برگزاری سمینار آموزشی تب دانگ، کریمه کونگو و چیکون گونیا در کیش

سمینار آموزشی تب دانگ، کریمه کونگو و چیکون گونیابه همت مرکز توسعه و سلامت کیش برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور و لزوم اطلاع رسانی بیشتر به شهروندان، سمینار آموزشی تب دانگ، کریمه کونگو و چیکون گونیا از ساعت 11 تا 13 روز پنجشنبه 18 خرداد در سالن شهید همت توسعه سلامت جامعه بو علی کیش واقع در منطقه سفین برگزار می شود.

بنابر این گزارش، ابراهیم مرادی کارشناس مسئول واحد پیشگیری از بیماری های مرکز توسعه سلامت کیش مطالبی را در خصوص علت شیوع، راه های انتقال، علایم  بالینی و پیشگیری از این بیماری ها ارائه می دهد.

گفتنی است، تب خونریزی‌ دهنده کریمه-کنگو یک بیماری حاد تب‌ دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

همچنین، تب دانگ (Dengue fever) از طریق پشه‌هاى آئدس(Aedes Mosquitoes) منتقل مى‌شود. این بیماری در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود و برای درمان آن اقدام مناسب صورت نگیرد، در مدت زمان کوتاهی، فرد مبتلا را با خطر مرگ مواجه می کند. به همین دلیل بسیاری از پزشکان این بیماری را تب استخوان شکن (Breakbone fever) می‎نامند. سر درد، تب، خستگی، درد مفاصل و عضلات، ورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خونریزی لثه ها، درد شدید در پشت چشم و قرمز شدن کف دست ها و پاها از علایم این بیماری است.

مبتلایان به تب چیکن گونیا دچار خارش، تهوع، سر درد، درد شدید مفاصل می‌شوند و درد مفاصل به حدی شدت می‌یابد که اغلب نشستن و ایستادن برای بیماران بسیار دردناک و آزار دهنده می‌شود. علایم تب چیکن گونیا شبیه به تب دانگ است، اما درد مفاصل و ماهیچه‌ها در تب چیکن گونیا عموما شدیدتر و طولانی‌تر بوده و شبیه به دردهای آرتریتی است و ماهها یا حتی سالها پس از ابتلاء ادامه پیدا می‌کند.