برای آشنایی بیشتر با شرایط شهرک های صنعتی، قیمت ها و ظرفیت ها فراهم شود.